Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Jonge kinderen willen de wereld om zich heen ontdekken. Een uitdagende omgeving biedt meer kansen om door middel van spel nieuwe dingen te leren en om vaardigheden op te doen. In een stimulerende omgeving is er sprake van een afwisseling tussen initiatieven van het kind en initiatieven van de leerkracht, hierbij is de interactie met andere kinderen zeer leerzaam. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende en observerende rol.
Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Het spel van de kinderen is dan ook essentieel en zeer waardevol. In de onderbouw maken wij daar dankbaar gebruik van door de kinderen die zaken aan te bieden, waar zij op dat moment behoefte aan hebben, mee verder kunnen en dat hen uitdaagt om een volgend stapje in hun ontwikkeling te maken. Spelend leren staat centraal!
In de kleutergroepen richten we ons op acht ontwikkelingsgebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind.
- Sociaal/emotionele ontwikkeling
- Persoonlijkheidsontwikkeling gekoppeld aan talentontwikkeling
- Creatieve ontwikkeling
- Motorische ontwikkeling
- Ontwikkeling van het waarnemen
- Taalontwikkeling
- Denkontwikkeling
- Oriëntatie op ruimte en tijd en wereldverkenning
Door middel van thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen werken we aan de leerdoelen die voor de kleuters beschreven zijn. Er wordt gewerkt met thema's die gekoppeld zijn aan de methode 4XWijzer (Meervoudige intelligentie). Deze thema's komen terug in uitnodigende hoeken. Er is ook een denkhoek voor de meer- en hoogbegaafde leerling. Deze thema’s staan een aantal weken centraal en allerlei ontwikkelingsgebieden komen in samenhang aan de orde. We werken met ontwikkelingsmaterialen. Dit zijn hulpmiddelen die we in het onderwijs gebruiken om de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen zo optimaal mogelijk te stimuleren. De materialen hebben een onderzoekend karakter. In groep 1 wordt gestart met zelfstandig werken met behulp van een digitaal planbord. Het Digikeuzebord, is het digitale planbord waarop leerlingen uit groep 1 en 2 zelf aangeven wat ze gaan doen. Als leerkracht weet je zo wie met wie speelt en welke activiteiten favoriet zijn. Deze manier van werken bevordert het zelfstandig werken van de leerlingen. Ze denken zelf na over het te kiezen werk. Zelfsturing ontwikkelen vinden wij op de Rehoboth belangrijk. Het speelt een rol bij alles wat je doet. Zelfsturing heeft namelijk te maken met het kunnen plannen, het aanpassingsvermogen en met zelfcontrole. Het is een voorwaarde om dingen te kunnen leren. Als kinderen deze vaardigheid op jonge leeftijd leren, dan kunnen ze later beter met anderen samenwerken, beter met teleurstellingen omgaan, plannen die ze hebben gemaakt goed uitvoeren en langere tijd geconcentreerd hun aandacht vasthouden.
Om de ontwikkeling van de leerlingen in de kleutergroepen te volgen gebruiken we de leerlijnen van "Het jonge kind".
In bovenstaand model wordt globaal aangegeven hoeveel tijd per week aan de verschillende vakken wordt besteed. Het gaat hierbij om gemiddelden.
Ons beleid is om aan de hoofdvakken, rekenen, taal en lezen voldoende onderwijstijd te besteden. Tenminste vijftig procent van de lestijd wordt in die vakgebieden geïnvesteerd. Jaarlijks bekijken we of dat voldoende is. De opbrengsten van ons onderwijs zijn daarvoor het meetpunt. Eventueel stellen we tussentijds het rooster bij. Uiteraard verantwoorden we dat naar het bevoegd gezag en naar de ouders.
Ieder kind is uniek.
Ons motto is: ‘Ruimte en aandacht voor elk kind!’ Wij willen kinderen zoveel mogelijk ruimte geven om zich op hun eigen niveau, goed voor te bereiden op een leven in de toekomstige maatschappij. Dit doen we in een veilig en vertrouwd klimaat. Een goede communicatie tussen kind, ouders en school is daarbij erg belangrijk. Samen werken we aan de ontwikkeling van de kinderen. Indien nodig vragen we ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband.
Het unieke van ieder kind willen wij in de toekomst vorm gaan geven door "Talent gericht" te werken. Hieraan koppelen we onze methode voor wereldoriëntatie, 4XWijzer. Dit is een thematische werkwijze voor de groepen 1 t/m 8. Bij 4 X Wijzer gaan we binnen de thema’s uit van twee principes: Trainen en beleven. Trainen is het aanleren van denkstrategieën en kennis. Om de denkstrategieën in beeld te krijgen wordt er gebruik gemaakt van de theorie van professor Howard Gardner rond meervoudige intelligentie.
Het team wordt geschoold in Talentgericht werken en in het thematisch werken met 4XWijzer. De scholing Focus op Begrip is afgerond en verbinden we aan de thema's van 4xWijzer.
Vanuit de analyse van de methode toetsen en de LVS toetsen (IEP), zien we dat de de scores op het vakgebied rekenen achterblijven. We zijn in schooljaar 2023-2024 gestart met Bareka in combinatie met Rekensprint. Deze digitale programma's geven een goed beeld van de hiaten binnen het automatiseren, daarnaast wordt er extra lesstof geboden, passend bij het hiaat. In schooljaar 2024-2025, willen we ons gaan richten op de leerlijnen van het rekenen. Een teambrede scholing is gepland. Daarnaast begeleidt onze rekencoördinator ons in het geven van gerichte instructie tijdens de rekenlessen en het voeren van passende rekengesprekken met de leerlingen.
Ús Boartersplakje streeft ernaar om de kinderen en ouders een veilige en vertrouwde opvang te bieden. Dit om de kinderen gezond en goed te laten ontwikkelen en de kinderen zelf vertrouwen te geven. Vertrouwde leidsters op de groep, aandacht voor de individuele behoeftes van het kind, het aanbieden van geschikte materialen en activiteiten zodat op alle vlakken de kinderen gaan ontdekken en ontwikkelen. Ús Boartersplakje werkt met een gecombineerde groep. Dit betekent dat de kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar in één groep worden opgevangen. Er worden overdag activiteiten aangeboden vanuit een thema, voor de kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Met als doel: Samen groeien en ontwikkelen. Voor de naschoolse opvang worden er activiteiten aangeboden in de trend van het thema waar de kinderen van de dagopvang op dat moment mee werken. Op de middagen varieert het aanbod van koken tot sport, knutselen of een uitje.
Voor meer informatie; Ús Boartersplakje, De Bodding 12, 9249 MA Frieschepalen, tel: 06-29247671 of mail: [email protected]