Openbare Basisschool De Lisdodde

Ganzenveld 85 7827 SE Emmen

Locatie Ganzenveld 85

Het team

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 hebben we 17 groepen:
Formatie 2023-2024

Groep 1a: Juf Chantal & juf Annemieke
Groep 1b: Juf Marjon en juf Tanja
Groep 2a: Juf Annemieke & juf Naomi
Groep 2b: Juf Sabine en juf Tanja
Groep 3a: Juf Marloes & juf Hilda
Groep 3b: Juf Henriëtte & juf Francisca
Groep 4a: Juf Moniek & juf Nienke
Groep 4b: Juf Heleen & juf Hilga
Groep 5a: Juf Ineke & juf Francisca
Groep 5b: Meester Rick
Groep 6a: Juf Arlien & juf Laura 
Groep 6b: Juf Sanne & Juf Verena
Groep 7a: Juf Rianne & Juf Anita
Groep 7b: Juf Celine
Groep 8a: Juf Laila & juf Laura
Groep 8b: Meester Gert
Groep 8c: Juf Karin

Onderwijsassistent: Juf Jannie & meester Sjors
Intern begeleiding: Juf Esther & juf Hilga
Directie: Meester Martin
Conciërge: Meester Koos

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs de Lisdodde is een school met leerstofjaargroepen. We werken vooral met methodes en werkboeken, maar zetten ICT in ter ondersteuning van ons onderwijs. Zo hebben we Chromebooks en digitale schoolborden die het onderwijsaanbod verrijken. Het rekenonderwijs wordt vanaf groep 5 digitaal aangeboden.

Op onze school worden lessen HVO (Humanistisch Vormings Onderwijs) en GVO (Godsdienstig Vormings Onderwijs) gegeven door gastdocenten in de groep 7 en 8

In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met de volgende methoden:
Rekenen: Pluspunt
Taal: Taalactief
Spelling: Staal
Begrijpend lezen: Methodiek: 'Close Reading' i.c.m. leeslink
Technisch lezen: Estafette
Engels: Blink Engels
Wereldoriëntatie: Blink Wereldoriëntatie
Bewegingsonderwijs: Vakwerkplan 'De lesbrieven'
Sociaal-emotionele ontwikkeling: De Gelukskoffer
Muziek: 1-2-3 Zing
Beeldend: Laat maar zien

In het schooljaar 2023-2024 staat Burgerschap en sociale cohesie hoog op de agenda. Dit zal worden geïmplementeerd in verschillende vakgebieden en een belangrijke rol in ons cultuuronderwijs krijgen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangegeven lesuren per week zijn bij benadering. Er is namelijk ook sprake van vakoverstijgende activiteiten en niet alle leerlingen volgen hetzelfde programma. Tijdens een leesles kan bijvoorbeeld een onderwerp behandeld worden dat ook onder burgerschap valt.
Bewegingsonderwijs in groep 3 t/m 8 wordt aangeboden in één blok van twee lesuren vanwege de afstand tussen de school en de gymzaal. 
Door deze invulling wordt optimaal ingezet op effectieve leertijd. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken vanuit het Domein Overstijgend Analyseren (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs) en de Mytylschool, de Tine Marcusschool, de Aventurijn en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsoverzicht. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsoverzicht of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Actief burgerschap en sociale integratie

Omgaan met verschillen is een centraal thema in het onderwijs. De Lisdodde speelt in op de eisen die onze samenleving stelt. Onze school legt een basis die het kind helpt op zijn of haar levensweg. Wat we willen bereiken is samengevat in doelen. Deze kerndoelen zijn voor ons de leidraad om het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie gestalte te geven. In het schooljaar 2023-2024 zal dit één van de speerpunten zijn om verder door te ontwikkelen.

  • het ontwikkelen van kinderen tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen;
  • het ontwikkelen van kinderen tot actieve deelnemers van deze maatschappij;
  • kinderen leren om een eigen mening te vormen;
  • kinderen leren om elkaars mening te respecteren en daar open voor te staan; kinderen leren het 'anders' zijn te respecteren; kinderenleren over andere culturen en geloven;
  • kinderen leren om samen te werken;
  • kinderen leren over geschiedenis en het ontstaan van Nederland en Europa;
  • kinderen leren over de democratische rechtstaat en hun rol daarin als ze volwassen zijn;
  • kinderen leren over het milieu en hoe zij een steentje bij kunnen dragen aan een beter milieu.

Om invulling te geven aan de door ons gestelde doelen wordt gebruik gemaakt van verschillende methodieken, gastdocenten, excursies en materialen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school zet steeds meer in op het afstemmen van het onderwijs op de leer-ontwikkelbehoeften van de leerlingen. Dit schooljaar zal wetenschap en techniek, ICT en praktische vaardigheden verder ontwikkeld worden. Mede door de inzet van het nieuwe mulitfunctionele lokaal  zullen deze vaardigheden optimaal tot zijn recht komen. Ook gaan we aan de slag met ons aanbod als het gaat om het behalen van succeservaringen, leerplezier, intrinsieke motivatie en werken aan praktische vaardigheden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen onze school leggen we een duidelijke lijn tussen het werken met de keuze van de leerkracht en het werken met de keuze van het kind. Dit doen we door gebruik te maken van het circuit en routines. Hierbij laten we de basisvaardigheden die beschreven staan in onze aanbod doelen dagelijks aan bod komen. Tijdens spel, waarbij de keuze van het kind centraal staat, speelt de coachende en begeleidende rol van de leerkracht van groot belang. De leerkracht daagt kinderen uit, stimuleert, observeert, speelt mee en neemt daarbij de eerder aangeboden doelen mee. Om de spelontwikkeling en kennis te vergroten, maken we gebruik van een rijke, krachtige en betekenisvolle speel- en leeromgeving, waarbij het actuele thema duidelijk zichtbaar is. Een nauw contact met ouders vinden we erg belangrijk. We proberen (nieuwe) ouders een laagdrempelig gevoel te geven om met vragen vooral bij ons te komen. We vinden het belangrijk om na 4/5 weken na de start op onze school met elkaar in gesprek te gaan over de eerste ervaringen van uw kind. 

Terug naar boven