Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De eerder genoemde groeperingsvormen passen we afwisselend toe.
Leerlingen zitten in een stamgroep. Dat is veelal in een homogene groep. Soms maken we combinatiegroepen i.v.m. het leerlingenaantal.
Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen werken we ook regelmatig groepsdoorbrekend in niveaugroepen. Dit is situationeel.
Groep 1 is op vrijdag vrij
Meergetalenteerde leerlingen
Op één ochtend in de week krijgen leerlingen van Jacobus die extra verdieping en verrijking behoeven les van een gespecialiseerde leerkracht. Er is een Plusgroep met de naam D.U.K. (De Uitdagende Klas) voor de leerlingen van de leerjaren 5-6-7 en 8. In deze groep wordt ingespeeld op de specifieke onderwijsbehoeften van meergetalenteerde leerlingen. De leerlingen krijgen naast instructie en begeleiding extra plustaken mee voor in de eigen klas.
Ook in groep 3 en 4 is extra aandacht voor meergetalendeerde leerlingen In 2021-2022 hebben we dit aanbod uitgebreid van groep 2 t/m groep 8 zodat we een doorgaande leerlijn hebben voor al onze meergetalenteerde leerlingen.
De aanpak bij D.U.K.
Een plusklas als D.U.K. is gericht op de aanpak van een opdracht en minder gericht op het resultaat. Een moeilijke som uitrekenen kunnen meergetalenteerde leerlingen namelijk wel. Belangrijker is dat ze inzicht krijgen in hun eigen leerproces. Omdat leren ogenschijnlijk vanzelf lijkt te verlopen, ontwikkelen deze leerlingen vaak minder inzicht in hun eigen proces. De goede resultaten maken dat ze niet gedwongen worden nog eens naar hun aanpak te kijken. Vaak gaat het goed totdat ze ineens tegen hun eigen grens aanlopen en dan geen idee hebben hoe ze hun aanpak zouden kunnen verbeteren.
Binnen D.U.K. krijgen de leerlingen complexere opdrachten, vaak in de vorm van projecten. Zo onderzoeken zij aan de hand van onderzoeksvragen een door hen zelf gekozen onderwerp en presenteren dit onderwerp aan elkaar. Ook is er aandacht voor vreemde talen, wiskunde, schaken etc. Door een ander aanbod op het niveau van de leerlingen en veel aandacht voor leren leren, presenteren en projectmatig werken, worden deze leerlingen net als andere leerlingen geconfronteerd met hun eigen grenzen. En moeten zij ook leren doorzetten, hulp vragen en omgaan met frustratie. Binnen D.U.K. helpen we deze leerlingen met hun leerproces. Hierbij gebruiken we de kracht van de groep. Leerlingen geven elkaar feedback, tops en tips op gemaakt werk of gepresenteerde opdrachten. Daarnaast worden zij natuurlijk ook begeleid door de leerkrachten. Op deze wijze krijgen ook deze leerlingen een passend aanbod dat bijdraagt aan systematisch versterken van de eigen kracht van leerlingen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te geven.
Omdat scholen dit niet alleen kunnen, zijn alle scholen aangesloten bij een samenwerkingsverband. Onze school is aangesloten bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Kempen 30-09. In samenwerking met het samenwerkingsverband streven we naar inclusiever en thuisnabij onderwijs voor elke leerling binnen de mogelijkheden van de school.
Zorgplicht
Een kernbegrip bij passend onderwijs is ‘zorgplicht’. Zorgplicht betekent dat de school samen met de ouders onderzoekt of de basisschool aan een leerling de passende ondersteuning kan bieden. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders naar een passende plaats te zoeken.
OndersteuningsprofielOnze school heeft een centrale rol in het tegemoetkomen aan de ontwikkelbehoeften van kinderen. Wij hebben hiervoor een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Deze is in 2023 geactualiseerd. U kunt dit profiel op school inzien. In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.
Ondersteuningsteam
Heel vaak kan de ondersteuning door onze school zelf georganiseerd en gegeven worden. Op onze school is de leerkracht als eerste verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen. Als hij/zij er zelf niet uitkomt, zal advies gevraagd worden aan collega’s of de intern begeleider. Zo nodig voert de leerkracht een uitgebreider gesprek over de leerling met de intern begeleider en ouders. Onze school heeft een ondersteuningsteam. Dit ondersteuningsteam bestaat uit deelnemers met verschillende achtergronden: Intern begeleider, leerkracht, ouders en externe deskundigen. Een orthopedagoog van Centrum Passend Onderwijs (CPO) sluit standaard aan. Afhankelijk van de aard van de ondersteuningsvraag sluit vaak nog een externe deskundige van CJG+ of GGD aan. Als de situatie rondom een leerling daartoe aanleiding geeft, zal de leerling in dit ondersteuningsteam besproken worden. In het ondersteuningsteam wordt in samenspraak met de ouders bepaald welke ondersteuning een leerling nodig heeft en waar deze het beste plaats kan vinden.
Verwijzingscommissie
Een toelatingsverklaring (TLV) voor speciaal (basis)onderwijs wordt besproken in de Commissie Extra ondersteuning. Deze bestaat uit:
- Coördinator CPO (vast lid)
- Orthopedagoog (vast lid)
- Indien nodig wisselend lid, op basis van bepaalde expertise.
Na overleg met ondersteuningsteam, ouders en basisschool volgt uitwisseling tussen directeur van de basisschool en directeur van SBO de Piramide
Centrum Passend Onderwijs
Dit Centrum verricht dienstverlening op het gebied van informatie, consultatie en ondersteuning aan ouders en scholen in regio De Kempen. Het Centrum verleent diensten, het verzorgt geen onderwijs. Het heeft een loketfunctie waar ouders/verzorgers, scholen en instanties in de regio kunnen aankloppen voor vragen en ondersteuning. Het Centrum fungeert tevens als secretariaat en verzorgt de administratie en correspondentie die samenhangt met zaken zoals toelaatbaarheidsverklaringen, bezwaarschriften en dienstverlening.
Ouderbetrokkenheid
Onze school hecht er waarde aan om bij de ondersteuning aan leerlingen goed samen te werken met de ouders. Daarom vinden we het van belang dat ouders direct betrokken worden bij gesprekken als hun kind individueel besproken wordt. In sommige situaties zijn er niet alleen zorgen op school, maar ook thuis. Om tot een goede ondersteuning te komen vinden we het belangrijk om met de ouders daarover in alle openheid en vertrouwelijkheid te spreken. We beseffen hoe moeilijk dit soms kan zijn, maar in het belang van uw kind is dit wel nodig. Wanneer u als ouders vindt dat er voor uw kind meer hulp nodig is, of dat uw kind beter op zijn plaats is in een school voor speciaal (basis)onderwijs, dient u zich uiteraard eerst tot ons als school te wenden. School en ouders hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om eensgezind het beste voor uw kind, onze leerling te zoeken. Bent u van mening dat u bij ons als school onvoldoende gehoor vindt, dan kunt u ons verzoeken om ons in gezamenlijkheid tot het Centrum PO De Kempen te wenden.
Blind of slechtziend/doof of slechthorend/taal-spraakproblemen
Het traject met betrekking tot de aanmeldingen voor toelaatbaarheid tot speciaal onderwijs voor blinde en slechtziende en dove en slechthorende en spraak/taalgebrekkige leerlingen, dan wel voor een arrangement voor deze leerling in de basisschool valt buiten de wettelijke bevoegdheden van het samenwerkingsverband passend onderwijs.
Contactgegevens:
KempenKind Centrum Passend Onderwijs
Biezeveld 14 5531
BX Bladel
T 0497 38 21 45
E cpo@kempenkind.nl
I www.cpokempenkind.nlIn samenwerking met Onderwijsstichting KempenKind gaan we samen op weg om te kijken hoe we op Jacobus inclusiever onderwijs kunnen aanbieden aan de Eerselse kinderen, zodat thuisnabij naar school voor zo veel mogelijk leerlingen beschikbaar komt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.