Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
2017-2018: Eindtoets Basisonderwijs groep 8.Landelijk gemiddelde 534,9 Gesteld doel Dompelaar 530. Behaald resultaat 533,7
2017-2018: Uitslag entreetoets groep 7: Landelijk 121,1; Dompelaar 129,8
2016-2017: 125,7 daarvoor was een ander systeem
Schoolverlaters: 8 ( 57%) leerlingen naar VMBO
0 ( 0% ) leerling naar VMBO/ Havo
6 (43 %) leerlingen naar Havo / VWO
Streven regering 60% Havo/VWO 40% VMBO
Afname LOVS toetsen ( leerlingvolgsysteem) in alle groepen. 2 x overzichten en analyses gemaakt en voor het eerste met Focus PO gewerkt. Deze zijn in het team besproken en acties zijn ondernomen bij tegenvallende of onverklaarbare resultaten. Aandachtspunt is taal.
2018-2019: Engels: nieuwe methode Groove me voor groep 1 t/m 8
2018-2019: WO: Bovenbouw eerste half jaar niet dezelfde thema's, tweede helft schooljaar wel
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij hebben geen schooladviezen hoeven te heroverwegen, ouders konden zich volledig vinden in onze adviezen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sinds het schooljaar 2017-2018 zijn we gestart binnen onze stichting gestart met interne audits op de verschillende kindcentra. Kindcentrum de Dompelaar heeft aangeboden om als eerste kindcentrum deel te nemen aan de interne audit.
Algemene conclusie naar aanleiding van de interne audit:Over het algemeen kan gesteld worden dat er binnen kindcentrum De Dompelaar een prettige leer- en werksfeer hangt. Zaken zijn goed georganiseerd. Dat geeft veel duidelijkheid voor kinderen, teamleden en zeker ook ouders en andere betrokkenen. Het kindcentrum is transparant in haar communicatie en is gastvrij. Kinderen, teamleden en schoolleiding zijn erg trots op hun kindcentrum. Daarnaast heeft De Dompelaar heel duidelijk een belangrijke, verbindende rol binnen het dorp.