Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs

Weitakkerstraat 2 8081 XX Elburg

  • Schoolfoto van Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs
  • Samen zorgen we voor een veilige omgeving waarin we elkaar kunnen vertrouwen.
  • We ontdekken talent en maken het zichtbaar.
  • Wetenschap en technologie hebben een vaste plaats binnen de school
  • Schoolfoto van Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito leerling in beeld

Op Het Octaaf werken we met CITO leerling in beeld. Afgelopen jaren hebben we gewerkt met CITO 3.0. We zien dat deze vernieuwde werkwijze veel meer kijkt naar het kind. Dat vinden we belangrijk. Toetsing meet cognitieve ontwikkeling, daarnaast brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart en executieve functies.

Kanvas

Daarnaast gebruiken we Kanvas (Kanjertraining) om de sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid te monitoren.   In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen.

Onderbouwd

De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij in hun ontwikkeling door observaties vanuit Onderbouwd. Elk kind kan in Onderbouwd werken en leren op het niveau waar het kind op dat moment aan toe is. Omdat de ontwikkeling van kleuters sprongsgewijs verloopt is het gebruik van Onderbouwd online ideaal en tijdbesparend: je werkt er met individuele handelingsplannen, plannen op groepsniveau, groepsoverzichten en opbrengsten.  Door dagelijkse een paar kinderen te observeren en de ontwikkeling van deze kinderen vast te leggen ontstaat er een volgmodel. Het vastleggen is eenvoudig doordat alle educatieve ontwikkelingsmaterialen gecodeerd zijn met kleuren en afbeeldingen van de handpoppen. Zo wordt het mogelijk de kleuters voor langere tijd eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces. Het kind leert het verschil kennen tussen spelend leren en lerend spelen.  

AMN eindtoets

In groep 8 maken we gebruik van de Eindtoets AMN om de resultaten en niveau van de leerlingen in beeld te brengen. De toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en waar nodig wordt het onderwijsaanbod voor leerlingen aangepast. Dit wordt besproken met de IB-er tijdens de leerlingbespreking.  

Leerlingbesprekingen

Leerlingbesprekingen zijn drie keer per jaar. Tijdens deze bespreking worden de leerlingen doorgesproken en gekeken of het aanbod passend is. Op basis hiervan bepalen we passende zorg. We hebben expertleerkrachten die aanschuiven als hun expertise ingezet kan worden: begaafdheidsexpert, rekenexpert, leesexpert. Ook kunnen zij leerkrachten coachen en gericht advies geven.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 werken we samen met de leerling en ouders toe naar het schooladvies. Aan het einde van het schooljaar is er een gesprek waarin de leerling een voorlopig advies krijgt. De leerkracht onderbouwt waarom dit een passende plek voor de leerling kan zijn. We kijken naar de sociaal emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en werkhouding van de leerling. In groep 8 nemen we dan in november de toetsen van het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld af.  In februari nemen we de AMN doorstroomtoets af. De doorstroomtoets is een toets die in 2024 voor het eerst op deze manier wordt afgenomen. De toets wordt eerder in het schooljaar afgenomen in vergelijking met de eindtoets van voorgaande jaren. De naam doorstroomtoets geeft aan dat een kind in ontwikkeling blijft. Daarom is voor deze naam gekozen. Daarvoor werd het de eindtoets genoemd.   Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Als het in het belang van de leerling is kunnen we besluiten het advies niet te verhogen. Dit doen we altijd goed in overleg met ouders. Eind februari krijgt de leerling dan zijn definitieve advies en kan hij/zij aangemeld worden bij de gekozen school voor voortgezet onderwijs.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Het Octaaf werken we met de Kanjertraining. Dit vormt de basis voor veiligheid en vertrouwen. De kinderen krijgen vanaf groep 1 tot en met groep 8 kanjerlessen. Daarnaast is kanjertraining de basis voor hoe we met elkaar omgaan op de school en staat het dus eigenlijk altijd centraal; op het schoolplein, in de gangen en in de klas. Zo doen we het op Het Octaaf:

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

We werken samen

We hebben plezier

We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven