Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kwaliteit van onze basisondersteuning.
De basisondersteuning bestaat uit de volgende vier domeinen: onderwijs, begeleiding, beleid en organisatie.
Onderwijs
Wij zijn tevreden over het domein ‘onderwijs’. Wij zijn positief over onze onderwijskwaliteit. Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze kinderen. Wij werken handelingsgericht. Als het nodig is, bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen regelmatig en bespreken deze. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het welbevinden van de leerling. Op basis van de analyses geven wij vorm aan ons onderwijs zodat dit zoveel mogelijk aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Wij gebruiken een samenhangend leerlingvolgsysteem. Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van onze basisondersteuning en de doorgaande lijn binnen de zorg. Daar hebben we tot vorig jaar ondersteuning van bureau Meesterschap bij gehad.
Beleid
Onze procedures zijn vastgelegd en wij beschikken over een heldere visie op leerlingenzorg. Jaarlijks evalueren wij onze ondersteuning aan de kinderen en stellen, indien nodig, verbeterpunten op.
Organisatie
Ook over het domein ‘organisatie’ van onze ondersteuning zijn wij tevreden. Wij beschikken over een goed functionerend zorgteam. Op school hebben we een intern begeleider die wanneer het nodig is een beroep kan doen op het bovenschools zorg-advies-team (ZAT). Daarnaast is er regelmatig intern zorg overleg (IZO), waarbij de jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker aanwezig zijn.
Begeleiding
Over het domein 'begeleiding' zijn we tevreden. Indien nodig wordt er voor leerlingen een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Hierin staan de specifieke ondersteuningsbehoeftes van de betreffende leerling beschreven. De overdracht binnen onze school tussen de leerjaren is goed op orde, net als de overdracht naar de volgende school. Hierover zijn duidelijke procedures vastgelegd. De overdracht van de voorschool naar onze school gaat goed. Wij vinden goede contacten met ouders erg belangrijk en zien ouders als partner.
Beschikbare deskundigheid
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid (interne deskundigheid) op het gebied van gedragsproblematiek, rekenen en excellentie. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid bijv. vanuit speciaal basisonderwijs en/of speciaal onderwijs).
Wij zijn tevreden over onze begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften waarbij we rekeninghouden met de groepsverdeling (bijv. indeling van groepen en het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften per groep). Specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid is belegd bij onze intern begeleider of een van de teamleden. Veel expertise ligt bij de intern begeleider. De deskundigheden binnen ons eigen team willen wij de komende jaren blijven inzetten en versterken. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het expertise centrum via ons ZAT. Ambulant begeleiders worden ingezet bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Wij maken gebruik van de ambulant begeleiders van bijv. cluster 3 en 4 en maken ons sterk om de expertise die de ambulant begeleiders de school inbrengen onszelf eigen te maken. De orthopedagoog van buiten vervult een belangrijke rol in het zorgteam en doet, indien nodig, extra onderzoek.
Ondersteuningsvoorzieningen
Onze school heeft geen ondersteuningsvoorzieningen voor een groep kinderen (bijv. groep voor hoogbegaafden of huiswerkklas) en is ook niet voornemens een voorziening in te richten de komende jaren. Wel is er binnen onze schoolvereniging een Plusklas waar we kinderen van onze school naartoe kunnen verwijzen. In schooljaar 2022-2023 start het project 'Gouden Handen', waar we bovenbouw leerlingen naartoe kunnen verwijzen die gebaat zijn bij een meer praktische manier van leren.
Kengetallen
Onze school heeft ongeveer 230 leerlingen. Wij hebben het afgelopen jaar 3 leerlingen verwezen naar het speciaal basisonderwijs.
Ontwikkelagenda
Samengevat zijn wij als school tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden aan onze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende uitdagingen.
Wij zijn tevreden over de expertises binnen ons eigen team, maar zijn ons bewust van de kwetsbaarheid. Het meer gebruikmaken van de kwaliteiten en deskundigheden binnen de organisatie is een aandachtspunt voor onze stichting.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Goede ontwikkelingsmogelijkheden voor elke leerling staan centraal en wij streven voortdurend naar passend aanbod voor elke leerling. De expertise en specialismen van de verschillende teamleden willen we de komende jaren gerichter en schoolbreder in zetten, om zo alle leerlingen aanbod op maat te kunnen blijven bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.