Daltonbasisschool Jacobus

Pankenstraat 3 5521 VA Eersel

Schoolfoto van Daltonbasisschool Jacobus

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken een dertig- tal medewerkers in diverse functies.

- Leerkrachten

- Onderwijsassistenten

- Onderwijsondersteuner

- Administratieve krachten

- Conciërges

- Vrijwilligers

- Interieurverzorgers

- Intern begeleider

- Directeur

Al het onderwijzend personeel is Dalton geschoold of volgt een één- of tweejarige Daltonopleiding. Op deze manier dragen we er zorg voor dat onze visie gedegen geborgd is in houding en gedrag. 

Leerkrachten:
Dragen zorg voor het onderwijsaanbod aan onze leerlingen. Ze zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders/verzorgers. 

Interne begeleiding:

Op weg naar inclusiever onderwijs dienen we steeds te bekijken welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften leerlingen hebben. Dit betekent een verbreding in zorg. Zorgverbreding is op onze school een centraal begrip. Vanuit onze visie op onderwijs, motivatie van de leerkrachten en professionalisering op school- en teamniveau krijgt zorgverbreding de laatste schooljaren bijzondere aandacht. Ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs naar inclusiever onderwijs spelen daarbij een belangrijke rol. De inhoudelijke en organisatorische veranderingen en vernieuwingen van de zorgverbreding vragen om duidelijkheid. Daarom hebben we in een ondersteuningsmap de afspraken op schoolniveau vastgelegd.

We werken op onze school met de functie van intern begeleider. De voornaamste taken zijn het coördineren van de ondersteuning en onderwijskwaliteit. Met o.a. het begeleiden van de groepsleerkrachten bij de ondersteuning voor de leerlingen. Coachen van de leerkracht is daarbij van belang. De groepsleerkracht heeft de directe zorg voor alle kinderen, ook degenen die opvallen door hun prestaties of gedrag. Een kind kan door meerdere oorzaken specifieke leer- en/of gedragsbehoeften hebben. Deze behoeften kunnen van korte duur zijn of zich langere tijd voordoen. Onze taak is uit te zoeken waar de behoeften vandaan komen en hoe ze opgelost kunnen worden. Via observatie-, toetsgegevens, gesprekken met leerkrachten en ouders wordt informatie verkregen. We proberen het beeld zo compleet mogelijk te maken. Na overleg beslissen we hoe we deze leerling verder gaan begeleiden.

De intern begeleider heeft regelmatig overleg met de directie zodat deze goed op de hoogte is van diverse activiteiten en het begeleidingsproces mee kan volgen en ondersteunen. De intern begeleider voert intensief overleg met externe instanties zoals de schoolmaatschappelijk werker, Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), GGD (schoolarts, verpleegkundige en logopediste), ambulante begeleiders uit het speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingsbeleid in de school.  

Afspraken als volgt vastgelegd in het beleidsplan vervanging  (vastgesteld in de directieraad 06-02-2018) 

Onderwijsstichting KempenKind is aangesloten bij de ‘Invalpool’.
In principe moeten de vervangingen van daaruit goed worden georganiseerd. Het kan echter voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is (bijvoorbeeld bij een griepgolf, gezien de krapte op de arbeidsmarkt komt dit helaas steeds vaker voor). Deze handleiding geeft aan wat te doen als er geen vervanging gevonden kan worden bij (ziekte)verlof. Elke school probeert hierop te anticiperen door wat flexibiliteit in de schoolorganisatie in te bouwen (binnen de beperkte mogelijkheden), en de teamleden en ouders te informeren over de actuele stand van zaken en mogelijke gevolgen hiervan. 
Uitgangspunt is dat gekwalificeerd personeel ingezet wordt om het dagelijkse lesprogramma met de leerlingen te doorlopen.
Indien er op een bepaald moment toch geen invallers voorhanden zijn voor het invullen van kortdurend (ziekte)verlof, dan kunnen onderstaande stappen genomen worden.
De directeur bepaalt de te nemen stappen:
· Duo-collega wordt benaderd. 
· Overige parttimers worden gevraagd. 
· Inzetten van onderwijs-/klassenassistenten onder supervisie van een leerkracht of directeur. 
· Inzet pedagogisch medewerker door Nummereen als studiebegeleider. 
· Inzetten van ambulante leerkrachten.
· Inzetten van (LIO-) stagiaires onder supervisie van een leerkracht of directeur.
· Inzetten Qrabbl (creatieve docenten met een passend aanbod voor één dag)
· Inzetten van ouders met lesbevoegdheid PO & geldige VOG
· Opdelen van de groep en/of samenvoegen van groepen.
· Inzetten van IB-er indien agenda dit toelaat.
· Inzetten van directie indien agenda dit toelaat.
· Laatste noodgreep: kinderen worden thuis gehouden. 


Het streven is om ouder uiterlijk de dag voorafgaand middels een bericht op Social Schools op de hoogte brengen. 
Een groep mag ten hoogste één dag thuis gehouden worden. De directeur stelt het CvB hiervan op de hoogte. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De eerder genoemde groeperingsvormen passen we afwisselend toe.

Leerlingen zitten in een stamgroep. Dat is veelal in een homogene groep. Soms maken we combinatiegroepen i.v.m. het leerlingenaantal. 

Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen werken we ook regelmatig groepsdoorbrekend in niveaugroepen. Dit is situationeel. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 is op vrijdag vrij

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Meergetalenteerde leerlingen
Op één ochtend in de week krijgen leerlingen van Jacobus die extra verdieping en verrijking behoeven les van een gespecialiseerde leerkracht. Er is een Plusgroep met de naam D.U.K. (De Uitdagende Klas) voor de leerlingen van de leerjaren 5-6-7 en 8. In deze groep wordt ingespeeld op de specifieke onderwijsbehoeften van meergetalenteerde leerlingen. De leerlingen krijgen naast instructie en begeleiding extra plustaken mee voor in de eigen klas.

Ook in groep 3 en 4 is extra aandacht voor meergetalendeerde leerlingen In 2021-2022 hebben we dit aanbod uitgebreid van groep 2 t/m groep 8 zodat we een doorgaande leerlijn hebben voor al onze meergetalenteerde leerlingen.

De aanpak bij D.U.K.
Een plusklas als D.U.K. is gericht op de aanpak van een opdracht en minder gericht op het resultaat. Een moeilijke som uitrekenen kunnen meergetalenteerde leerlingen namelijk wel. Belangrijker is dat ze inzicht krijgen in hun eigen leerproces. Omdat leren ogenschijnlijk vanzelf lijkt te verlopen, ontwikkelen deze leerlingen vaak minder inzicht in hun eigen proces. De goede resultaten maken dat ze niet gedwongen worden nog eens naar hun aanpak te kijken. Vaak gaat het goed totdat ze ineens tegen hun eigen grens aanlopen en dan geen idee hebben hoe ze hun aanpak zouden kunnen verbeteren.

Binnen D.U.K. krijgen de leerlingen complexere opdrachten, vaak in de vorm van projecten. Zo onderzoeken zij aan de hand van onderzoeksvragen een door hen zelf gekozen onderwerp en presenteren dit onderwerp aan elkaar. Ook is er aandacht voor vreemde talen, wiskunde, schaken etc. Door een ander aanbod op het niveau van de leerlingen en veel aandacht voor leren leren, presenteren en projectmatig werken, worden deze leerlingen net als andere leerlingen geconfronteerd met hun eigen grenzen. En moeten zij ook leren doorzetten, hulp vragen en omgaan met frustratie. Binnen D.U.K. helpen we deze leerlingen met hun leerproces. Hierbij gebruiken we de kracht van de groep. Leerlingen geven elkaar feedback, tops en tips op gemaakt werk of gepresenteerde opdrachten. Daarnaast worden zij natuurlijk ook begeleid door de leerkrachten. Op deze wijze krijgen ook deze leerlingen een passend aanbod dat bijdraagt aan systematisch versterken van de eigen kracht van leerlingen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te geven. 
Omdat scholen dit niet alleen kunnen, zijn alle scholen aangesloten bij een samenwerkingsverband. Onze school is aangesloten bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Kempen 30-09. In samenwerking met het samenwerkingsverband streven we naar inclusiever en thuisnabij onderwijs voor elke leerling binnen de mogelijkheden van de school. 

Zorgplicht
Een kernbegrip bij passend onderwijs is ‘zorgplicht’. Zorgplicht betekent dat de school samen met de ouders onderzoekt of de basisschool aan een leerling de passende ondersteuning kan bieden. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders naar een passende plaats te zoeken.

OndersteuningsprofielOnze school heeft een centrale rol in het tegemoetkomen aan de ontwikkelbehoeften van kinderen. Wij hebben hiervoor een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Deze is in 2023 geactualiseerd. U kunt dit profiel op school inzien. In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.

Ondersteuningsteam
Heel vaak kan de ondersteuning door onze school zelf georganiseerd en gegeven worden. Op onze school is de leerkracht als eerste verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen. Als hij/zij er zelf niet uitkomt, zal advies gevraagd worden aan collega’s of de intern begeleider. Zo nodig voert de leerkracht een uitgebreider gesprek over de leerling met de intern begeleider en ouders. Onze school heeft een ondersteuningsteam. Dit ondersteuningsteam bestaat uit deelnemers met verschillende achtergronden: Intern begeleider, leerkracht, ouders en externe deskundigen. Een orthopedagoog van Centrum Passend Onderwijs (CPO) sluit standaard aan. Afhankelijk van de aard van de ondersteuningsvraag sluit vaak nog een externe deskundige van CJG+ of GGD aan. Als de situatie rondom een leerling daartoe aanleiding geeft, zal de leerling in dit ondersteuningsteam besproken worden. In het ondersteuningsteam wordt in samenspraak met de ouders bepaald welke ondersteuning een leerling nodig heeft en waar deze het beste plaats kan vinden.

Verwijzingscommissie
Een toelatingsverklaring (TLV) voor speciaal (basis)onderwijs wordt besproken in de Commissie Extra ondersteuning. Deze bestaat uit:
- Coördinator CPO (vast lid)
- Orthopedagoog (vast lid)
- Indien nodig wisselend lid, op basis van bepaalde expertise.
Na overleg met ondersteuningsteam, ouders en basisschool volgt uitwisseling tussen directeur van de basisschool en directeur van SBO de Piramide

Centrum Passend Onderwijs
Dit Centrum verricht dienstverlening op het gebied van informatie, consultatie en ondersteuning aan ouders en scholen in regio De Kempen. Het Centrum verleent diensten, het verzorgt geen onderwijs. Het heeft een loketfunctie waar ouders/verzorgers, scholen en instanties in de regio kunnen aankloppen voor vragen en ondersteuning. Het Centrum fungeert tevens als secretariaat en verzorgt de administratie en correspondentie die samenhangt met zaken zoals toelaatbaarheidsverklaringen, bezwaarschriften en dienstverlening.

Ouderbetrokkenheid
Onze school hecht er waarde aan om bij de ondersteuning aan leerlingen goed samen te werken met de ouders. Daarom vinden we het van belang dat ouders direct betrokken worden bij gesprekken als hun kind individueel besproken wordt. In sommige situaties zijn er niet alleen zorgen op school, maar ook thuis. Om tot een goede ondersteuning te komen vinden we het belangrijk om met de ouders daarover in alle openheid en vertrouwelijkheid te spreken. We beseffen hoe moeilijk dit soms kan zijn, maar in het belang van uw kind is dit wel nodig. Wanneer u als ouders vindt dat er voor uw kind meer hulp nodig is, of dat uw kind beter op zijn plaats is in een school voor speciaal (basis)onderwijs, dient u zich uiteraard eerst tot ons als school te wenden. School en ouders hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om eensgezind het beste voor uw kind, onze leerling te zoeken. Bent u van mening dat u bij ons als school onvoldoende gehoor vindt, dan kunt u ons verzoeken om ons in gezamenlijkheid tot het Centrum PO De Kempen te wenden.

Blind of slechtziend/doof of slechthorend/taal-spraakproblemen
Het traject met betrekking tot de aanmeldingen voor toelaatbaarheid tot speciaal onderwijs voor blinde en slechtziende en dove en slechthorende en spraak/taalgebrekkige leerlingen, dan wel voor een arrangement voor deze leerling in de basisschool valt buiten de wettelijke bevoegdheden van het samenwerkingsverband passend onderwijs.


Contactgegevens:
KempenKind Centrum Passend Onderwijs
Biezeveld 14 5531
BX Bladel
T 0497 38 21 45
E cpo@kempenkind.nl
I www.cpokempenkind.nl

In samenwerking met Onderwijsstichting KempenKind gaan we samen op weg om te kijken hoe we op Jacobus inclusiever onderwijs kunnen aanbieden aan de Eerselse kinderen, zodat thuisnabij naar school voor zo veel mogelijk leerlingen beschikbaar komt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven