Hoe bereikt de school de doelen?
Pedagogisch en didactisch handelen
Basisschool de Pontus is een school met een duidelijke en fijne plek in de gemeenschap. Een school die staat als een(t)huis. De school draagt zijn verantwoordelijkheid voor het bieden van goed onderwijs in een veilige omgeving waar de waarden van de school de basis vormen. Kernwoorden die centraal staan binnen het pedagogisch handelen zijn: veiligheid, rust, vertrouwen en wederzijds respect. Kernwoorden die centraal staan binnen het didactisch handelen: actief, doelgericht, expliciete directe instructie, coöperatief en adaptief. Als team hebben we gezamenlijk een visie op pedagogisch-didactisch handelen geformuleerd. Alle collega's handelen dan ook op dezelfde wijze. Schoolbreed hanteren we het EDI-model, en coöperatief leren. Diverse werkvormen worden afgewisseld. Kanjer heeft een nadrukkelijke plaats binnen ons onderwijs en is dan ook een belangrijk deel van ons pedagogisch handelen. Daarnaast zijn respect voor elkaar, rust, regelmaat en veiligheid belangrijke kenwaarden in ons handelen.
Passend onderwijs en de ondersteuningsstructuur
Binnen de school wordt gewerkt volgens de principes van het handelingsgericht werken, waarbij sterk gekeken wordt naar de onderwijsbehoeften van leerlingen. De handelingsgerichte cyclus is zowel op schoolniveau, als op groepsniveau en individueel niveau zichtbaar. Binnen de groepen wordt expliciete directe instructie (EDI) gegeven. Er wordt gewerkt met een groep leerlingen die de basisinstructie volgt, een groep die verlengde instructie krijgt en leerlingen die verkorte instructie krijgen. De onderwijsbehoeften van leerlingen worden in beeld gebracht middels een groepsoverzicht. Daarnaast wordt er gewerkt met een dagplanning waarin duidelijke doelen en specifieke doelen voor een leerling per vakgebied zijn opgenomen. De leerkracht evalueert dagelijks welke doelen wel en niet behaald zijn en plant doelen die niet behaald zijn weer opnieuw in middels de dagplanning. Elke 10 weken vindt er een groepsbespreking plaats, voorafgaande aan deze bespreking vult de leerkracht een formulier in waarin de doelen en het leerkrachthandelen worden geëvalueerd. Er wordt gekeken welke doelen meegenomen moeten worden naar een volgende periode. Leerlingen die meer nodig hebben dan de reguliere instructie in de groep kunnen gedurende een korte periode extra ondersteuning krijgen buiten de groep van een leraarondersteuner. Ook zijn er leerlingen waarvoor middels een arrangement meer hulp wordt geboden. Wanneer leerlingen in aanmerking komen voor extra ondersteuning en wat daarvoor moet worden vastgelegd, staat allemaal omschreven in de ondersteuningsstructuur van de school.
Leerlingvolgsysteem en toetsing
Er wordt opbrengstgericht gewerkt. Middels methodetoetsen (voor taal, rekenen, wereld oriënterende vakken en sociaal emotionele ontwikkeling), maar ook middels de toetsen van CITO worden de vorderingen van leerlingen nauwgezet gevolgd. De toets uitslagen worden voorafgaand aan de groepsbespreking geanalyseerd om zo een goed beeld te krijgen van hoe leerlingen zich ontwikkelen en of er aanpassingen in het aanbod nodig zijn. Omdat niet elke leerling zich op hetzelfde tempo ontwikkelt, wordt er getoetst op maat. Op die manier krijgt de leerkracht een beter beeld van de ontwikkeling van de leerling. In groep 8 worden ook de drempeltoets en de eindtoets van CITO afgenomen.
Burgerschap
Op onze school wordt dit thema vooral verweven in de verschillende wereld oriënterende vakken. Er wordt structureel en systematisch aandacht besteed aan sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen leren dat ze onderdeel uitmaken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.
Aanbod
Basisschool de Pontus is een school waar kinderen worden uitgedaagd en ondersteund om het beste uit zichzelf te halen en hun talenten verder te ontwikkelen. Ons aanbod is passend en dekkend voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Het bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs.