Openbare Basisschool Park Stokhorst

Hoge Boekelerweg 135 7531 EC Enschede

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toetsen in het juiste perspectief: film of foto?

Prestaties. Ze zijn belangrijk. Maar tegelijk moeten we niet het perspectief uit het oog verliezen.
Daarom geeft Consent u graag uitleg over het belang van de eindtoets en de manier waarop wij proberen kwaliteit te borgen.
Want al is het nog zo verleidelijk om op lijstjes te focussen, het gaat om de ontwikkeling van kinderen en de kansen die wij ze met elkaar kunnen geven.

Consent heeft samen met het SPOE (Steunpunt Onderwijszorg Enschede) de ‘Kwaliteitswijzer’ ontwikkeld om de kwaliteit van onderwijs in beeld te brengen. Hiermee kunnen we voor alle leerlingen op onze scholen de leerwinst en toegevoegde waarde in beeld brengen. Wij vinden dit noodzakelijk omdat het hedendaags onderwijs permanent in ontwikkeling is.
Vanaf groep 6 brengen we in beeld hoe uw kind presteert en vergelijken dit met wat op basis van zijn of haar mogelijkheden (potentieel) verwacht mag worden.

Er vinden vanaf dan regelmatig “Driehoeksgesprekken” (leerling, ouders en school|) plaats waarbij de leerprestaties (foto) en het groeiperspectief wordt besproken. Op die manier ontstaat een “film” en spreken de deelnemers aan het “Driehoeksgesprek” uit waar de leerling eind groep 8 uit zal komen in het vervolgonderwijs.

Voor zowel ouders, leerling als school kunnen we door deze werkwijze (de film) duidelijk maken of we werkelijk uit het kind halen wat er in zit. Daar wil Consent graag op aangesproken worden.
Met een eindtoets, (een momentopname) uitgedrukt in één cijfer doen we kinderen tekort en meten we niet de toegevoegde waarde van de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het IEP leerlingvolgsysteem voor de halfjaarlijkse toetsen. IEP staat voor "Inzicht Eigen Profiel".
We volgen de voortgang van het kind op drie gebieden: hart, hoofd en handen. Een kind is meer dan taal en rekenen.
Met de IEP krijgt een kind een completer beeld van je talenten en vaardigheden.

In de groepen 1 en 2 werken we met "Onderbouwd". Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van kinderen vormt de basis van Onderbouwd. Een goed doordacht leeraanbod bestaande uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren, zorgt voor de nodige prikkels, die een belangrijke voorwaarde vormen voor leren. Door middel van spelen kan een kind beoogde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat kleuters op een ontspannen manier kennis vergaren die zij in de volgende groepen nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen. Grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven zijn zo eenvoudig aan te leren. Een jong kind leert in fasen. In elke fase ontwikkelt een kind nieuwe dingen. Zo kunnen de meeste kinderen bijvoorbeeld pas goed leren lezen wanneer ze 6 jaar oud zijn. Het is van belang dat leerkrachten die werken met jonge kinderen kunnen denken vanuit fases en de te bereiken doelen die bij deze fases horen. Het denken vanuit doelen, die passen bij de leeftijd van het kind én het gericht stimuleren daarvan zorgt voor betere leerresultaten. In de kleutergroepen wordt gewerkt rond een thema. De leerkrachten houden in het speciale computerprogramma behorende bij Onderbouw de ontwikkelingen van de kinderen bij.

In de groep 3 wordt gebruik gemaakt van Veilig Leren Lezen, de nieuwe Kim-versie. Na elke Kern wordt Veilig & Vlot gelezen. De vorderingen worden geregistreerd in de leerkrachtmodule. 
In de groepen 5 t/m 8 wordt voor de monitoring gebruik gemaakt van de Resultatenmonitor van Malmberg. Deze methode is bij uitstek geschikt voor directe reflectie richting de leerling. 

Na elk thema (bij Taal en Spelling) en elk blok (bij Rekenen en Begrijpend lezen) volgt een evaluatiemoment.
Bij Taal worden woordenschat en taal verkennen getoetst, bij Spelling wordt een zinnen- en een woordendictee afgenomen.
Bij Rekenen en Begrijpend lezen wordt aan het eind van een blok getoetst, wat er in het voorgaande blok is aangeboden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets wordt Doorstroomtoets
Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de wet rondom eindtoetsing. De wetswijziging houdt in dat de eindtoets voortaan doorstroomtoets heet. Dit geldt voor alle eindtoetsen. Daarnaast wordt de afname vervroegd naar februari. De IEP Eindtoets heet dus vanaf volgend jaar IEP Doorstroomtoets. Daarnaast worden alle eindtoetsen in februari afgenomen in plaats van april.

Vanaf groep 6 brengen we in beeld hoe uw kind presteert en vergelijken dit met wat op basis van zijn of haar mogelijkheden (potentieel) verwacht mag worden. Er vinden vanaf dan regelmatig “Driehoeksgesprekken” (leerling, ouders en school|) plaats waarbij de leerprestaties (foto) en het groeiperspectief wordt besproken. Op die manier ontstaat een “film” en spreken de deelnemers aan het “Driehoeksgesprek” uit waar de leerling eind groep 8 uit zal komen in het vervolgonderwijs.
Voor zowel ouders, leerling als school kunnen we door deze werkwijze (de film) duidelijk maken of we werkelijk uit het kind halen wat er in zit. Daar wil Consent graag op aangesproken worden. Met een eindtoets, (een momentopname) uitgedrukt in één cijfer doen we kinderen tekort en meten we niet de toegevoegde waarde van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

PBS: Wij onderwijzen goed gedrag net als andere schoolvakken.

De strategieën om goed gedrag te onderwijzen en bij te houden zijn hetzelfde als de strategieën, die gebruikt worden om lezen, rekenen, muziek of welk vak dan ook bij te brengen. Aan regels en verwachtingen omtrent goed gedrag moeten lessen besteed worden, die deel uitmaken van het lesprogramma.
Wij plannen in het begin van het jaar de gedragslessen in, zodat alle leerlingen alle gedragsregels op hetzelfde moment worden aangeleerd.
De lessen worden verder in het jaar herhaald. De kinderen krijgen lessen in goed gedrag. Daarna laten wij ze oefenen.
Wij geven positieve feedback aan kinderen die het gewenste gedrag laten zien en wij geven terechtwijzingen waar kinderen wat aan hebben.
Ook laat de leerkracht zien hoe het niet moet. De leerlingen gaan na de les oefenen en de leerkracht geeft positieve feedback:
‘Wat fijn dat je rustig loopt, dit zorgt ervoor dat het veilig blijft op school’ of corrigeert de leerlingen:
‘Weet je nog wat de afspraak is? Laat maar zien’.
Op deze manier zorgen wij er met elkaar voor dat de kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. 

.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven