Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We starten dit schooljaar met 12 groepen. Van sommige groepen zijn er meerdere in de school. Deze groepen werken onderling heel veel samen. Daarnaast wordt er ook groep overstijgend gewerkt, zodat alle kinderen uitdaging krijgen op hun/haar niveau. Leerkrachten maar ook kinderen zelf ontmoeten elkaar gedurende de dag vaak en leren zo veel van en met elkaar.
Vanaf groep 3 wordt het onderwijs in vakgebieden aangeboden. Hiervoor gebruiken wij methodes die aan de kerndoelen voldoen. Doorgaans is een methode 8 jaar te gebruiken. Onze methodes worden volgens een cyclisch systeem vervangen waardoor we altijd gebruik maken van eigentijdse lesmaterialen die voldoen aan de gestelde normen.
- De komende jaren hebben we de ambitie om kinderen met extra ondersteuningsbehoeftes op het gebied van leren en welbevinden extra te helpen. We willen het aanbod voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen verder vorm gaan geven. Op deze wijze hopen we bij te dragen aan het geluk van kinderen.
- De tweede ambitie heeft betrekking op het aanleren van de Nederlandse taal aan anderstalige kinderen meertaligheid. De leerkrachten volgen opleiding en cursussen op dit gebied om zo beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van kinderen. We willen graag goed onderwijs blijven verzorgen aan al onze kinderen en daarbij zullen we rekening moeten houden met de snelle toename van Internationals in de gemeente Eindhoven als gevolg van de grote kennisindustrie (ASML en de Technische Universiteit) in de gemeente Eindhoven.
Kleuters leren door te spelen en te ontdekken, samen met elkaar. Op school worden er allerlei activiteiten aangeboden waarin dit centraal staat. In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Elk thema duurt een aantal weken. Binnen dit thema wordt een beredeneerd aanbod geboden. Dit betekent dat de leerkrachten de kinderen goed in beeld hebben en een daarop afgestemd onderwijsprogramma bieden met daarin betekenisvolle, samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer-en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van onze kinderen. Binnen dit aanbod is voldoende differentiatie zowel voor de kinderen die uitdaging nodig hebben, als de kinderen die extra herhaling en oefening nodig hebben.
Binnen elk thema komen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan de orde. U kunt hierbij denken aan:
- Taal en Lezen (praten en luisteren, verhalen, klanken en letters, krabbelen en schrijven);
- Rekenen (tellen en rekenen, meten en wegen, ruimte en vormen, tijd);
- Grove motoriek (sterker worden, balans, met de bal, balanceren, gooien en vangen, klimmen, springen, tikspelen, mikken, groepsspelen) (buiten en binnen; in de eigen speelzaal);
- Fijne motoriek (werken met papier, werken met klei, werken met stof, werken met kleding, tekenen, verven, mengen, stempelen);
- Wereldoriëntatie (hier ben ik, hier wonen wij, de wijde wereld);
- Sociaal emotionele ontwikkeling (zelfkennis, zelfvertrouwen, verplaatsen in anderen, omgaan met verschillen, rekening houden met anderen, samen spelen en werken, weerbaarheid);
- Creatieve ontwikkeling (muziek, dans, creatief bezig zijn).
De groepen 1 en 2 gebruiken voor de invulling van de thema’s de methodeboeken van "Kleuterplein" en "Kleuteruniversiteit" als bronnenboek. Om een goed aanbod te kunnen realiseren gebruiken we behalve onze eigen observaties en de gesprekken die we hebben met de ouders ook ons observatie-instrument KIJK. Dit is een gestructureerd instrument om de ontwikkeling van kinderen in beeld te brengen en zo te komen tot een beredeneerd aanbod. De observaties van de leerkracht worden gebruikt bij de planning en invulling van de onderwijsactiviteiten.