Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het schoolondersteuningsprofiel van de reis van Brandaan richt zich op leerlingen, al dan niet met specifieke kindkenmerken, die extra ondersteuningsbehoefte hebben én op die leerlingen waarbij de effecten van zorg op de basisschool ontoereikend zijn.
Kindkenmerken zijn: ?
Een IQ vanaf 55 en hoger. Bij een lager IQ is de mate van leerbaarheid en ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling leidend. ?
Gemiddelde intelligentie met gedragsproblemen (bv. ASS problematiek) waardoor het leren achterblijft (huidige SO leerlingen). ? Leerachterstanden die groter zijn dan 25 % op tenminste 2 van de 4 leergebieden technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen (of CITO D en E score). ?
Werkhoudingsproblemen die belemmerend werken op de totale ontwikkeling van het kind waardoor het kind onvoldoende tot leren komt. ? Sociaal emotionele problemen die niet door het basisonderwijs te hanteren zijn gezien de ernst en de aard van de ondersteuningsbehoefte. Lichamelijke problemen die belemmerend werken op de ontwikkeling van het kind. ?
Syndromen zoals vastgesteld in DSM IV.