Bewegingsonderwijs
Gymspullen en douchen.
Gymkleding en gymschoenen:
Voor de groepen 1 en 2 is extra sportkleding niet nodig.
Wel raden we u aan om uw kind kleding te laten dragen waarin gemakkelijk bewogen kan worden. Gymschoenen zijn wel verplicht. Mocht u nieuwe gymschoenen aanschaffen, dan zijn schoenen zonder veters aan te bevelen. Deze blijven gedurende het schooljaar op school. De kleuters gymmen in de speelzaal van KCE.
De groepen 3 t/m 8 nemen zelf gymkleding mee naar school op de dagen dat zij gym hebben. Deze groepen gymmen in sporthal de Kraanvogel. Er wordt niet meer gedoucht vanwege de grote tijdsbesteding en (on)mogelijkheid tot toezicht in het kleedlokaal tijdens het douchen. Dit na overleg met de ouderraad en medezeggenschapsraad. Er wordt gevraagd aan de oudere kinderen om gebruik te maken van deodorant (alleen roldeodorant; geen spuitbussen).
Gebruik van kleedlokalen gebeurt alleen bij de kleuters gemengd. Vanaf groep 3 maken de meisjes en jongens elk gebruik van een aparte kleedruimte. In bijzonder gevallen kan hier van worden afgeweken (bv. bij een groep 2-3 combinatie). Dit wordt dan tijdens de vooraf met ouders gecommuniceerd.
In principe is een juf alleen aanwezig in het meisjeskleedlokaal en een meester alleen in het jongenskleedlokaal. Echter, indien de aanwezigheid van de leerkracht in het andere kleedlokaal door omstandigheden gewenst is, dan maakt de leerkracht zijn/haar komst duidelijk door op de deur van het kleedlokaal te kloppen en geeft daarbij aan dat hij/zij na 5 het kleedlokaal binnengaat. In bepaalde gevallen worden de gymstagiaires gevraagd om aanwezig te zijn in het kleedlokaal om bij te dragen aan snel en effectief omkleden.
Frequentie
De frequentie van de gymlessen verschilt per leerjaar. De groepen 1 en 2 hebben dagelijks bewegingsonderwijs of buitenspel: binnen of buiten. De groepen 3 t/m 8 gymmen twee keer in de week. De groepen 1 t/m 4 zullen omwille van een grote bewegingsdrang vaker buitenspelen dan de groepen 5 t/m 8.
Tijdens de gymlessen
De gymlessen worden verzorgd door de vakleerkracht, groepsleerkracht en/of stagiaires van SportStage de Kempen (een groep studenten van diverse sportopleidingen). Tijdens de gymlessen worden er verschillende bewegingsvormen aangeleerd. Gedurende de week zullen er lessen aangeboden worden waar zowel sport- en spelvormen (b.v. balspelen, tikspelen) als oefenvormen (b.v. balanceren, diepspringen) de revue passeren. De lessen worden gegeven uit de methode “basislessen bewegingsonderwijs” van Wim van Gelder. Deze lessen staan in een jaarplanning welke voor alle groepen van onze basisschool gelden.
Tijdens de gymles zullen ook verschillende gastlessen worden gegeven (b.v. duiken, judo, tennis, hockey etc.) waarbij kinderen zich kunnen oriënteren op de bewegingsmogelijkheden welke binnen de gemeente aanwezig zijn.
De sportcoördinator van de gemeente Eersel draagt zorg voor de organisatie van deze gastlessen. De gemeente Eersel heeft samen met de andere Kempengemeenten een sport- en beweegakkoord. Op https://www.kempeninbeweging.nl/categorie/jeugd/ staat altijd een aanbod voor recente sport- en beweegactiviteiten bij diverse aangesloten sportverenigingen.
De vakleerkracht op onze school willen u graag ondersteunen bij de keuze voor de juiste sport voor uw kind. In een persoonlijk gesprek kunnen zij adviseren welke sport(en) geschikt is(zijn) voor uw kind.
Vanuit de gemeente worden er verschillende buitenschoolse sportactiviteiten georganiseerd. Onze school ziet het als taak de kinderen daarvan op de hoogte te stellen en te stimuleren in deelname. U kunt hier denken aan sportbraderieën, toernooien, etc.
Sportdagen
Elk jaar wordt er door de combinatiefunctionaris Sport een FIT-week georganiseerd met diverse activiteiten met bewustwording op gezond leven en bewegen. Eén van deze activiteiten is de jaarlijkse sportdag. Er wordt een sportdag georganiseerd voor groep 1 t/m 4 (vaak op woensdag) en een sportdag voor groep 5 t/m 8 (op donderdag of vrijdag)
Wat we belangrijk vinden.
In de eerste plaats willen we dat kinderen tijdens de gymles zich veilig en vertrouwd voelen, zodat ze met plezier kunnen deelnemen aan de bewegingsactiviteiten op de Jacobusschool. We willen kinderen enthousiasmeren, waardoor ze uitdagingen aangaan en daarmee zelfvertrouwen ontwikkelen. Kinderen moeten zich verantwoordelijk voelen voor het leerproces dat ze doormaken en voor de veiligheid en het welbevinden van de klasgenootjes. We willen dat kinderen een zuiver beeld hebben van hun bewegingscapaciteit, wat kunnen ze, waarin kunnen ze nog leren en waar liggen de beperkingen van het individuele kind? Vanuit persoonlijke leerdoelen binnen het bewegingsonderwijs willen wij kinderen stimuleren in het samenwerkend leren en vanuit een intrinsieke motivatie komen tot ontwikkeling. Het kind wordt binnen de bewegingsles als individu gezien. Door hoekenwerk proberen we kinderen aan te spreken op het niveau dat het beheerst en gaan vervolgens stappen zetten richting een hoger niveau.
Ook het sociale aspect vinden we zeer belangrijk binnen onze gymlessen. Dit aspect komt prominent naar voren in zaken als samenwerken, sportief gedrag, uit eigen initiatief een ander helpen, meedenken en respect hebben voor verschillen in persoonlijke leerdoelen (het ene kind moet dit leren en een ander kind dat).
Buiten spelen
Elke groep heeft binnen de schoolmorgen minimaal een kwartier pauze. We willen kinderen in dit kwartier zoveel mogelijk stimuleren om te bewegen (door aantrekkelijk en gevarieerd spelmateriaal), zodat ze zich na de pauze weer goed kunnen concentreren. Ook zullen de vakleerkrachten en stagiaires van Sport Stage de Kempen de kinderen tijdens de gymles spellen aanleren, welke de kinderen op de speelplaats zelfstandig kunnen spelen. Verder zien we erop toe dat kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan op de speelplaats. Tegen het einde van het schooljaar wordt er (afhankelijk van het weer) ook buiten gegymd. Wanneer we de intentie hebben om hiermee te starten, wordt zo spoedig mogelijk een bericht in SocialSchools geplaatst. Voor het buiten gymmen kunnen kinderen ander schoeisel nodig hebben. Verder is het sterk aan te raden om te zorgen voor een flesje water en (wanneer het weer daarom vraagt) zonnebrand.
Fitweek
Een maal per jaar vindt er een “fitweek” plaats. Binnen zo’n week is er zowel binnen als buiten de klas extra aandacht voor alles wat met gezondheid te maken heeft. We vinden het heel belangrijk om als school gezond gedrag bij kinderen te stimuleren en kinderen bewust te maken van wat goed is voor de gezondheid en wat niet. We hebben het dan in het bijzonder over voeding en sociale interactie tijdens sport- en spelactiviteiten/speelplaatscultuur. Als u nog vragen heeft met betrekking tot het bewegingsonderwijs op onze school, dan kunt u contact opnemen met de vakleerkracht Eline Sanders
Creativiteit en kunstzinnige vorming
Behalve de creatieve vorming tijdens de verschillende vakken, wordt deze ook geboden door een werkgroep met cultuurcoördinator gemeente Eersel, waarin de basisscholen in de gemeente Eersel samenwerken. Er wordt jaarlijks een project samengesteld waarin de verschillende aspecten van kunstzinnige vorming aan de orde komen: o.a. muziek, dans, beeldende vorming. Namens onze school is onze cultuurcoördinator vertegenwoordigd in de werkgroep. De cultuurcoördinatoren coördineren alle activiteiten op cultureel en kunstzinnig niveau op onze school. Er is gekozen voor schooljaar de gelden voor werkdrukverlaging in te zetten middels een vakdocent Bewegingsonderwijs en een vakdocent Handvaardigheid. Hierdoor willen we enerzijds de creativiteit van kinderen stimuleren en ons onderwijsaanbod optimaliseren.
Milieu
Per groep zijn er diverse activiteiten het jaar door. Deze worden georganiseerd door leerkrachten en ouders en onder begeleiding van leerkrachten en ouders. Bij de kleutergroepen wordt jaarlijks stilgestaan bij de 4 jaargetijden. De groepen 3 t/m 8 werken met de methode: “Wijzer door de natuur&techniek”.
Leesbevordering ‘De Rode Draad’
Naast de lessen die volgens de leesmethode aan bod komen op school wordt er ook in alle groepen een activiteit gedaan in het kader van leesbevordering van ‘De Rode Draad’. Dit is een samenwerkingsverband tussen basisscholen en de openbare bibliotheek. Voor elk leerjaar wordt er een activiteit aangeboden, die voor de kinderen een extra bevordering en stimulans biedt van het leesonderwijs. Middels SocialSchools wordt u hiervan op de hoogte gehouden.
Verkeer
Voor het verkeeronderwijs maakt de school vanaf groep 1/2 tot en met groep 8 gebruik van de online methode “Let’s GO”, waarbij aandacht wordt besteed aan goed gedrag in het verkeer zowel in theorie als in de praktijk. In de onderbouw staat het oversteken centraal, terwijl in de bovenbouw vooral het fietsgedrag een prominente plaats in het aanbod inneemt. In groep 7 wordt het landelijke theoretisch verkeerexamen afgenomen met daaraan gekoppeld in samenwerking met de politie het praktijkexamen. In groep 8 komen de school-thuis-routes naar het voortgezet onderwijs aan bod met het oog op het overstappen naar de middelbare scholen, die zich niet altijd in de directe omgeving van de kinderen bevinden. Elk jaar organiseren we extra verkeersactiviteiten zoals verkeersochtenden/-middagen, Streetwise van de ANWB (deze laatste 1x per 2 jaren). We vinden het belangrijk dat kinderen in een vroeg stadium in contact komen met allerlei verkeerssituaties waardoor hun verkeersgedrag positief wordt beïnvloed. We stimuleren dat kinderen zelfstandige verkeersdeelnemers worden. Daarom mogen alle kinderen met de fiets naar school komen. Onze school heeft sinds 2006 het Brabants VeiligheidsLabel (BVL) Elk jaar wordt het plan getoetst en akkoord bevonden. Als we als school allerlei activiteiten ondernemen om kinderen een goede verkeershouding aan te leren, is het natuurlijk van belang dat ook ouders hun verantwoordelijkheid hierin nemen. Door steeds het goede voorbeeld te geven in de verschillende vormen van verkeersdeelnemer: te voet, met de fiets of als automobilist.
Uitstapjes, excursies, schoolkamp
Onderdeel van ons onderwijs zijn de diverse "er-op-uit activiteiten". Wij gaan ervan uit dat kinderen veel leren door doen, ontdekken en beleven. Meestal is er hierbij een koppeling naar projecten, die we als school uitwerken. Rond de periode mei /juni worden de schoolreisjes gehouden. De groepen 1 t/m 6 gaan een dag op stap. De nadruk ligt hierbij niet op grote pretparken of verre reizen maar met name om met de klasgenootjes een fijne dag te beleven. Groep 7 gaat 2 dagen naar het Prehistorisch dorp in Eindhoven en groep 8 heeft 3 dagen een schoolverlaterskamp.
Over tijdstip en verdere bijzonderheden wordt u ruim van tevoren geïnformeerd. Ter ondersteuning van het lesprogramma gaan de kinderen soms een bezoek brengen in de praktijk zoals: de bakker, het restaurant, een supermarkt, musea, fabrieken etc. Regelmatig zal via SocialSchools een beroep op u worden gedaan om als begeleider mee te gaan.
Huiswerk
In principe wordt door ons t/m groep 6 geen gericht, regelmatig huiswerk meegegeven. Wij zijn van mening dat na 5 1/2 uur intensief werken op school de kinderen de rust en het spel hard nodig hebben. Huiswerk wordt wel gegeven als tijdelijke hulp na ziekte of als een lesonderdeel niet goed beheerst wordt. Ook worden op regelmatige tijdstippen proefwerken opgegeven, die ook thuis geleerd kunnen worden (vanaf groep 6). De kinderen van groep 7 & 8 hebben elke week een proefwerk dat ze thuis mogen voorbereiden. In groep 8 wordt wekelijks huiswerk meegegeven als vooroefening en gewenning aan het huiswerk dat gegeven wordt in het voortgezet onderwijs. Dit bestaat voornamelijk uit reken- en taalwerk en materiaal verzamelen voor projecten.
ICT
Betreffende hardware:
Alle klassen hebben een digitaal en de leerlingen van groep 3 t/m 8 hebben een eigen chromebook in bruikleen tot hun beschikking om het onderwijsproces te ondersteunen.
Betreffende software:
Van elke methode die we gebruiken (taal, rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, wereldoriëntatie) schaffen we naast de les- en werkboeken ook de bijbehorende software aan zodat de leerkracht en de kinderen ook digitaal kunnen werken. De schooladministratie en ons leerlingvolgsysteem worden ook digitaal toegepast: ParnasSys. Dit systeem heeft ook een module voor sociaal-emotionele ontwikkeling: Zien. Bij de kleuters gebruiken we het observatieprogramma: MijnKleutergroep. Het netwerk wordt beheerd door een externe organisatie: Ratho. Deze zorgt ook voor de instellingen van back-ups.
We werken als school veel samen met de andere scholen van KempenKind op het gebied van de ontwikkelingen van ICT in het onderwijs. Op school is een ICT leerkracht die het beheer en implementatie van de computer in het onderwijs beheert en begeleidt. We hebben op het netwerk op onze school geen filter voor beperking van bepaalde websites ingebouwd. We hanteren hierbij de kernwaarden verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie. Als blijkt dat een kind zich niet aan de afspraken houdt m.b.t. het juiste gebruik van internet dan gaat de leerkracht met hem/haar in gesprek. Mocht dat niet tot ander gedrag leiden, dan mag de betreffende leerling gedurende een bepaalde periode geen gebruik meer maken van internet.
Een actueel onderwerp betreffende ICT is steeds de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Dit wordt op stichtingsniveau van KempenKind geregeld om te voldoen aan de wettelijke eisen. Onderdeel van privacy is de beveiliging van gegevens.
Schoolbibliotheek
We hebben een nauwe samenwerking met Bibliotheek de Kempen. Elk half jaar wordt de collectie aangepast. Deze boeken worden op school gelezen, maar kunnen ook mee naar huis genomen worden na uitleen via het uitleensysteem waar bibliotheekouders op vaste tijden in ondersteunen. Er zijn ook informatieve boeken op niveau. Sinds schooljaar 2018-2019 is er een samenwerking tussen onze school en Bibliotheek de Kempen om te komen tot een hogere leesbevordering bij kinderen.
Projectsamenwerking
Tijdens de projecten wordt er vaak samengewerkt tussen de groepen. Dit kan zijn bij de opening van een project, waarbij de leerkrachten en of leerlingen met een stukje toneel het thema waarover gewerkt gaat worden, inleiden. Tijdens projecten worden soms ook activiteiten gedaan in verticale groepen (leerlingen van 4 t/m 12 jaar). Kinderen en leerkrachten verzorgen enkele keren per jaar een programma aan de hand van een bepaald thema. Elk schooljaar wordt in de miniteams gekeken om de doelen van de lessen om te zetten in een thema. Zodat dit de betrokkenheid van de kinderen vergroot.
Mei/junispektakel
Het mei/junispektakel is een terugkerend feest van school voor kinderen, ouders, buurtbewoners en belangstellenden. In een feestelijke omgeving biedt het de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, spelletjes te doen, een hapje en een drankje te nuttigen of te genieten van optredens van de kinderen. Deze activiteit wordt georganiseerd door een werkgroep bestaande uit leerkrachten en ouders. Waarbij tijdens de activiteit een beroep wordt gedaan op veel ouders om er zo een mooie, gezamenlijke activiteit van te maken. Het spektakel staat in het teken van een bepaald thema. De opbrengst van het spektakel gaat voor een gedeelte naar een goed doel (dit wordt in overleg met de ouderraad gekozen) en een gedeelte wordt besteed aan school; bijvoorbeeld sportshirts met bedrukking, spelmateriaal, materiaal voor gebruik op de speelplaats.
Burgerschap
We werken aan de vorming van onze leerlingen tot betrokken burgers. “Burgerschap” is daar het sleutelwoord voor.
Daarvoor ontwikkelen we een beredeneerd aanbod voor burgerschap.
Een aantal aandachtspunten daarbij is:
Het leren van sociale gedragscodes door op een respectvolle manier samen te leven in school. Dit doen wij door:
o Pestprotocol
o Werkgroep Normen en Waarden
o Meedoen met projecten van o.a. bureau Halt, CJG+, enz.
o De gouden regel: “Ik zeg en doe dingen die fijn zijn voor mezelf en de ander”.
Leren om mee te doen in onze school; mee te praten en te beslissen
o Samen werken en samenwerken is op onze school een vast patroon in de dagelijkse uitwerking van didactische en pedagogische opvattingen.
Kennis opdoen van de principes van onze democratie en daar meningen over vormen
o In Eersel komt een afgevaardigde van de politiek naar school voor uitleg in bepaalde groepen
o Met behulp van de krant Prinsjesdag analyseren
o Derde Kamer project
o KCE als stembureau tijdens verkiezingen indien de ruimte dat toelaat.
Een eigen levensovertuiging leren vormen om vanuit eigen identiteit te kunnen deelnemen aan de samenleving.
Bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving en daar zorg voor ontwikkelen.
Leren wat het betekent om Europees en wereldburger te zijn.
o De methodes m.b.t. wereldverkenning.
Leerlingenraad
Sinds lange tijd hebben we een leerlingenraad. In de groepen wordt aandacht besteed aan begrippen als democratie, verkiezing, vertegenwoordiging waarna kinderen zich verkiesbaar kunnen stellen voor de leerlingenraad. In de groepen 5 tot en met 8 worden vervolgens 2 kinderen per groep benoemd tot lid van de leerlingenraad. Zij vergaderen 6x per jaar met de directeur over allerlei zaken die de leerlingenraad wil bespreken. Hiermee kunnen zij initiatief nemen om in samenwerking met leerlingen en personeel de school te verbeteren. Ze doen daarvan verslag in de groepen en hebben een (klein) budget tot hun beschikking om te zorgen voor passende oplossingen.
Techniek
Techniek neemt een steeds belangrijkere rol in in de samenleving. En zeker ook in onze regio “Brainport”. In de afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd in de aanschaf van materialen. Daarnaast heeft een leerkracht de opleiding gevolgd tot techniekcoördinator en 4 leerkrachten hebben deelgenomen aan de bijeenkomsten voor Techniek&Ik; een methode die we gebruiken voor het uitvoeren van activiteiten tijdens de drie techniekmiddagen. Met ingang van schooljaar 23-24 werken we ook nauw samen met het techniekonderwijsaanbod vanuit ASML.
AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
Om goed onderwijs te kunnen geven en activiteiten te kunnen organiseren, verwerkt de school gegevens van uw kind. Hierbij kunt u denken aan contactgegevens, schoolresultaten, voortgang van het onderwijs, gegevens over de ouderbijdrage, etc. In het "Privacyreglement Leerlingengegevens" van Onderwijsstichting KempenKind staat beschreven op welke wijze de school omgaat met deze gegevens. Hierin staat onder andere beschreven wie welke gegevens op welke manier mag bewerken. Ook staat in dit reglement aan welke andere organisaties onze school gegevens van uw kind verstrekt en onder welke voorwaarden dit gebeurt.
De school slaat gegevens per leerling op in een leerlingdossier. Als ouder/verzorger heeft u recht op inzage in het leerlingdossier van uw kind. Als u dit wilt, kunt u dit schriftelijk aangeven bij de directeur van de school.
Omdat het leerlingdossier vaak uitgebreid is, heeft de school maximaal vier weken de tijd om, na goedkeuring van uw verzoek, het leerlingdossier voor u inzichtelijk te maken. Wanneer u verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming van de gegevens van uw kind wenst, kunt u dit samen met de redenen waarom u dit wilt, aangeven bij de directeur. Het privacyreglement is gepubliceerd op de website van KempenKind (www.kempenkind.nl).
Vragen hierover kunt u stellen aan de directeur van uw school of aan het bestuursbureau van KempenKind (tel. 0497-516337).
Schorsen van een leerling
Hoewel we hopen deze maatregel nooit nodig te hebben, is het mogelijk een leerling of ouder tijdelijk te schorsen. De directeur van de school kan deze beslissing nemen indien er sprake is van wangedrag door een leerling/ouder t.o.v. medeleerlingen en/of leerkrachten en gesprekken hierover niet hebben geleid tot werkbare afspraken. Een leerling mag voor maximaal één week worden geschorst. In dat geval volgt de leerling geen lessen en komt niet op school. Het is altijd het bestuur/bevoegd gezag dat tot schoring overgaat. De schorsing wordt schriftelijk bekrachtigd.
Soms is er sprake van gedragsproblematiek waardoor andere leerlingen niet optimaal kunnen leren of hun veiligheid in het geding is. Ook in deze situaties heeft het kind recht op onderwijs en mag hij/zij niet langer dan één week worden geschorst. De oplossing voor het onderwijs aan de leerling ligt veelal in het overleg met het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar en natuurlijk de ouders en het kind.Als een leerling langer dan één dag wordt geschorst dan dient dit worden gemeld bij de onderwijsinspectie/leerplichtambtenaar.
Verwijderen van een leerling
Ook in geval van verwijdering is het bevoegd gezag/bestuur de partij die dit formeel besluit. Als het bestuur een leerling wil verwijderen, dient het eerst de betrokken groepsleerkracht te horen en een andere school te zoeken. Met de invoering van passend onderwijs mag de leerling niet van school verwijderd worden, voordat het bestuur een andere school bereid heeft gevonden om de leerling toe te laten én hierover constructief overleg heeft gevoerd met u als ouders. Mochten de ouders het niet eens zijn met plaatsing op deze school, dan wordt het overleg voortgezet om zo alsnog tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet binnen afzienbare tijd, dan kan contact met het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar en zo nodig een onderwijsconsulent de oplossing bieden.
Bij verwijdering van een leerling blijft deze op school, totdat het kind terecht kan op een nieuwe school. Leerlingen mogen dus niet geschorst worden in afwachting van verwijdering. Na verwijdering heeft de leerling geen toegang meer tot de school. Voor verwijdering gelden strenge regels:
- voor verwijdering moet het bestuur luisteren naar het verhaal van de ouders, de leerling en de betrokken groepsleerkracht;
- het bestuur moet de leerplichtambtenaar direct inlichten over een besluit tot verwijdering;
- het bestuur moet altijd aangeven wat de reden is van de verwijdering. Voor de ouders is er de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen verwijdering. Er zijn regels rond het indienen van bezwaar.
Regels indienen bezwaar tegen verwijdering:
- U moet bezwaar maken binnen zes weken nadat het besluit tot verwijdering schriftelijk bekend is gemaakt.
- U moet het bezwaar schriftelijk indienen bij het bevoegd gezag van de school.
- Het bevoegd gezag geeft u de gelegenheid om uw bezwaar mondeling toe te lichten. Het bevoegd gezag moet binnen vier weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken, een beslissing nemen.
- U hebt recht op inzage van het dossier van uw kind.
- Tijdens de bezwaarprocedure kan de school uw kind weigeren. Als u erop staat dat de school uw kind wel toelaat kunt u een kort geding aanspannen bij de civiele rechter. Dan moet u zich wel laten vertegenwoordigen door een advocaat.
- Als de school vasthoudt aan de verwijdering van uw kind, kunt u de zaak voorleggen aan de rechter. In dit geval betreft het een school voor bijzonder onderwijs; u kunt dan naar de civiele rechter. Dan moet u zich wel laten vertegenwoordigen door een advocaat.
Sponsoring:
Sponsoring van activiteiten is mogelijk. Daarbij handelen wij als school volgens het Convenant “Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring” 2020-2022