Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Het spel van de kinderen is dan ook essentieel en zeer waardevol. In de onderbouw maken wij daar dankbaar gebruik van door de kinderen die zaken aan te bieden, waar zij op dat moment behoefte aan hebben, mee verder kunnen en dat hen uitdaagt om een volgend stapje in hun ontwikkeling te maken. Spelend leren staat centraal!
In de kleutergroepen richten we ons op acht ontwikkelingsgebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind.
- Sociaal/emotionele ontwikkeling
- Persoonlijkheidsontwikkeling gekoppeld aan talentontwikkeling
- Creatieve ontwikkeling
- Motorische ontwikkeling
- Ontwikkeling van het waarnemen
- Taalontwikkeling
- Denkontwikkeling
- Oriëntatie op ruimte en tijd en wereldverkenning
Hierbij maken we gebruik van de methode ‘Kleuterplein’, een methode die een schat aan ideeën en speelse elementen biedt die perfect passen bij het kleuteronderwijs. Met Kleuterplein besteden we aandacht aan alle tussendoelen op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast deze methode werken we met ontwikkelingsmaterialen. Dit zijn hulpmiddelen die we in het onderwijs gebruiken om de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen zo optimaal mogelijk te beïnvloeden. De materialen hebben een onderzoekend karakter. In groep 1 wordt gestart met zelfstandig werken met behulp van een digitaal planbord. Er wordt gewerkt met thema's die gekoppeld zijn aan de methode 4XWijzer. Deze thema's komen terug in uitnodigende hoeken. Er is ook een denkhoek voor de meer- en hoogbegaafde leerling.
Ons beleid is om aan de hoofdvakken, rekenen, taal en lezen voldoende onderwijstijd te besteden. Tenminste vijftig procent van de lestijd wordt in die vakgebieden geïnvesteerd. Jaarlijks bekijken we of dat voldoende is. De opbrengsten van ons onderwijs zijn daarvoor het meetpunt. Eventueel stellen we tussentijds het rooster bij. Uiteraard verantwoorden we dat naar het bevoegd gezag en naar de ouders. Vanuit die achtergrond geven we hier geen tijdstabel aan, want die kan over een paar maanden al niet meer actueel zijn.
Ieder kind is uniek.
Ons motto is: ‘Ruimte en aandacht voor elk kind!’ Dat vertelt al veel over onze visie op onderwijs. Wij willen kinderen zoveel mogelijk ruimte geven om zich op hun eigen niveau, goed voor te bereiden op een leven in de toekomstige maatschappij. Dit doen we in een veilig en vertrouwd klimaat. Een goede communicatie tussen kind, ouders en school is daarbij erg belangrijk. Samen werken we aan de ontwikkeling van de kinderen. Indien nodig vragen we ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband.
Het unieke van ieder kind willen wij in de toekomst vorm gaan geven door "Talent gericht" te werken. Hieraan koppelen we onze methode voor wereldoriëntatie, 4XWijzer. Als kinderen leren hun talenten te benutten en vanuit motivatie mogen kiezen, worden ze eigenaar over hun leerproces. Ze willen aan de slag, ze hebben er zin in! En als dat gebeurt, merken we hoeveel kinderen kunnen, hoe ondernemend en nieuwsgierig ze zijn, welke kwaliteiten en creativiteit er op tal van manieren tot ontplooiing komen. Als er dan ook nog een leerkracht is die dit goed kan begeleiden, beschikken kinderen aan het einde van hun schooltijd over vaardigheden voor de toekomst en kennis voor het leven!
Ús Boartersplakje streeft ernaar om de kinderen en ouders een veilige en vertrouwde opvang te bieden. Dit om de kinderen gezond en goed te laten ontwikkelen en de kinderen zelf vertrouwen te geven. Vertrouwde leidsters op de groep, aandacht voor de individuele behoeftes van het kind, het aanbieden van geschikte materialen en activiteiten zodat op alle vlakken de kinderen gaan ontdekken en ontwikkelen. Ús Boartersplakje werkt met een gecombineerde groep. Dit betekent dat de kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar in één groep worden opgevangen. Er worden overdag activiteiten aangeboden vanuit een thema, voor de kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Met als doel: Samen groeien en ontwikkelen. Voor de naschoolse opvang worden er activiteiten aangeboden in de trend van het thema waar de kinderen van de dagopvang op dat moment mee werken. Op de middagen varieert het aanbod van koken tot sport, knutselen of een uitje.
Voor meer informatie; Ús Boartersplakje, De Bodding 12, 9249 MA Frieschepalen, tel: 06-29247671 of mail: info@usboartersplakje.nl