Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Naast taal- en rekenkringen is er volop verdieping- en verrijkingsmateriaal aanwezig in de kleuterstraat. Hier wordt tijdens werklessen mee gewerkt. De nadruk ligt hierbij op 'spelend leren'.
* We bieden de mogelijkheid om leerlingen deel te laten nemen aan de ‘Questklas’. Er wordt samen met de leerkrachten en een hoogbegaafdheidsspecialist gekeken welke leerlingen behoefte hebben aan verdere, uitdagende onderwijsaanpassingen en aanbod. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hogere denkorde vragen vanuit de taxonomie van Bloom. Deze leerlingen worden 'Questleiders' genoemd. Daarnaast zullen 'Questleden' (overige leerlingen die interesse hebben in de leervraag) via een sollicitatieprocedure deelnemen aan de Questklas. Er heerst een vraaggestuurd leerklimaat waarin samenwerking voorop staat. Het uiteindelijke doel is: leerlingen kunnen vanuit een leervraag een maatschappelijk onderwerp onderzoeken en ontwerpen.
* Daarnaast bieden we ondersteuning door middel van een ambulante leerkracht die op groepsniveau leerlingen begeleid die meer, intensievere of uitdagendere instructie en begeleiding nodig hebben op het gebied van taal, rekenen en/of (begrijpend) lezen.
* Verder is er wekelijks extra ondersteuning voor leerlingen met een NT-2 achtergrond, in de vorm van twee vrijwilligers die specifiek inzetten op taalbevordering.
De kleuterstraat
Onze kleuterstraat bestaat uit drie klaslokalen:
· De woonwijk
· Het straattheater
· De kantoortuinIn elk van dit lokaal zijn er verschillende plekken waar kleuters kunnen spelen en leren.
De ontwikkeling van jonge kinderen loopt niet langs een lineaire lijn. Leren en groeien gaat met spurten, sprongetjes en soms staat de ontwikkeling even stil. Spel is van wezenlijk belang in de ontwikkeling van kleuters. Tijdens spel ontwikkelen zij bijvoorbeeld motorische vaardigheden, waarneming, taal, ruimtelijk denken en frustratietolerantie.
Op Stap voor Stap staat niet de methode of de leerkracht, maar het kind centraal.
We zetten in op de drie basisbehoefte van een mens.
· Autonomie heeft te maken met de vrije wil. Een autonoom kind is zelfsturend en kan eigen keuzes maken.
· Competent betekent dat het kind zich bekwaam voelt en ervaart dat het steeds beter in iets wordt.
· Relatie/verbondenheid staat voor de behoefte van het kind om erbij te horen, samen te delen en zich veilig te voelen. Verbondenheid gaat ook over de behoefte van mensen om een bijdrage aan de wereld te leveren die verder gaat dan het eigen belang.Belangrijke pijlers voor het vormgeven van het onderwijs in ons kleuterstraat zijn:
· Betrokkenheid en welbevinden
· Autonomie en zelfstandigheid
· De zone van de naaste ontwikkeling, wat kan een kind al zelf en waar is hulp bij nodig (groei/ontwikkelwens)
· Betekenisvol leren in een rijke leeromgeving
· Procesgericht begeleiden
· Spelend leren en begeleid spel, waarbij we uitgaan van de V’s (verkennen, verbinden en verrijken)Onderwijs wordt in de kleuterstraat op verschillende manieren aangeboden. We onderscheiden kringactiviteiten, activiteiten in de werkles en bewegingsonderwijs. Activiteiten worden vormgegeven vanuit een betekenisvol thema. Dit alles wordt volgens een vast dagschema gevolgd. Dit zorgt voor voorspelbaarheid, overzicht, veiligheid, zekerheid en zelfvertrouwen.