Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We hebben groeps- en leerlingbespreking. Hierin wordt de voortgang van de resultaten per klas besproken. We voeren gezamenlijke besprekingen over onze reken- en taalresultaten. Dit doen we om zicht te krijgen op de doorgaande lijn en ook samen nieuwe doelen te stellen.
Leerkrachten analyseren resultaten zelf.
De intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren zorgen voor een overzicht op schoolniveau.De resulaten worden besproken met het hele team om ook hiervan te leren.
Op SALTO-school Floralaan is een adviescommissie. Leerkrachten van de groepen 7 en 8 samen met de kwaliteitscoördinator/IB-er bovenbouw, de bouwleider bovenbouw en de directeur buigen zich samen over het advies en bespreken alle voorlopige adviezen opgesteld door de leerkrachten van groep 8.
Zodra de commissie het eens is over het advies per leerling krijgen leerlingen en hun ouders dit advies in een persoonlijk gesprek verteld en toegelicht.
Wij adviseren kansrijk en zodra de doorstroomtoets een hogere uitkomst heeft stellen wij ons advies bij. Onze ervaring leert ons dat ouders het advies van onze school op waarde schatten en vaak het advies leidend laten zijn voor de aanmelding van hun kint op het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk om op een open en respectvolle manier met elkaar om te gaan. De leerkrachten hebben aandacht voor de talenten van de leerlingen en identiteitsvorming. Daarmee versterkt de Floralaan het zelfvertrouwen van de kinderen en hebben zij plezier op school. Ons motto: "De ontmoeting met een ander is een kans om te leren en te groeien!" is zichtbaar in onze school. Wij zijn een afspiegeling van de wijk en de stad. Cultural Awarenes is voor ons vanzelfsprekend, net zoals respect voor de culturele achtergrond van kinderen met een andere nationaliteit en andere thuistaal.
Wij werken projectmatig en groepsoverstijgend. Daarnaast richt de school zich ook op de creatieve vorming van de leerlingen, zodat de kinderen hun talenten ten volle in kunnen zetten. Hiervoor zet de school specialisten in op het gebied van muziek en techniek. Creativiteit komt tot uiting in verschillende activiteiten zoals open podium, toneelochtend en cultuurlab.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.