Openbare basisschool De Mende

Wikkel 5 7881 BA Emmer-Compascuum

Obs De Mende is gehuisvest in het kindcentrum, samen met een rk/pc basisschool en twee voorscholen.

Het team

Toelichting van de school

Op De Mende werken de volgende mensen:

Groep 1 Juf Henriëtte Gort en juf Elles Dekker 
Groep 2 Juf Elles Dekker en juf Gerda Luiken
Groep 3 Meester Marlen en juf Berdien Hulshoff
Groep 4 Juf Linda Hobers en juf Paulien Vrieling
Groep 5 Juf Janet Haneman en juf Paulien Vrieling
Groep 6 Juf Carolien Rass
Groep 7 Juf Marieke Lange en juf Paulien Vrieling
Groep 8 Juf Marloes Menzen 

Er zijn twee onderwijsassistentes werkzaam op school; juf Jessica Jonkman en juf Nicole Scherpen. Alie Breider is intern begeleider (tevens anti-pestcoördinator, vertrouwenspersoon en aandachtsfunctionaris)en Yvonne Gerdes is locatiedirecteur.


Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aangeven lesuren per week zijn richtlijnen. Er is bij kleuters sprake van het werken in vakoverstijgende thema's. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangeven lesuren per week zijn richtlijnen. Er is namelijk ook sprake van vakoverstijgende activiteiten. Zo is er bijvoorbeeld een aantal keren per week tijd ingepland voor de weektaak. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school.

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsplan. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsplan of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Begrijpend lezen en leesplezier
We starten in schooljaar 2023-2024 met het verbeteren van de kwaliteit van het begrijpend lezen. We gaan op zoek naar een methode of aanpak die past bij onze visie op lezen en bij onze leerlingpopulatie. Leesplezier is daarbij een belangrijk uitgangspunt. We willen het leesplezier van de kinderen vergroten. Omdat we subsidie voor de basisvaardigheden aanvragen, hebben we Bureau Meesterschap gevraagd ons te begeleiden in dit traject. Er wordt scholing gevolgd over o.a. de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van leesbegrip, doorgaande lijnen en visie. 

Vreedzame school en burgerschap
In schooljaar 2023-2024 ronden we het driejarige traject Vreedzame school af. We zijn aan het eind van dit traject een gecertificeerde Vreedzame school. Dit schooljaar starten we met het opleiden van mediatoren (leerlingen uit groep 7) die bemiddelen bij onenigheden tussen kinderen.
Daarnaast hebben we aan het eind van dit schooljaar een beleidsplan over burgerschap klaar. 

Ouderbetrokkenheid en leerlingparticipatie vergroten 
Een werkgroep houdt zich, in samenwerking met ouders, bezig met het vergroten van de ouderbetrokkenheid en educatief partnerschap. 
Ook gaan we leerlingparticipatie vergroten. Met het starten met mediatoren (vanuit de Vreedzame school) en het opnieuw starten met de leerlingraad zetten we de eerste stappen. 

Keuzemiddagen 
Na de herfstvakantie starten we met de keuzemiddag. De kinderen kunnen kiezen uit een rijk aanbod van activiteiten die we in blokken van drie weken aanbieden. Voorbeelden hiervan zijn; koken en bakken, techniek en creatieve vakken. Zo komen we tegemoet aan talentontwikkeling. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorscholen OOE
In juni 2015 heeft de raad van de gemeente Emmen de Hoofdlijnennotitie Ontwikkeling en Onderwijs vastgesteld en sinds 1 augustus 2018 is er iedere basisschool van OOE een voorschool aanwezig. Hierdoor kan er een doorgaande ontwikkellijn worden opgezet. Deze richt zich op de ontwikkelingsgebieden;

  • Taalontwikkeling;
  • Ontluikende rekenontwikkeling;
  • Sociaal-emotioneel gedrag;
  • (Zelf)Redzaamheid;
  • Motoriek;
  • Creatief vermogen

De locatiedirecteur van de school is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een pedagogisch beleidsplan, het ouderbeleidsplan en het zorgbeleid voor de voor- en vroegschool. Deze plannen komen tot stand in goed overleg met de leidsters en leerkrachten die bij VVE betrokken zijn.

Terug naar boven