IKC Toermalijn

P J Troelstrastraat 24 8802 RD Franeker

Schoolfoto van IKC Toermalijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ieder schooljaar maken de groep 8 leerlingen de eindtoets. Onze leerlingen maken de IEP eindtoets

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Toermalijn vormt het model Handelingsgericht Werken de basis voor de ondersteuningsstructuur. Dit model omvat vier stappen die structuur geven aan het onderwijs, te weten: 1. Het verzamelen van gegevens. 2. Analyseren van de verzamelde gegevens. 3. Werken aan onderwijs op basis van de geanalyseerde gegevens. 4. Het evalueren van de resultaten van het gegeven onderwijs. De resultaten en de analyse van stap 4 vormen hierna opnieuw het startpunt voor een volgende cyclus Handelingsgericht Werken.

De leerkracht stemt de instructie en leerstof af op de behoefte en mogelijkheden van de groep. De leerkracht geeft instructie op niveau en naar behoefte aan de groep, aan kleine groepjes kinderen en individuele kinderen. Met behulp van dagelijkse observatie, correctie en de toetsen die bij de onderwijsmethode horen, volgt de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen en geeft op een verantwoorde wijze oplossingen en extra hulp. Deze gegevens worden geanalyseerd.

Op de Toermalijn gebruiken we methode toetsen en een leerlingvolgsysteem van CITO om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dit betekent dat naast de toetsen bij de verschillende methoden op de verschillende vakken we gebruik maken van Cito-toetsen. Deze toetsen staan los van de gebruikte methoden. Ze hebben een landelijke normering. Vanaf groep 3 worden in januari/februari en mei/juni de Cito-toetsen afgenomen. Door het afnemen en registreren van deze toetsen krijgen we aanvullende informatie over de vorderingen van de leerlingen. Van elke leerling wordt een leerlingprofiel gemaakt waarop de vorderingen staan. We volgen de ontwikkeling en bekijken steeds de groei die het kind heeft gemaakt. De resultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken onder leiding van de intern begeleider. Ook op schoolniveau analyseren we de resultaten en vertalen deze naar concrete acties in de kwaliteitsrapportage. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure advies en aanmelding voortgezet onderwijs 

Het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs wordt eind groep 7 aan leerlingen gegeven. Dit advies wordt besproken met ouders en leerling aan de hand van de plaatsingswijzer. De plaatsingswijzer is een instrument waarin de scores van de toetsen op het gebied van rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling worden meegenomen. Dit zijn de methode-onafhankelijke toetsen (cito en leerling in beeld) die in januari en juni (half)jaarlijks worden afgenomen. Naast het beeld vanuit de plaatsingswijzer wordt ook het volgende in het advies meegenomen: taak- en werkhouding tijdens lessen, omgaan met huiswerk en maken van toetsen, houding ten opzichte van nieuw te leren dingen en omgaan met frustraties. Dit beeld wordt niet alleen gevormd door de leerkracht van groep 8. Er vindt overleg plaats tussen collega’s en intern begeleider om tot het best passende advies voor de leerling te komen.  

Het definitieve schooladvies groep 8 wordt gegeven in januari.  Hiervoor geldt ook bovenstaande procedure.  

In februari wordt de doorstroomtoets in groep 8 afgenomen. In de periode na de doorstroomtoets worden er voor leerlingen, die hoger hebben gescoord dan het schooladvies, gesprekken georganiseerd waarin school eventueel het advies bijstelt of toelicht waarom school bij het eerder gegeven advies blijft.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven