Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerstofjaarklassenmodel
Geen kind is hetzelfde; ze verschillen qua intellectuele, fysieke en sociale vermogens maar ook qua interesses, doorzettingsvermogen, concentratie, etc. Dit betekent dat ook het onderwijs aan alle kinderen niet precies hetzelfde kan en mag zijn.Wij kiezen er daarom voor om te werken vanuit het leerstofjaarklassenmodel en laten de afstemming / differentiatie hierbinnen plaatsvinden. Dit betekent dat de leerstof aangeboden wordt op basis van een vooraf geplande leerlijn per leerjaar en dat we de jaargroep zo veel mogelijk bij elkaar proberen te houden. De differentiatie vindt vooral plaats middels herhalings-, verrijkings- en verdiepingsstof en het variëren in instructie- en onderwijstijd. We achten het haalbaar om te differentiëren naar maximaal 3 verschillende groepen leerlingen binnen een leerjaar.
Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit 3.760 uur. Wij mogen naar eigen inzicht 240 uur verdelen over de onder- en bovenbouw zodat het totaal uitkomt op 7.520 uur.
De kwaliteit van onze basisondersteuning
De basisondersteuning, zoals beschreven in ons ondersteuningsplan bestaat uit de volgende vier domeinen: onderwijs, begeleiding, beleid en organisatie.
Onderwijs
Wij zijn tevreden over het domein ‘onderwijs’. Wij zijn positief over onze onderwijskwaliteit. Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze kinderen. Wij werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen regelmatig en bespreken deze teambreed. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het welbevinden van de leerling. Op basis van de analyses worden groepsplannen aangepast. Ook ouders worden hierin actief betrokken. Wij gebruiken een samenhangend leerlingvolgsysteem. Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van onze basisondersteuning. Als team hebben wij ons jarenlang geschoold in handelingsgericht werken.
Beleid Wij zijn tevreden over het domein ‘beleid’. Onze procedures zijn vastgelegd en wij beschikken over een heldere visie op leerlingenzorg. Jaarlijks evalueren wij onze ondersteuning aan de kinderen en stellen indien nodig verbeterpunten op.
Organisatie Ook over het domein ‘organisatie’ van onze ondersteuning zijn wij tevreden. Wij zijn een kleine school en daardoor zijn de lijnen kort. Wij beschikken over een goed functionerend systeem van zorg. Onze intern begeleider is verantwoordelijk voor de organisatie van de bijeenkomsten en is tevens coördinator van de zorg.
Begeleiding
Het domein ‘begeleiding’ vraagt de komende tijd de meeste aandacht. Het verbeteren van het ontwikkelingsperspectief is voor volgend jaar een aandachtspunt. De overdracht binnen onze school tussen de leerjaren is goed op orde, net als de overdracht naar de volgende school. Hierover zijn duidelijke procedures vastgelegd. Wij vinden goede contacten met ouders erg belangrijk en zien ouders als partner.Ondersteuningsvoorzieningen Onze school heeft geen ondersteuningsvoorzieningen voor een groep kinderen en is ook niet voornemens een voorziening in te richten de komende jaren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school zijn wij tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden aan onze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende verbeterpunten. Voor het verbeteren van onze kwaliteit van de basisondersteuning gaan wij ons verder bekwamen in het werken met groepsplannen en het werken met het ontwikkelingsperspectief. Wij zijn tevreden over de expertises binnen ons eigen team, maar zijn ons bewust van de kwetsbaarheid. Het meer verdelen van deze deskundigheden is een aandachtspunt voor onze school. Alleen dan kunnen wij de komende jaren alle kinderen uit ons dorp en omliggende dorpen onderwijs bieden van hoogstaande kwaliteit.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
In groep 1 en 2 vormen leerdoelen het uitgangspunt. We koppelen ons beredeneerde aanbod aan leerdoelen.
Er worden activiteiten op het gebied van rekenen en taal verbonden aan een thema (bv. tijd, herfst, Sinterklaas, Kerst). Daarnaast werken we aan de algehele ontwikkeling van kinderen, hierbij maken wij gebruik van de (SLO)doelen uit ons registratie- en observatiesysteem Digikeuzebord.