Katholieke Basisschool De Pontus

Gruiterstraat 1 4871 KS Etten-Leur

Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Pontus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De opbrengst van de eindtoets is een bron van ontwikkelkansen voor kbs De Pontus. Vooral de opbrengsten 1S/2F verdienen onze aandacht. Hiertoe hebben we verbeteropdrachten opgenomen in ons jaarplan. Deze opdrachten zijn:

  • Schoolbreed verhogen van de didactische vaardigheden.
  • Implementatietraject van de nieuwe rekenmethode afronden (nu tot en met groep 8).
  • Focus op lezen, zowel technisch als begrijpend lezen. 
  • Ondersteuning op management gebied, door deelname aan het project "Goed Worden, Goed Blijven +", van de PO-raad.

Deze schoolontwikkelingen hebben we vastgelegd in ons jaarplan. De focus van ons onderwijs zal in het schooljaar 2022-2023 liggen op het planmatig en doelgericht vormgeven van ons onderwijs, gericht op de onderwijsbehoefte van het kind.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er wordt opbrengstgericht gewerkt. Middels methodetoetsen (voor taal, rekenen, wereld oriënterende vakken en sociaal emotionele ontwikkeling), maar ook middels de toetsen van CITO LIB  worden de vorderingen van leerlingen nauwgezet gevolgd. De toets uitslagen worden  geanalyseerd door de Intern Begeleiders en de leerkrachten. Zo ontstaat er zowel een school- als groepsbeeld. Zo krijgen we een goed beeld van hoe leerlingen zich ontwikkelen en of er aanpassingen in het leerkracht handelen en/of aanbod nodig zijn. Omdat niet elke leerling zich op hetzelfde tempo ontwikkelt, wordt er getoetst op maat. Op die manier krijgt de leerkracht een beter beeld van de ontwikkeling van de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school volgen wij de volgende adviezen vanuit de rijksoverheid in groep 8, daarnaast geven wij eind groep 7 een oriënterend advies.

Vanaf schooljaar 2023-2024:

1 aanmeldweek en doorstroomtoets vervangt eindtoets.
De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school.

Dit zijn de maatregelen, die vanaf schooljaar 2023-2024 gelden: 

- De eindtoets in groep 8 heet voortaan de ‘doorstroomtoets’. Hierdoor is beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen, ook na de afname van de toets in groep 8.

-Er is 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daarmee wil de overheid dat leerlingen evenveel kans maken op een plek op de school van hun voorkeur, die ook past bij het schooladvies.
Doordat er 1 aanmeldweek is, zijn de stappen van het schooladvies en de toets veranderd:

*Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.

*Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

*Leerlingen maken de doorstroomtoets tussen 29 januari en 18 februari.

*Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

*Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

*Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed sociaalpedagogisch klimaat is nodig om te zorgen dat de leerlingen veel positieve ervaringen opdoen, zodat ze het gevoel krijgen: “Ik kan het wel.” Hierdoor zullen zij zich harmonieus en op een prettige wijze kunnen ontwikkelen.

Hier wordt vanaf de start op school aan gewerkt.

Aandachtspunten

  • Het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind en deze ontwikkeling zo nodig ondersteunen.
  • Kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan.
  • Kinderen leren hoe je met conflicten en meningsverschillen om kunt gaan.
  • Oog hebben voor de dingen die de kinderen al wel kunnen zodat ze zelfvertrouwen ontwikkelen. Daardoor wordt leerstress voorkomen en wordt een prettige sfeer gecreëerd.
  • Samenwerkend leren een belangrijke plaats geven in het ontwikkelingsproces

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Samenwerken
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Vanwege onze goede resultaten en de genomen interventies is er op dit moment nog geen nieuw inspectiebezoek nodig.

Terug naar boven