Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Peuters (voorschool) en kinderen in leerjaar 1 en 2 (vroegschool) krijgen thematisch onderwijs op basis van een beredeneerd aanbod. Dit aanbod wordt vormgegeven in de hoeken in en buiten de klas. Deze hoeken dagen kinderen uit tot spelenderwijs leren. Denk aan een rekenhoek, een taalhoek, een leeshoek, een bouwhoek, een huishoek en een themahoek. Deze themahoek wordt samen met de kinderen opgezet. Bronnenboeken zijn Uk en Puk, Schatkist en Kleuteruniversiteit. Door op deze manier te werken is er sprake van een doorgaande lijn.
De leerkrachten werken gedifferentieerd, passend bij wat de kinderen nodig hebben. Dit komt tot uiting in de kringen. Een grote kring elke dag waarin sociaal emotionele aspecten aan bod komen. In de kleine kring (kleine groepjes kinderen) wordt op niveau gewerkt bijv. aan taal- of rekendoelen.
Er is een vast schema van overleggen tussen de pedagogisch medewerkers van Korein en de kleuterleerkrachten, o.a. om thema's en gezamenlijke activiteiten af te stemmen. Alle kinderen van 0 - 7 worden gevolgd in hun ontwikkeling door gebruik te maken van KIJK! We gaan in schooljaar 23-24 wel op zoeke naar een andere passende observatiemethode rondom het interpreteren, volgen en vastleggen van de ontwikkeling van onze peuters en kleuters.
De Intern Begeleider van school ondersteunt de pedagogisch medewerkers als zij vragen hebben over de ontwikkeling van jonge kinderen. Anderstalige kinderen krijgen extra taal ondersteuning in de vorm van woordenschatactiviteiten.
Basisvaardigheden (lezen, taal, schrijven en rekenen) zijn belangrijk om dat ze de basis vormen voor elke andere ontwikkeling.
Lezen: bij jonge kinderen is vaak al interesse aanwezig voor letters. Er is dan ook een leeshoek in ieder kleuterlokaal. Er wordt veel gebruik gemaakt van prentenboeken om de belangstelling voor het lezen te prikkelen. Ook werken we in de kleutergroepen en in de groepen 3 met bronnen aangereikt door Kleuteruniversiteit. Op deze manier realiseren wij een dekkend aanbod van doelen.
Het aanvankelijk lezen begint in groep 3. In dit leerjaar werken we met de 3e versie van de methode "Veilig Leren Lezen", de Kim-versie. Hierbij hoort veel extra materiaal voor leerlingen die onder, op, of juist boven het gemiddelde niveau van de klas zitten.
Vanaf groep 4 oefenen de leerlingen het begrijpend en voortgezet technisch lezen met behulp van de methode Atlantis. Er zijn ook momenten waarop leerlingen individueel lezen in zelfgekozen boeken. We vinden het belangrijk dat een kind plezier heeft in lezen. In de hogere groepen wordt veel nadruk gelegd op technisch lezen, begrijpend lezen en studerend lezen. Er worden samenvattingen gemaakt en er worden boekbesprekingen gehouden.
De groepen 1-2, 3 en 4 volgen het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Hierin zijn alle toets- en signaleringsmomenten, groepsbesprekingen en handelingsvoorstellen opgenomen.
Taal: in de groepen 4 t/m 8 gebruiken we nu nog de taalmethode "Taal in Beeld", waarin ook speciale leerstof verwerkt is voor de ontwikkeling van de woordenschat (bijvoorbeeld voor kinderen die het Nederlands als tweede taal moeten leren). Spelling van woorden en de werkwoordsvormen worden expliciet behandeld met behulp van "Spelling in Beeld", een speciaal spellingsprogramma. Kinderen oefenen ook met de digitale versie van dit programma.
Schrijven: na de oefeningen bij de kleuters ter voorbereiding op het schrijven, beginnen we in groep 3 met het schrijfonderwijs op blaadjes en in werkboekjes, ook volgens de methode "Pennenstreken". Sinds september 2016 werken we in groep 3 met de blokschriftversie en niet meer met het lopend schrift. De kinderen schrijven tot en met groep 3 met 3-kantige potloden. In de loop van groep 4 gaan de kinderen schrijven met een goede fijnschrijver. Tot en met groep 8 blijven de kinderen met deze pen schrijven.
Rekenen: in de groepen 1-2 vindt al voorbereidend rekenonderwijs plaats (teloefeningen en het bijbrengen van getalbegrip, begrippen als meer, minder, evenveel enz.). Er wordt gebruik gemaakt van lessen van Semsom en Kleuteruniversiteit. Ook Schatkist wordt gebruikt als bronneboek. De groepen 3 werken vanuit de methode Semsom. Vanaf groep 4 werken kinderen met de nieuwste versie van Pluspunt. Er is aandacht voor zowel het traditioneel als het realistisch rekenen.
Op SALTO-school Floralaan krijgt elke kind 2 x 45 minuten bewegingsonderwijs van een vakdocent.
Kunstzinnige en creatieve vorming vinden wij belangrijk. Er is een opgeleide cultuur coördinator op onze school werkzaam. Zij zorgt voor een programma voor ons CultuurLAB, voor museumbezoeken, lessen beeldende vorming etc. Zolang het mogelijk is, is er een vakdocent voor muziek op school aanwezig.
Levensbeschouwing is geen vak op onze school.
Internationaal) burgerschap: in onze school leren kinderen uit 42 nationaliteiten samen. Wij maken onze leerlingen ervan bewust dat zij onderdeel zijn van een mondiaal systeem en dat zij verbonden zijn met de rest van de wereld. Engels als gemeenschappelijke taal is belangrijk. Vanaf schooljaar 2021-22 krijgen al onze leerlingen Engels. Verder willen wij samen met onze leerlingen 'over de grenzen heen kijken', zodat hun wereld wordt vergroot. Op die manier krijgen ze al op jonge leeftijd een breder perspectief en worden de leerlingen toegerust op het functioneren in deze wereld. In 2024 hebben we zicht gekregen op ons aanbod op burgerschap door alle vakken heen. Er is sprake van een dekkend aanbod. In 2025 gaan wij een beleidstuk burgerschap schrijven.
ICT: wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen op het gebied van ICT. We werken aan de ICT-basisvaardigheden, maar ook hebben we aandacht voor mediawijsheid, informatievaardigheden, computational thinking een andere 21st century skills zoals kritisch en creatief denken, probleemoplossend denken, samenwerken etc.
Vanaf groep 3 werken de leerlingen met een (gepersonaliseerd) chromebook. In de kleuterklassen worden I-pads ingezet.
Sociaal- emotionele ontwikkeling: hierbij hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. De sociaal-emotionele ontwikkeling is te splitsen in de sociale en de emotionele ontwikkeling. De sociale ontwikkeling omvat het krijgen van begrip voor andere mensen en het ontwikkelen van positief gedrag en vaardigheden ten opzichte van de medemens. Hier valt ook sociale cognitie onder. Dat wil zeggen dat het kind kennis heeft van omgangsregels en relaties tussen mensen. De emotionele ontwikkeling wil zeggen dat het kind leert om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan. In het algemeen spreken we van een geslaagde sociaal emotionele ontwikkeling als kinderen goed met andere kinderen omgaan en in staat zijn bij de leeftijd passende problemen op te lossen. Sociale competenties zijn sterk bepalend voor toekomstig sociaal gedrag van kinderen. We werken in alle groepen met Bikkels, een nieuwe methode voor sociaal emotioneel leren. Daarnaast krijgen leerlingen uit groepen 5 structureel een Rots- en Watertraining aangeboden.
Binnen school is er een taalklas waarin wij met meertalige leerlingen werken aan het aaleren van de Nederlandse taal. We zetten daarvoor diverse methodes in. We werken aan de hand van een beleidsplan en er is een opgeleide NT2 specialist op onze school aanwezig.
Wij zijn al een taalvriendelijke school.
Wij zijn een SPIL-centrum, waarbij het programma van de Kinderopvang en het lesprogramma van de groepen 1/2 een op elkaar afgestemd is. Door op deze manier te werken is er sprake van een doorgaande lijn. Er is regelmatig overleg tussen de pedagogisch medewerkers van Korein en de kleuterleerkrachten, bijvoorbeeld over de thema's en gezamenlijke activiteiten van de kinderen, ook trekken onze professionals gezamenlijk op als het gaat om trainingen. Alle kinderen van 0 - 7 worden gevolgd in hun ontwikkeling door gebruik te maken van KIJK! Komend schooljaar (2024-2025) wordt een nieuw leerlingvolgsysteem aangeschaft en in gebruik genomen.
De intern begeleider van school ondersteunt de pedagogisch medewerkers als zij vragen hebben over de ontwikkeling van jonge kinderen. Anderstalige kinderen krijgen extra taal ondersteuning in de vorm van woordenschat-activiteiten. Ook is er een taalklas en een NT2 specialist op school aanwezig.
Elk jaar evalueren wij de kwaliteit van onze voor- en vroegschoolse educatie en maken wij verbeterplannen. Het SPIL-ouderbeleid wordt op dit moment vernieuwd, uiteraad gebeurt dit in samenspraak met Korein en wordt er niet alleen gekeken naar de ouders van kinderen in leerjaren 1 en 2 (en de voorschool) maar er wordt ook rekening gehouden met ouders van de leerjaren 3 t/m 8.Opvangorganisatie Korein is onze samenwerkingspartner als het gaat om kinderopvang in ons SPIL-centrum. We hebben het dan over opvang vóór school (VSO) en na schooltijd (BSO) en dagopvang voor kinderen tot 4 jaar. Er is ook peuterwerk in ons gebouw.
Voor meer informatie klik Korein.nl of bel naar 040 - 21 37 251.