Christelijke Basisschool Rehoboth

De Kolk 1 9249 MC Frieschepalen

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd door middel van observatie. Deze groepen hebben een eigen leerlingvolgsysteem. Er wordt in deze groepen gebruik gemaakt van de leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind van Parnassys. Vanaf begin groep 3 wordt er gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem (LVS) van IEP (Inzicht Eigen Profiel). Tijdens de toetsweken die twee keer per jaar plaatsvinden wordt er getoetst op de vakgebieden: taal, rekenen en lezen. We kijken niet alleen naar deze vakgebieden, want een kind is meer dan reken en taal. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen maken een kind tot wie hij of zij is! Een compleet kind is hoofd, hart en handen! Niet door het kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven waar het kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP LVS de ontwikkeling en de talenten van het complete kind in kaart. Leerkracht en leerling samen krijgen inzicht in de volgende ontwikkelingsstap. De toets resultaten worden besproken met de leerlingen. We willen op deze manier van toetsen en het daaraan gekoppelde kindgesprek, het eigenaarschap van de leerling op zijn/haar eigen ontwikkeling vergroten. Tijdens de 10 minuten gesprekken worden de toetsen met ouders en kind besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Samen met de leerling en ouders gaan we op zoek naar een passend niveau en daarbij behorende school. In groep 7 krijgen leerlingen uitleg over de verschillende onderwijsvormen in het VO. Er wordt dan ook een pre advies gedaan richting leerling en ouders. In groep 8 in de periode november t/m februari kunnen kinderen en ouders zich oriënteren op het voortgezet onderwijs middels de open dagen, doedagen en voorlichtingsavonden. Leerlingen in groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De doorstroomtoets wordt begin februari afgenomen. Er is 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daarmee wil de overheid dat leerlingen evenveel kans maken op een plek op de school van hun voorkeur, die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek is, zijn de stappen van het schooladvies en de toets veranderd:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken de doorstroomtoets tussen 29 januari en 18 februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden ouders hun kinderen, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt de leerling naar aanleiding van de doorstroomtoets een hoger advies, dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.          


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Rehoboth is een school waar kinderen geleerd wordt sociale en emotionele waarden te verwerven. Respect, acceptatie en samenwerking zijn voor ons kernwoorden. Deze kernwoorden dragen wij uit in ons dagelijks onderwijs, zodat kinderen zich in de speelleefomgeving van de school zich fysiek en sociaal/emotioneel veilig voelen.  

Op de Rehoboth willen we heel bewust rekening willen houden met individuele talenten en ernaar streven dat elk kind op zijn of haar niveau presteert. Ook wordt de kinderen geleerd om positief om te gaan met verschillen. Onze gemeenschap is een net van relaties, waarin sprake moet zijn van acceptatie en wederzijds respect. De Rehoboth wil mede vanuit die uitgangspunten een veilige leef- en werkgemeenschap zijn.    


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Acceptatie
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven