We hopen het natuurlijk niet, maar het kan voorkomen dat u als ouder een probleem heeft aangaande zaken betreffende de school van uw kind(eren). We hopen dat u bereid bent om daarover in gesprek te gaan, om zodoende het probleem of de onduidelijkheid op te lossen. Uitgangspunt is daarbij dat de goede relatie, in belang van ons allen, behouden wordt. Wat doet u als u of uw kind een probleem heeft met de school? Maak een afspraak met het direct betrokken personeelslid. Leidt het gesprek niet tot resultaat, maak dan een afspraak met de directeur. U kunt ook een beroep doen op onze interne vertrouwenspersonen. Komt u er ook met de schoolleiding niet uit, dan is het bestuur de laatste mogelijkheid om binnen de school het probleem op te lossen. Maak, als u er met het schoolbestuur ook niet uitkomt, gebruik van de externe vertrouwenspersonen.
Klachtenregeling
Iedereen die zich verkeerd behandeld voelt, ontevreden is over iets, of een probleem ervaart kan daarover een klacht indienen. Voor PCPO De Meent is het belangrijk dat iedereen die een klacht indient zich gehoord en begrepen voelt en dat zijn of haar klacht zorgvuldig wordt afgehandeld.
De interne route
Bij de interne route gaat de klager eerst naar de persoon tegen wie de klager een klacht heeft. Als dit tot een voor alle partijen bevredigende oplossing leidt is de klacht opgelost. Als dit niet naar tevredenheid is, gaat de klager naar de leidinggevende van de persoon tegen wie de klacht wordt ingediend. Bij een leerkracht of onderwijsassistent is dat de directeur van de school, bij de directeur van de school is dat de directeur-bestuurder. Als dat leidt tot een bevredigende oplossing is de klacht opgelost. Als dat niet leidt tot een bevredigende oplossing, kan de klager de klacht schriftelijk indienen bij het bevoegd gezag, te weten de directeur-bestuurder van De Meent. Mocht dit naar het oordeel van de klager niet tot een oplossing leiden, dan kan de externe route worden gelopen.
De externe route
Een klager kan de externe route lopen door een klacht in te dienen bij de Landelijke Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Daarnaast kan de klager, indien het om strafbare feiten gaat, ook aangifte doen bij de politie.
Interne vertrouwenspersoon
Elke school heeft een medewerker die ook de rol van interne vertrouwenspersoon op de school vervult. De interne vertrouwenspersoon kan de klager verwijzen naar de schooldirectie, externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag. De interne vertrouwenspersoon hoort de klacht aan en verwijst door naar de juiste persoon. De interne vertrouwenspersoon heeft geen onderzoekende of bemiddelde rol.
Onze interne vertrouwenspersoon is: Dineke Hulst; [email protected]
Externe vertrouwenspersonen Nicole Wassink-Mijnders: 06-10045584 of [email protected] of Jeanet Drost-Crielaard: 06-33141356 of [email protected]
Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs Postbus 82324, 2508 EH Den Haag T 070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur) E-mail: [email protected]
Meer informatie over de Klachtenregeling? PCPO De Meent heeft een klachtenregeling opgesteld om daarmee aan te geven dat het belangrijk is dat klachten serieus genomen worden en we er zorgvuldig mee om willen gaan. Deze regeling is bedoeld voor iedereen die bij de school betrokken is. Download de klachtenregeling