Katholieke Basisschool De Aventurijn

Slagveld 55 4871 ND Etten-Leur

  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Aventurijn
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Aventurijn
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Aventurijn
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Aventurijn
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Aventurijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2018-2019 verlieten 44 leerlingen KBS De Keen, waarvan 7 zij-uitstromers. De meeste leerlingen gingen naar een vorm van voortgezet onderwijs binnen Etten-Leur. Een aantal ouders heeft gekozen voor andere vormen van onderwijs buiten Etten-Leur.

Onderstaand vindt u de gemiddelde Eind Cito gegevens over de afgelopen 5 jaar: 
2014-2015 > 534,8
2015-2016 > 538
2016-2017 > 537,7
2017-2018 > 535,6
2018-2019 > 535,7

Verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs in 2018-2019  (totaal 44 leerlingen= 100%) 
3 leerlingen > VMBO met LWO > 6.82 % 
0 leerlingen > Praktijkonderwijs 0 % 
0 leerlingen > VMBO-Basis 0 % 
5 leerlingen > VMBO-Kader 11.36 %
2 leerlingen > VMBO Basis/Kader 4,54 %
3 leerlingen > VMBO Kader/ Theoretische leerweg 6,82 % 
5 leerlingen > Theoretische Leerweg 11.36 % 
3 leerlingen > VMBO/HAVO 6.82 % 
7 leerlingen > HAVO 15.91 % 
3 leerlingen >HAVO/VWO 6.82 %
13 leerlingen >VWO 29.55 % 

De eindscore in schooljaar 2018-2019 is bijna gelijk aan het jaar ervoor, maar is wel volgens de prognose die wij hadden gemaakt. De opbrengsten van de schooltoetsen zijn ongelijk aan de opbrengsten van de Cito eindtoets. De schooltoetsen zijn hoger. Het lijkt erop dat het rendement op leerstof in orde is, maar de toepassing vanuit de cito vraagstelling problemen geeft.

In het schooljaar 2019-2020 hebben wij geen eindtoets gedaan in verband met de Corona. De adviezen zijn in februari 2020 gegeven op grond van de midden toetsen en de ontwikkelleerlijn van de kinderen. Alle kinderen zijn op de school van hun keuze terecht gekomen op het niveau dat passend is voor hen.

Er gingen 7,5 % naar VMBO B, 1,9% naar VMBO KB, 7,5 % naar VMBO K en 15,1% naar VMBO TL (= vroeger Mavo). Er gingen 18,9 % naar MAVO/ HAVO, 18,9% naar HAVO, 11,3% naar HAVO/ VWO en 18,9% naar VWO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De instrumenten die wij gebruiken om de kwaliteit van ons onderwijs in beeld te brengen zijn gevarieerd. Wij letten erop dat de kerndoelen gedekt worden en dat de instrumenten door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) goedgekeurd zijn, zodat wij een zo breed mogelijk beeld krijgen van ons onderwijs. Wij maken gebruik van zowel genormeerde toetsen (CITO Leerlingvolgsysteem (didactische leervorderingen), Kanvas (sociaal-emotioneel functioneren) als van methodegebonden toetsen.

De methodegebonden toetsen
De gebruikte methodes voor de vakken lezen, rekenen, spelling, taal en zaakvakken hebben periodiek een toets om te checken of de leerling de aangeboden leerstof beheerst. Aan de hand van de resultaten kan de leerkracht de leerstof voor de volgende periode zo nodig aanpassen.

De methode onafhankelijke toetsen (CITO)
Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen en geven een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van elke leerling. De toetsresultaten worden na afname in het team geanalyseerd en besproken. We kijken welke acties er op individueel,- groeps- en schoolniveau moeten worden ondernomen om de cognitieve ontwikkeling zo goed mogelijk te laten doorgaan.

Met KanVAS meten we de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Na analyse van de uitkomsten bepalen we welke bijstelling in de aanpak er voor een leerling of groep nodig is.

‘Mijn Kleutergroep’ is ons kleuterobservatiesysteem. De leerkrachten observeren dagelijks en registreren hun bevindingen. Vanuit deze registratie bepalen we ons onderwijsaanbod in de verschillende kleutergroepen en voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Iedere leerkracht is verantwoordelijk voor de leerresultaten en is in staat om 2 keer per jaar een analyse te maken van de leeropbrengsten en deze te vertalen naar een beredeneerd aanbod.  

De IB-ers analyseren twee keer per jaar de leeropbrengsten van de Cito-toetsen op schoolniveau, waarbij de vaardigheidsgroei per groep, maar ook een trendanalyse op schoolniveau wordt bekeken. Van de besprekingen wordt een overzicht gemaakt met conclusies en concrete acties inclusief streefdoelen voor het komende halfjaar. Deze acties worden tijdens de teamververgadering en de groepsbesprekingen met de leerkrachten besproken. Ook worden de acties vertaald in een beredeneerd aanbod op groepsniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs start eigenlijk al in groep 7. Op basis van de ontwikkeling van de kinderen wordt er een voorlopig schooladvies geformuleerd. Daarbij wordt de zienswijze van de verschillende leerkrachten meegenomen.

Het schooladvies wordt door ons zorgvuldig opgesteld. Daarbij gaat het om:
- De cognitieve ontwikkeling op basis van methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen (de Cito-toetsen). 
- De sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling. 
- De motivatie en de werkhouding (concentratievermogen, discipline, zelfstandigheid etc.) van een leerling.

Met de leerlingen en de ouders wordt dit advies besproken. Als onderdeel van het schoolkeuzegesprek komen de specifieke kenmerken van de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs aan de orde. Voorafgaand aan de keuze van de ouders krijgen de kinderen een advies op basis van de uitslag van de eindtoets en op basis van de schoolgegevens

Er wordt naar gestreefd om alle leerlingen die bij het voortgezet onderwijs worden aangemeld door te spreken met de coördinatoren van de brugklas; de zgn. warme overdracht Uit de terugrapportage  van mentoren en brugklascoördinatoren blijkt dat de aansluiting met het voortgezet onderwijs prima verloopt. 

Vanaf het schooljaar 2014-2015 krijgt het schooladvies van de basisschool meer gewicht; het is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score op de eindtoets is aanvullend en fungeert bij de toelating als onafhankelijk tweede gegeven.

Valt het toetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen beargumenteren waarom dit het geval is. Het is wenselijk dat de vo-school (waar de leerling is aangemeld) bij de heroverweging wordt betrokken. Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aan kunnen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven