Basisschool de Driesprong

Meester Gerritsweg 5 8347 JP Eesveen

  • De Driesprong heeft een groen schoolplein, waar spelen, ontdekken en leren samen komt.
  • Het doelenbord geeft de ontwikkeling rond het eigen doel van het kind weer.
  • De Driesprong werkt in kleine groepen. De gemiddelde groepsgrootte ligt tussen de 15 en 20 kinderen per groep.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging maken we in eerste instantie gebruik van de eigen leerkrachten, zodat er een bekend gezicht voor de groep staat. Mocht dit niet mogelijk zijn, maken we gebruik van gekwalificeerde invallers die verbonden zijn aan de flexpool van stichting Op Kop. 

Personeel geniet vakantie tijdens de schoolvakanties, niet daarbuiten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle teamleden voeren diverse taken uit om de organisatie van de school goed te kunnen afstemmen op de behoeften van de leerlingen. De directeur vormt samen met de andere directeuren het directieteam van stichting Op Kop met als bestuurder Wim Bok.


Niesje Boersma: Leerkracht onderbouw, Specialist Jonge Kind, Schoolcontactpersoon 

Janet Oosterom: Leerkracht bovenbouw, Coördinator VVTO (Engels), BHV 

Maurice Meijerink: Leerkracht middenbouw, ICT coördinator, BHV 

Joyce Verkerk: Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Cees Leerling: Vakleerkracht muziek 

Annerieke op de Woerd: Onderwijsassistent

Constance Korf: Intern begeleider

Elly Fokker: Directeur

Daarnaast werken er meerdere ervaren leidsters op De Driesprong in het kinderopvangdeel. Zij zijn in dienst bij Kinderopvang Kaka.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor jonge kinderen is spelend leren essentieel. Door een soepele overgang van de peuteropvang, gevestigd in de Driesprong zorgen we voor een goede doorgaande lijn. We werken in de eerste stamgroep ook thematisch, net als in de andere stamgroepen. Binnen het thema komen alle leerdoelen aan bod, zodat er een goede basis voor volgende groep gevormd wordt. We hanteren hiervoor de SLO leerlijnen en monitoren de ontwikkeling van de jonge kinderen middels de leerlijnen van Parnassys.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We richten de onderwijstijd zo in, dat deze passend is bij de onderwijsbehoefte van de groep en individuele leerling. Het kindplan is hierbij leidend.

We houden rekening met de kenmerken van de leerlingpopulatie en de specifieke onderwijsbehoefte per vakgebied.

Waar nodig plannen we meer tijd in voor een vak en waar het kan minder.

We houden er rekening mee een rijk, betekenisvol en samenhangend onderwijsaanbod te realiseren voor iedere leerling. We werken dan ook vanuit centrale thema's in onze totale organisatie van onderwijs en kinderopvang. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

 Inschrijvingen nieuwe leerlingen

De Op Kop-scholen zijn openbare scholen en dat betekent dat iedere leerling en iedere ouder welkom is. Voor het overgrote deel van de aangemelde leerlingen geldt dat de Op Kop-school een passend onderwijsaanbod kan verzorgen. Voor een klein deel van de aanmeldingen geldt dat er moet worden onderzocht of de school de meest passende plek is. 

Tussentijdse toelating van leerlingen van een andere school 

Voor kinderen die al op een andere basisschool gezeten hebben, volgen wij de volgende procedure: U heeft eerst een gesprek met de directeur waarin onder andere de reden van aanmelding wordt besproken. Als uw kind extra specifieke begeleiding nodig heeft, wordt er eerst overlegd met de intern begeleidster of de zorg die uw kind specifiek nodig heeft, wel door ons gegeven kan worden. Wij zoeken contact met de vorige school, zodat zij het onderwijskundig rapport van uw kind kunnen invullen en naar ons kunnen opsturen.  Wij vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs verdienen. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Het speciaal onderwijs blijft echter bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.  Een leerling die in aanmerking komt voor extra ondersteuning wordt eerst besproken binnen het team en met de orthopedagoog  en KIK contactpersoon die verbonden is aan onze school. Het is altijd afhankelijk van de op dat moment geldende situatie of de leerling bij ons op school ingeschreven kan worden. Mocht dit niet lukken dan gaan wij samen met de ouders op zoek naar een passende plek voor de leerling.  

School Ondersteunings Profiel (SOP) 

Elke school van stichting Op Kop heeft een eigen schoolondersteuningsprofiel. Hierin staan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van een school om kwalitatief goed onderwijs te (blijven) geven aan kinderen.   

Handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) 

Mochten de zorgen betreffende een kind zodanig zijn, dat we de hulp van een deskundige nodig hebben, dan wordt het kind, in overleg met de ouders, aangemeld bij een orthopedagoog van Stichting Op Kop. De ouders worden in dit geval uitgenodigd voor een HGPD-gesprek (handelingsgerichte procesdiagnostiek). Bij dit gesprek zijn de intern begeleider van de school, de groepsleerkracht, de orthopedagoog van Op Kop en de ouders aanwezig. Met elkaar wordt oplossingsgericht gesproken om het kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.

Commissie arrangeren 

Als vanuit de HGPD blijkt dat er voor een leerling meer voorzieningen op school nodig zijn, dan wordt het kind, in goed overleg met de ouders, aangemeld bij de Commissie Arrangeren van Stichting Op Kop. Deze commissie van deskundigen bespreekt het dossier en komt tot een uitspraak. Indien extra voorzieningen noodzakelijk zijn dan wordt dit door Stichting Op Kop bekostigd vanuit de gelden voor Passend Onderwijs. 

Speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs (SBO en SO). 

Wanneer wij een leerling niet meer in voldoende mate kunnen helpen, wordt er contact gelegd met het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Dit gebeurt natuurlijk altijd in overleg met de ouders en de school. Deze aanmelding verloopt via de Commissie Toewijzing. De Commissie Toewijzing werkt op regionaal (Samenwerkingsverband) niveau en is bereikbaar via de coördinator van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs.  Voor onze school is dat Leon ’t Hart (tel.0528-233689), de Wielewaal 5, 7905 GX in Hoogeveen of Sandra Wolken, te bereiken via stichting Op Kop (0521 362520) Deze Commissie Toewijzing neemt het besluit of een leerling toelaatbaar is voor  het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.  In ons streven naar passend onderwijs willen we zoveel mogelijk zorg op maat bieden. Onze zorg wordt gekenmerkt door hulpverlening en preventie: dat betekent tijdige signalering van problemen door de leerkracht, gevolgd door een adequate reactie in de vorm van extra zorg, zowel in de groep als daarbuiten.   

 Waar liggen onze grenzen?  

  • Verstoring van rust en veiligheid: Indien een leerling een?beperking heeft die ernstige gedragsproblemen met zich meebrengt ,leidend tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep, dan is voor ons de grens bereikt waardoor het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de gehele groep en aan het betreffende kind met een beperking te bieden.  
  • Wederzijdse beïnvloeding van verzorging/behandeling? onderwijs: Indien een leerling een?beperking heeft die een zodanige verzorging / behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en behandeling voor de betreffende leerling als het onderwijs aan de betreffende leerling onvoldoende tot zijn recht kan komen, dan is voor ons de grens bereikt waarbij het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind met een beperking te bieden. 
  • ?Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen: Indien het onderwijs aan de leerling met een beperking een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht voor de overige zorgleerlingen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kan worden geboden, dan is voor ons de grens bereikt waarbij het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de zorgleerlingen in de groep.  
  • Bij handelingsverlegenheid: Indien de zorgcoördinator (IB'er)  van school, in de lijn van de ‘extra ondersteuning’, een onderzoek voor een leerling wil aanvragen en ouders dit blijven weigeren, dan is voor ons een grens bereikt waar het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind te kunnen bieden.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Samen met ouders werken we aan de optimale ontwikkeling van ieder kind. Dit doen we aan de hand van het kindplan en de kindplangesprekken. Bij andere ondersteuningsvragen maken we gebruik we gebruik van de handelingsgerichte procesdiagnostiek.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op De Driesprong werken stichting Op Kop en kinderopvangorganisatie Kaka nauw samen als het gaat om opvang en onderwijs voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Op De Driesprong bieden wij onderwijs en opvang voor ieder kind, de plek om in vertrouwen samen te groeien. 

Dit realiseren we door inhoudelijke afstemming van het totale thematische aanbod en door fysieke momenten van samen spelen, spreken, werken en leren. Onze faciliteiten bieden door deze werkwijze een veilige en passende plaats voor alle kinderen van 0 t/m 12 jaar. 


Terug naar boven