obs De Veenvlinder

Boomgaard 1A 9761 TM Eelde

  • Schoolfoto van obs De Veenvlinder
  • Schoolfoto van obs De Veenvlinder
  • Schoolfoto van obs De Veenvlinder
  • Schoolfoto van obs De Veenvlinder
  • Schoolfoto van obs De Veenvlinder

Het team

Toelichting van de school

Het team van obs De Veenvlinder bestaat uit: 

  • 23 leerkrachten
  • 2 leerkrachtondersteuners, zij begeleiden individuele leerlingen en kleine groepjes leerlingen
  • 2 vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs
  • directeur, verantwoordelijk voor alle beleidsmatige zaken van de school
  • coördinator die alle organisatorische zaken op school coördineert en de directeur ondersteunt
  • intern begeleider (IB), zij coördineert alles rondom de leerlingenzorg op school

    Op De Veenvlinder kiezen we voor specialisatie binnen het team door coördinatoren op te leiden op diverse gebieden. Een coördinator bewaakt samen met de intern begeleider en directie de kwaliteit van hun deelgebied van het onderwijs en is voor het team een vraagbaak en stimulator. De school beschikt over een technisch leescoördinator, een taal- en rekencoördinator, een coördinator ontwerpend & ontdekkend leren, Kanjer coördinatoren, ICT coördinator, coördinatoren hoogbegaafdheid de een specialist hoogbegaafdheid.  Voor de methode Alles-in-1 zijn twee coördinatoren aangesteld, zij coördineren alle zaken rondom ons projectonderwijs. Tot slot heeft de school twee cultuurcoördinatoren

    De groepsleerkracht 
    De groepsleerkracht geeft dagelijks les, observeert de kinderen en registreert de vorderingen. Hij/zij is het eerste aanspreekpunt van de ouders. We streven ernaar dat er niet meer dan twee leerkrachten voor een groep staan. Leerkrachten voeren wekelijks, zowel schriftelijk als mondeling, overleg over de dagelijkse gang van zaken in hun groep. Naast de zorg voor de eigen groep vervult elke leerkracht ook groeps- overstijgende taken in en buiten de school. 

    Intern begeleider 
    De intern begeleider Tineke Boerma is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg op de school. Zij ondersteunt de leerkrachten bij het signaleren, analyseren en hulp bieden bij onderwijs-, leer- en gedragsproblemen.  De organisatie van de zorg staat uitgebreid beschreven in Hoofdstuk 4: De ondersteuning voor kinderen.

    Stagiaires
    We vinden het belangrijk dat er nieuwe collega's worden opgeleid en bieden daarom stageplaatsen aan.
    Eerste-, tweede- en derdejaars Pabostudenten geven onder begeleiding van de groepsleerkracht les aan een groep. Studenten worden in hun vierde jaar LIO-student (leerkracht in opleiding). Zij worden dan in staat gesteld om na een inwerkperiode zelfstandig voor de klas te stan. Op onze school is ook plaats voor snuffelstages en stagiaires  onderwijs-/klassenassistent. 
    Met ingang van dit schooljaar werken we samen met NHL Stenden met het project Samen Opleiden. Doel is een betere aansluiting tussen opleiding en praktijk te bewerkstelligen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht uitvalt bij ziekte of (studie)verlof nemen wij contact op met SLIM - onderwijsbemiddeling. Zij gaan op zoek naar een vervanger. Daarnaast zijn wij in de gelukkige omstandigheid dat we een vaste invalkracht hebben. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderwijstijd in de onderbouw wordt besteed aan de sociaal-emotionele, taal-, reken-, muzikale en motorische ontwikkeling.

Binnen thematisch onderwijs worden per thema taal- en rekendoelen bepaald die centraal staan in een periode van ca. 4 weken. Deze doelen vormen de basis van activiteiten die plaatsvinden in de kring, kleine kringen en in hoeken tijdens de werklessen. Naar behoefte van de groep kan ervoor gekozen worden onderwijstijd meer te richten op taal of rekenen. Er wordt in ieder geval 2 momenten in de week gericht aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling m.b.v. de kanjermethode.

Daarnaast is er dagelijks ruimte voor activiteiten in de buitenlucht.

Extra mogelijkheden op deze school

Terug naar boven