Openbare Basisschool Park Stokhorst

Hoge Boekelerweg 135 7531 EC Enschede

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Park Stokhorst

Het team

Toelichting van de school

Leerkrachten en onderwijsassistenten
Groep
1     Caroline Paalman en Karen Jongman
2     Ellis Meyer en Yke Klaassen
3     Nicole Rooze en Yke Klaassen
4     Nathalie Rooms
5     Monique Holsheimer en Gerri Mossel 
6     Ineke Migchelbrink en Madelon Schuite
7a   Loes Hegeman
7b   Miranda Wildemors en Marichelle Reuvers
8a   Daan Akkerman en Monique Holsheimer 
8b   Tim Kamphuis en Maaike ter Elst

Onderwijsassistenten
Sandra Luttikholt en Ricky Gierveld

Intern begeleiders
Annette te Koppele - groep 1 t/m 4
Nancy Robers          - groep 5 t/m 8, Rots & Water

Bewegingsonderwijs
Rikko Wielink

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht verlof heeft, of zich ziek meldt, hanteren we de volgende werkwijze:
Via de InvalPool wordt geprobeerd een inval-leerkracht te regelen. De inval-leerkracht is een leerkracht die bevoegd is om les te geven.
Als er geen inval-leerkracht beschikbaar is, vragen we de collega's die vaste uren hebben op onze school of ze extra willen werken.
Eerst benaderen we de evt. duopartner van een zieke collega. Als die niet kan of er is geen duopartner, dan vragen we een andere collega.
Voor de eerste dag geldt:
- als er geen invaller of vaste collega beschikbaar is, kijken we welke persoon die ambulant is (IB'er, directie) beschikbaar is om in te vallen.
- als er zowel intern als extern niemand te vinden is, kijken we of we de groep kunnen verdelen. De kinderen krijgen dan les in een andere groep samen met een aantal kinderen uit hun eigen groep.
Als bovenstaande allemaal niet lukt, heeft de groep een vrije dag. De kinderen en hun ouders worden (als dit lukt) voor schooltijd gebeld dat ze een vrije dag hebben.
Het naar huis sturen van een groep is een uiterste middel. We doen er dan ook alles aan om het naar huis sturen van groepen te voorkomen. We proberen altijd te zorgen dat er bij ziekte van een leerkracht zo weinig mogelijk wisselende leerkrachten voor de groep komen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen in groep 1 en 2 hebben elke vrijdag in de even weken vrij.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsprofiel

Onze school maakt deel uit van het SWV Twente Oost (voorheen 2302).
De scholen van dit samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over de basisondersteuning die in elke school geboden wordt.
Naast deze basisondersteuning kan er op scholen extra ondersteuning geboden worden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Onze ambitie voor de toekomst: Ieder kind verdient goed onderwijs.
Goed onderwijs stelt de kinderen in staat hun talenten te ontwikkelen, dat hen uitdaagt steeds een stap extra te zetten.
Ieder kind moet het maximale uit zichzelf kunnen halen. Wat een kind niet kan, is veel minder interessant dan wat het wel kan.
Elk kind heeft wel iets waar het goed in is, daarom willen wij deze talenten ontdekken en tot ontplooiing brengen, zodat kinderen zien dat ze tot meer in staat zijn dan ze zelf misschien denken. Wij hebben hoge verwachtingen van iedere leerling.
Daar stemmen we de lessen op af. Leerkrachten doen er toe, daarom blijven we investeren in de vaardigheden om met verschillen om te gaan. Bij de aanmelding van kinderen met specifieke ondersteuningsvragen verwachten wij van ouders dat zij ons vertellen dat hiervan sprake is en op welke gebieden.
Wij onderzoeken vervolgens of wij de noodzakelijke ondersteuning kunnen bieden. Dit doen we samen met het Steunpunt Passend Onderwijs Enschede (SPOE). Binnen 6 weken mag u van ons verwachten dat we aangeven of we uw kind passend onderwijs kunnen bieden. Als dat niet het geval is, geven we aan waar wel passend onderwijs geboden kan worden. In sommige gevallen moet onderzoek worden gedaan om dit te bepalen. Het kan voorkomen dat het niet mogelijk is om binnen 6 weken een passend aanbod te doen. Dan kan de onderzoekstermijn met maximaal 4 weken verlengd worden. De afweging of onze school passend onderwijs aan uw kind kan bieden is een individuele afweging. Een eventueel ‘etiket’ als autisme of ADHD is niet leidend, maar van belang is om duidelijk te krijgen welke specifieke onderwijsbehoeften uw kind heeft. Ook kijken we naar de draaglast van de groep waarin uw kind komt en naar de langere termijn: kunnen wij uw kind gedurende meerdere schooljaren passend onderwijs bieden? Als we daar niet zeker van zijn maken we afspraken met u over periodieke evaluaties.
Wij vinden dat een kind met specifieke ondersteuningsbehoeften de veiligheid voor andere kinderen en leerkrachten niet in gevaar mag brengen. Ook vinden wij dat er sprake moet kunnen zijn van voldoende ontwikkeling. De ondersteuningsbehoefte mag niet met zich mee brengen dat aan andere kinderen onvoldoende aandacht besteed kan worden.

Onze school kan naast de basisbegeleiding het volgende bieden:
Extra handen in de klas: inzet extra leerkracht, vrijwilligers en klassenassistenten.
Specifieke onderwijsmaterialen: aangepast meubilair, schrijfmateriaal, toetsen e.d.
Aanpassing in de ruimte: plek voor individuele begeleiding, aanpassing klaslokaal e.d.
Expertise team en individueel: gevolgde scholing door het hele team of scholing van individuele leerkracht op diverse gebieden.
Samenwerking met externe partners: SPOE, Jeugdgezondheidszorg, Maatschappelijk werk – wijkcoach, Mediant, Karakter, DOPPA-zorg, logopedisten. 

Ondanks alle inspanningen lukt het niet altijd om een match te maken tussen wat uw kind nodig heeft en wat wij kunnen bieden. Soms is die match wel te maken als er extra ondersteuning vanuit het SPOE geboden wordt. We vragen deze ondersteuning dan aan. In sommige gevallen lukt dat echter niet en kunnen wij geen passend onderwijs bieden. Wanneer er sprake is van een duidelijk waarneembare achterblijvende ontwikkeling of wanneer de ondersteuningsbehoefte te veel ten koste gaat van andere leerlingen kan dat aanleiding zijn voor het zoeken van passend onderwijs op een andere school.     
De huidige school zal dan – in samenspraak met het SPOE en in overleg met u als ouders – stappen zetten om een school te vinden waar dat passend onderwijs wel geboden kan worden.
Ouders kunnen, wanneer ze het niet eens zijn met de door de school aangegeven noodzakelijke maatregelen, gebruik maken van hun rechten m.b.t. informatie, advies, bezwaar en beroep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de teamscholing EDI (Expliciete Directe Instructie) krijgen de leerlingen al tijdens de instructie de nodige differentiatie aangeboden, niet pas bij de verwerkingtsopdrachten. Hierdoor kunnen de leerkrachten zowel de kinderen die extra instructie nodig hebben het juiste aanbod geven, als de kinderen die verdiepende instructie nodig hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ons onderwijs aan jonge kinderen uit groep 1 en 2 is vooral gericht op het leren door te spelen. Jonge kinderen leren door de echte wereld na te spelen en vaardigheden te oefenen door ze zelf uit te voeren. De groepen 1 en 2 werken vanuit een thema dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Onze werkwijze van VierKeerWijzer sluit hier uitstekend bij aan.

Terug naar boven