Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Expeditie starten de kinderen in een basisgroep. Basisgroepen zijn op basis van leeftijden gevormd. We kennen de volgende basisgroepen: 4 tot en met 6, 7 tot en met 9 en 10 tot en met 12. Op het leerplein werken en leren de kinderen uit de leeftijd 6/7 tot en met 12 samen.
Kinderen leren op hun eigen niveau, in hun eigen tempo, individueel en van elkaar. Ze krijgen zo de gelegenheid om te leren, (samen)spelen en werken op het niveau waar zij op dat moment aan toe zijn. Iedere leerkracht is verantwoordelijk voor een basisgroep. De leerkracht volgt de ontwikkeling van alle kinderen uit zijn of haar basisgroep nauwgezet, geeft instructies en is aanspreekpunt voor u en uw kind. Dat wil niet zeggen dat hij of zij de hele dag met deze groep werkt: kinderen werken met elkaar, omdat ze nu eenmaal zo veel van elkaar kunnen leren. De leerkrachten werken in een team, zodat ze kennis uit kunnen wisselen over de begeleiding van de kinderen.
Bij leerjaar 1 en 2 verweven we de doelen van taal, rekenen en motoriek met de thema's die we aanbieden. Daardoor oefenen de kinderen deze doelen spelenderwijs en is het lastig aan te geven hoeveel uur er in de week specifiek aan een bepaald vak wordt besteed. In bovenstaande tabel zijn we uitgegaan van het aanbieden van nieuwe doelen in kring situaties, deze staan dagelijks vast op het rooster. Daarbij hebben we een gemiddeld getal geteld van het spelen en werken.
Bovenstaande tabel is een overzicht van het gemiddelde. Wij passen ons onderwijsaanbod en ook de onderwijstijd aan aan wat het kind nodig heeft. Van bovenstaande kan dus, beredeneerd, afgeweken worden.
Iedere school heeft in het ondersteuningsprofiel omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Als bijlage is ons Schoolondersteuningsprofiel toegevoegd. In dit Schoolondersteuningsprofiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan kinderen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: https://www.2305po.nl/.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities zijn:
- Alle leerlingen binnen onze school geven wat ze nodig hebben.
Specifiek voor komend schooljaar:
- Leerlingen die hoog of meer-begaafd zijn kunnen begeleiden en op niveau te kunnen bedienen binnen onze eigen school.
- Leerlingen leren leren.
Op De Expeditie krijgen de onderbouwgroepen een breed en uitdagend aanbod. Er is ruim aandacht voor beginnende geletterd- en gecijferdheid, oftewel het voorbereidend rekenen en taal. Daarnaast is er veel tijd en aandacht voor sociaal-emotionele vorming, kunst en cultuur in brede vorm en bewegingsonderwijs. Al vanaf de onderbouw zorgen we voor een doorgaande lijn en volgen we de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem Parnassys.
Kortom: een school met veel tijd en aandacht voor het jonge kind en een plek om tot bloei te komen.