Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De leerlingen hebben naar vermogen gepresteerd en stromen uit naar een passend niveau van voortgezet onderwijs. De Plaatsingswijzer is voor ons een belangrijke middel om de leerlingen en ouders vanaf eind groep 6 mee te nemen in de verwachtte uitstroom.
Groep 8 is in 2022-2023 te klein om van een groepsgemiddelde te spreken.
We zien een afwijking in het driejaargemiddelde in deze omgeving in vergelijking met de resultaten die we van de toetsaanbieder ontvangen hebben.
Volgens onze gegevens zijn de resultaten voor 1F:100% boven het landelijk gemiddelde en 2F/1S:47,9% boven de signalerings- en correctiewaarde. We zijn in gesprek met VenstersPO om te achterhalen waar afwijking vandaan komt.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Volgens de wet op het basisonderwijs moet de school zorgen voor ‘een ononderbroken ontwikkeling van ieder kind’. De vorderingen en de prestaties van alle leerlingen worden goed gevolgd en bijgehouden. In de onderbouw wordt niet getoetst. Wij volgen de leerlingen in deze jongste stamgroep door kinderen goed te observeren en te monitoren. Wij vinden het belangrijk de kinderen het vertrouwen te geven in zichzelf. In de midden- en bovenbouw worden er naast observaties en methodetoetsen ook een paar Cito-toetsen afgenomen. De stamgroepleiders kunnen door de observaties en de toetsen een goed beeld van de ontwikkeling van elk kind krijgen. Alle gegevens worden bijgehouden en besproken in een leerlingbespreking met het team en IB’er. Wij werken als school veel samen in verschillende netwerken.
De mening van de ouders/verzorgers over ons onderwijs nemen wij erg serieus. Om duidelijk te krijgen waar ouders (on)tevreden over zijn worden er om het jaar, in een vastgestelde cyclus, vragenlijsten onder ouders en leerlingen uitgezet. Dat zijn de Algemene Vragenlijsten en de Sociale Veiligheidsvragenlijsten. De uitslagen worden benoemd in de nieuwsbrief en doorgesproken met de MR. Eventuele verbeterpunten worden opgenomen in de jaarplanning.
Het volgen van de ontwikkeling van kinderen is een doorlopend proces van groep 1 t/m groep 8. Vanaf groep 6 gebruiken we daarnaast de plaatsingswijzer. Dit is een hulpmiddel om inzichtelijk te maken op welk niveau kinderen vermoedelijk zullen uitstromen bij een stabiel blijvende ontwikkeling.
In de gesprekken met ouders en kinderen is dit uitstroomniveau een onderwerp vanaf eind groep 6.
In januari van groep 8 volgt hier een voorlopig advies uit. Na de eindtoets wordt dit advies definitief. Bij een hogere score dan het voorlopig advies kan de school, in overleg met ouders, het advies aanpassen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Driesprong is een school waar binnen een veilig leerklimaat gewerkt wordt aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. Het omgaan met klasgenoten en schoolgenoten biedt leerlingen de mogelijkheid om sociale vaardigheden te oefenen, zichzelf en de ander te kennen.
De kans om successen te behalen en fouten te maken, is hierbij leidend.
De Driesprong heeft in 2021 een online inspectiegesprek gevoerd. Daarnaast wordt de school jaarlijks besproken tijdens het bestuursbezoek van de onderwijsinspectie, net als alle andere scholen van stichting Op Kop.
In januari 2023 is er een kwaliteitsonderzoek geweest. De school heeft een voldoende beoordeling gekregen met een goed op schoolklimaat (sociale veiligheid) en kwaliteitscultuur (de kwaliteit van het planmatig handelen en borgen van de werkwijze in de school)
In de bijlage kun je het rapport lezen.