Openbare Basisschool meester K.J. Dijkstraschool

Hoofdweg 31 8424 PJ Elsloo (Fryslân)

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool meester K.J. Dijkstraschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool meester K.J. Dijkstraschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool meester K.J. Dijkstraschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool meester K.J. Dijkstraschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool meester K.J. Dijkstraschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP doorstroomtoets is bedoeld als advies voor het best passende type vervolgonderwijs. De gemiddelde scores doen geen recht aan de verschillen tussen de leerlingen. De leerlingenpopulatie per groep is elk jaar anders en divers. Dit verklaart de verschillen in de gemiddelde IEP eindtoets in de afgelopen schooljaren. Zolang een verwijzing past bij de ontwikkeling van de leerling, stemt ons een verwijzing naar het VMBO, net zo tevreden als naar het VWO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito-toetsen.
Met behulp van methode-onafhankelijke Cito Leerling in beeld toetsen wordt de ontwikkeling op verschillende vakgebieden getoetst. Deze toetsen worden afgenomen in groep 3 t/m 8 in januari en mei/juni. De leerlingen maken de toets die aansluit op de leerstof die in de voorgaande periode is aangeboden en geoefend. De Cito-toetsen vanaf groep 6 de IEP doorstroomtoets in groep 8 maken deel uit van de overstap naar het voortgezet onderwijs. De uitslagen van de Cito-toetsen bieden ons een objectief beeld over de leerprestaties van uw kind. Een vergelijking met het landelijk gemiddelde is hierdoor mogelijk. Door deze toetsen jaarlijks af te nemen en de gegevens op te slaan, is het mogelijk de verrichtingen van de kinderen op langere termijn te volgen. De toets resultaten worden gebruikt om het onderwijs op school, in de groep en per individu te analyseren, te verbeteren en te evalueren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van de basisschoolperiode geven we zowel aan de ouders als aan de school voor vervolgonderwijs een advies over welk type vervolgonderwijs het meest aansluit bij de capaciteiten en onderwijsbehoeften van de schoolverlater.

De Friese plaatsingswijzer voortgezet onderwijs
Met ingang van het schooljaar 2012/2013 zijn alle basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs in Friesland gaan werken met de zogenaamde Friese plaatsingswijzer VO. Dit betekent dat op basis van de leerlingvolgsysteemgegevens - de LOVS-toetsen - vanaf groep 6 bepaald wordt welk schooltype het meest passend is. Daarbij dienen wij aan te geven of er sprake is van een basisprofiel, plusprofiel of een bespreekprofiel. Een basisprofiel wil zeggen dat de scores op de LOVS-toetsen van de leerling zeer goed past bij de voor dat onderwijsniveau geëiste score. Wanneer er sprake is van een plusprofiel wil dat zeggen dat de leerling nog wat over heeft. Bij een bespreekprofiel zijn er duidelijke afwijkingen tussen het advies en de scores die hiervoor geëist zijn, maar wijkt de basisschool gemotiveerd af van het meest voor de hand liggende basisprofiel. Voor meer informatie kunt u terecht op de website: www.plaatsingswijzer.nl. 

De overgang in de tijd uitgezet
In januari en februari organiseren de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio diverse open dagen, voorlichtingsbijeenkomsten en doe dagen voor ouders en leerlingen. Wij informeren de ouders en leerlingen hierover.
Vóór 1 maart vindt het adviesgesprek plaats tussen de groepsleerkracht, de leerling en zijn/haar ouders. De mogelijkheden worden dan besproken. Bijna altijd komt het advies van de school overeen met de verwachtingen van de ouders en de leerling zelf; het is immers ook niet de eerste keer dat we met de ouders en kinderen de vorderingen en mogelijkheden bespreken.
Het zijn uiteindelijk de ouders die beslissen bij welke school en welk schooltype zij hun zoon of dochter aanmelden. Zij vullen het aanmeldingsformulier in en leveren dit op school in bij de leerkracht. Deze meldt de leerling vóór 1 maart aan bij de school van voortgezet onderwijs van hun keuze.
Bij deze aanmelding verstrekt de school informatie over de ontwikkeling van de leerling, in het bijzonder de gegevens van het leerlingvolgsysteem. Wanneer dat wenselijk is, vindt er ook nog een vorm van "warme" overdracht plaats, in de vorm van een gesprek tussen de groepsleerkracht en de school voor voortgezet onderwijs.

Doorstroomtoets
In februari wordt de doorstroomtoets (IEP) afgenomen. Deze toets meet welk referentieniveau de leerling gehaald heeft. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op o.b.s. meester K.J. Dijkstraschool heerst een prettige, rustige (werk)sfeer waarin kinderen, ouders en leerkrachten zich thuis voelen. Pesten, schelden of uitsluiten zijn zaken die niet geaccepteerd worden.

De prettige sfeer en omgang met elkaar ontstaat uiteraard niet vanzelf, daar moet aan gewerkt worden, elke dag. Net zo goed als lezen, rekenen en schrijven geleerd moeten worden moet goed met elkaar omgaan ook geleerd worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • (zelf)vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven