De Marcellinus

Saffierstraat 30 7548 CD Enschede

Schoolfoto van De Marcellinus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op grond van de wet werk en zekerheid hebben wij afspraken gemaakt om vervangingen optimaal te kunnen regelen binnen de kaders van die wet. Dit om te voorkomen, dan wel zoveel mogelijk te beperken, dat er geen vervanging beschikbaar is bij afwezigheid van personeel. In het kort komen die maatregelen hier op neer:·       

In overleg met de GMR is er een vervangingsbeleidsplan opgesteld, waardoor optimaal geanticipeerd kan worden op de gevolgen van de wet werk en zekerheid. KOE heeft een aantal mensen aangenomen om in de vervangingspool werkzaam te zijn en daarmee continue beschikbaar te zijn voor invalwerkzaamheden. Daarnaast maken we gebruik van de mogelijkheden om tijdelijke invalkrachten optimaal in te zetten.In combinatie met bovenstaande maakt KOE deel uit van het mobiliteitscentrum van het Onderwijsbureau Twente.  Binnen de mobiliteitscentrum zijn speciale afspraken gemaakt met de schoolbesturen van het Convent. Op grond van dit laatste hebben we een grotere beschikbaarheid van invallers, omdat we invallers binnen zo’n samenwerking optimaler kunnen inzetten.Ondanks bovenstaande maatregelen is het in piekperiodes van veel ziekte niet uit te sluiten dat er geen invallers beschikbaar zijn. In die gevallen hanteren we een intern invalprotocol.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens het werken in groep 1-2 werken leerlingen gericht met diverse ontwikkelingsmaterialen. 

Deze stimuleren de taal-, reken-, motorische, zintuigelijke en sociaal emotionele ontwikkeling. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Vanuit het handelingsgericht werken onderkennen we de verschillen tussen leerlingen en daarbij hun onderscheidende onderwijsbehoeften. Hieraan komen we op de volgende manieren tegemoet:  het EDI-model:  Het EDI-model is een instructiedidactiek die leerkrachtgestuurd is. Het is gebaseerd op twee principes:  de leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg en de leerlingen leren door oefening en herhaling. Zowel de instructie als de verwerking en oefening vindt gedifferentieerd plaats. Ons uitgangspunt hierbij is dat alle leerlingen aan dezelfde lesdoelen werken en de behoefte aan instructie om het lesdoel te bereiken verschillend is.

Is er sprake van ontwikkelingsvoorsprong of (hoog) begaafdheid? Vanaf de start en zelfs al daarvoor (warme overdracht door voorschoolse instanties) zijn we alert op signalen die wijzen op een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong van een leerling en wordt het onderwijs aangepast aan de mogelijkheden van deze leerlingen om hen verder uit te dagen. Deze leerlingen worden specifiek gevolgd en bij een blijvende ontwikkelingsvoorsprong waarbij sprake is van (hoog) begaafdheid volgt een aangepast leeraanbod. Leerlingen die cognitief zeer sterk zijn, kunnen vanaf leerjaar 5 deelnemen aan een plusklas. De plusklassen zijn binnen de stichting KOE op 4 verschillende liocaties.

Heeft het kind extra zorg nodig?  De Marcellinus zal streven naar het vinden van een passend arrangement. De aanvraag en het vaststellen van de inhoud van het arrangement gaat via het Steunpunt van K.O.E. De arrangementen vinden plaats in het kader van Passend Onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie van de school is om leerlingen zoveel mogelijk binnen de eigen setting onderwijs te kunnen laten volgen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven