De Marcellinus

Saffierstraat 30 7548 CD Enschede

Schoolfoto van De Marcellinus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen worden op de Marcellinus gebruikt om leerlingen en groepen te kunnen monitoren.

Op leerlingniveau:

  • Er wordt gekeken of een leerling de verwachte vaardigheidsgroei heeft behaald.
  • Er worden foutenanalyses gemaakt van de toetsen.
  • Op basis van deze informatie en de informatie verkregen uit observaties en dagelijks werk, wordt het onderwijsaanbod voor de leerling vastgesteld.

Op groepsniveau

  • Er wordt gekeken naar de verwachte vaardigheidsgroei op groepsniveau.
  • Er wordt gekeken naar de fouten die er gemaakt zijn.
  • Op basis van deze informatie wordt gekeken naar het onderwijsaanbod in de groep. Welke vakken, of onderdelen, zijn voor deze groep leerlingen van belang.

Op schoolniveau

  • Alle resultaten worden op teamniveau besproken.
  • Er wordt gekeken naar de sterke onderdelen.
  • Er wordt gekeken naar de onderdelen waar de school zwakker op scoort.
  • Leerkrachten leren hier van elkaar.
  • In het overleg tussen directeur en intern begeleider worden de scores besproken en ook gekoppeld aan leerkrachtvaardigheden en eventuele begeleiding die een leerkracht of de school nodig heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de overgang PO-VO is door de besturen afgesproken dat er wordt gewerkt met het TPP.De Onderwijsinspectie heeft aangegeven in de toekomst van de scholen te verwachten dat zij voor alle leerlingen vanaf begin groep 6 een onderbouwd uitstroomperspectief opstellen. 

Een toekomstperspectief is het verwachte uitstroomniveau van een leerling op basis van de didactische ontwikkeling.

In september is er een informatieavond voor de ouders groep 6 en 7 over het toekomstperspectief.Op basis van de didactische gegevens wordt een verwacht uitstroomniveau berekend. Dit kan eenduidig zijn, wanneer de leerling voor alle vakken op eenzelfde niveau presteert. De IEP begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en taalverzorging  zijn de toetsen meewegen bij het opstellen van het advies. De resultaten behaald in de groepen 6,7 en 8 tellen mee bij het uiteindelijke advies. Bij het opstellen van het toekomstperspectief wordt steeds gebruik gemaakt van de laatste 3 toetsmomenten.  Naast de didactische gegevens worden ook de kansen en belemmeringen meegewogen in de schatting/verwachting van het uitstroomniveau. Dit met name wanneer er twijfel is over het te geven advies. In de gevallen dat er een capaciteitenonderzoek aanwezig is, zal dit mee worden genomen in de berekening van het verwachte uitstroomniveau. Bij de rapportbesprekingen in februari van groep 7 wordt het toekomstperspectief met u en uw kind besproken. Voor het opstellen van het voorlopig en definitief advies wordt dezelfde procedure gevolgd, waarbij steeds de laatste 3 toetsmomenten van de IEP meetellen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons onderwijs werken wij met het concept van de The Leader in Me. 

De 7 gewoonten hebben wij gekoppeld aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en staan de hele dag centraal in ons onderwijs. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • The Leader in Me
  • Persoonlijke groei
  • Synergie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven