Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor de onderbouw werken we op De Veenvinder met combinatiegroepen 1-2. Het onderwijs in de onderbouwgroepen wordt in projecten aangeboden. Omdat er veel wordt gedifferentieerd in de groepen 1-2 kan er goed worden aangesloten bij het niveau van de leerlingen.
Vanaf groep 3 werken we, indien de leerlingaantallen dit toelaten, met homogene groepen. Bij een aantal vakken wordt bewust gekozen voor groeps- en leerjaardoorbrekend onderwijs. Op die manier kunnen we beter aansluiten bij de leer- en ontwikkelbehoeften van onze leerlingen.
De indeling van de groep 2 leerlingen naar groep 3 vindt plaats in goed overleg met de onderbouwleerkrachten, onderbouwcoördinator en intern begeleider. Dit gebeurt op basis van leeftijd, geslacht, gedrag en niveau van de leerlingen. Een evenwichtige verdeling is hierbij het uitgangspunt.
In de groepen 1-2 werken we met doorgaande leer- en ontwikkellijnen.
De onderwijstijd in de onderbouw wordt besteed aan de sociaal-emotionele, taal-, reken-, muzikale en motorische ontwikkeling.
Binnen thematisch onderwijs worden per thema taal- en rekendoelen bepaald die centraal staan in een periode van ca. 4 weken. Deze doelen vormen de basis van activiteiten die plaatsvinden in de grote en kleine kring en in hoeken tijdens de werklessen. Naar behoefte van de groep kan ervoor gekozen worden onderwijstijd meer te richten op taal of rekenen.Op twee momenten in de week wordt gericht aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling m.b.v. de Kanjermethode. Er is dagelijks ruimte voor activiteiten in de buitenlucht.
Taal-/leesonderwijs
Het taal- en leesonderwijs op De Veenvlinder is geïntegreerd in de methode Alles-in-1. Voor spelling maken we gebruik van de methode Staal.In groep 3 wordt gebruik gemaakt van Lijn 3 voor taal, technisch lezen en spelling.
In het taalbeleidsplan van De Veenvlinder, opgesteld door de werkgroep taal/ lezen, beschrijven we hoe we het taalonderwijs op de Veenvlinder professionaliseren, inzichtelijk te maken en borgen. Het plan bevat de strategieën die we de komende schooljaren inzetten om de beoogde doelen te bereiken en zo ons taalonderwijs te blijven ontwikkelen.
Rekenonderwijs
Voor het rekenonderwijs maakt De Veenvlinder vanaf groep 3 gebruik van de methode Pluspunt in combinatie met Rekenroute, Reken XL en Met Sprongen Vooruit. Met ondersteuning van de rekencoördinator van de school zet het team zich in voor het realiseren van interactief, rijken uitdagend rekenonderwijs. Samen met de intern begeleider en de directie initieert de rekencoördinator de kwaliteitszorg en het schoolbeleid op het gebied van het rekenonderwijs. In alle groepen wordt tijdens de rekenlessen wekelijks bewegend leren ingezet. In de onderbouw wordt voor het rekenonderwijs de methodiek en de materialen van Met Sprongen Vooruit ingezet.
Burgerschap
Burgerschap richt zich op het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in een pluriforme democratische samenleving. We leren kinderen respect te hebben voor en kennis te hebben van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. beschikken over de sociale en maatschappelijke competenties.
De methode Alles-in-1 biedt op verschillende manier aandacht aan deze vaardigheden. Ook komt het onderdeel burgerschap aan de orde tijdens de kanjerlessen.
Digitale geletterdheid
Onze kinderen groeien op in een digitale samenleving. Daarin spelen technologie en media een belangrijke rol. We vinden het daarom belangrijk dat onze leerlingen digitaal geletterd zijn zodat zij bewust, verantwoordelijk, kritisch en creatief gebruik kunnen maken van digitale technologie, digitale media en andere technologieën. Op De Veenvlinder besteden we binnen de thema's van Alles-in-1 aandacht aan de vier domeinen van digitale geletterdheid: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden.
Culturele vormingWij vinden het belangrijk dat onze leerlingen kennismaken en onderwijs krijgen over de verschillende disciplines van culturele vorming zoals muziek, dans, beeldende kunst, theater en erfgoed. In het cultuurplan van de school, dat is opgesteld door de twee cultuurcoördinatoren, staat beschreven op welke wijze we op De Veenvlinder invulling geven aan het culturele vorming.
Bewegingsonderwijs
Op onze school hechten we veel waarde aan lichamelijke opvoeding. De leerlingen van De Veenvlinder van de groepen 1-2 krijgen bewegingsonderwijs van hun eigen leerkracht. Naast spelen en bewegen op het plein hebben zij minimaal eenmaal per week een beweegles in het speellokaal. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer 45 minuten les van de vakleerkracht op het gebied van spel en toestellen. Daarnaast streven we ernaar om de kinderen met grote regelmaat tussen de lessen door even te laten bewegen. Samen met Sport Drenthe zetten we ons in voor De dynamische schooldag: minder zitten, meer bewegen.
Het Schoolondersteuningsprofiel beschrijft de wijze waarop onze school de basisondersteuning vormgeeft en welke extra ondersteuning onze school biedt en in de toekomst wil gaan bieden.
Het schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term passend onderwijs.
Elke school is aangesloten bij een samenwerkingsverband. OBS De Veenvlinder behoort bij het samenwerkingsverband 22.01. Binnen het samenwerkingsverband maken de besturen met elkaar afspraken over de manier waarop alle leerlingen in het samenwerkingsverband zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben.
Naast de basisondersteuning biedt OBS De Veenvlinder extra ondersteuning aan. De ondersteuningsarrangementen zijn voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
De school biedt passende vormen van onderwijs voor:
- Leerlingen met leesproblemen
- Leerlingen met rekenproblemen
- Meer- en hoogbegaafde leerlingen
Dyslexie
Leerlingen met (ernstige) dyslexie krijgen aanpassingen in hun lesaanbod, toetsen en instructie. Leerlingen met zeer ernstige dyslexie bieden we vanaf groep 6 de mogelijkheid om digitaal te werken met het programma SPRINT.
Dyscalculie
Leerlingen met dyscalculie krijgen aanpassingen in hun lesaanbod, toetsen en instructie.
Begaafde leerlingen
Meer- en hoogbegaafde leerlingen krijgen extra taken in de groep. Daarnaast gaan meerbegaafde leerlingen met een specifieke hulpvraag vanaf groep 4 eenmaal per week naar de Deltagroep, een bovenschoolse verrijkingsgroep. Zij krijgen daar les van een HB-specialist.
Deskundigheid
- Drie collega's met Master SEN (leerproblemen)
- Leerkracht die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid
- Alle leerkrachten hebben meerdere workshops en cursussen gevolgd over diverse leer- en ontwikkelingsproblemen.
- Er is een leerkracht aanwezig op school die gespecialiseerd is in SPRINT (voor dyslectische leerlingen).
- Alle leerkrachten hebben kennis van het ERWD-protocol (dyscalculie).
Aannamebeleid
Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is in principe welkom op onze school. Op onze school maken wij geen onderscheid tussen geloof, ras, geaardheid of afkomst. Voorwaarden van de aanname is dat ouders de grondslag en het onderwijsbeleid van de school respecteren of verklaren dit te onderschrijven.
In de wet Passend Onderwijs is opgenomen dat ouders hun kind schriftelijk bij de school van voorkeur aanmelden. Scholen moeten ouders vragen of ze hun kind al eerder bij een andere school hebben aangemeld. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, moeten ouders dit aangeven. De school zal vragen of er gegevens beschikbaar zijn die inzicht geven in de ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld onderzoeksrapporten van externe instanties. U kunt hierover meer lezen in de bovenschoolse schoolgids.
U kunt via onze website een aanmeldformulier invullen en opsturen. Wij nemen contact met u op voor een rondleiding en kennismakingsgesprek. Dit moet minimaal tien weken voor de 4e verjaardag. Wij gaan ervan uit dat kinderen die voor het eerst naar school gaan zindelijk zijn.
Als de school de leerling met een ondersteuningsbehoefte niet kan toelaten, zoekt de school, in samenspraak met de ouders, een passende onderwijsplek op een andere school. Belangrijk daarbij is een goede balans tussen de wensen van ouders en de mogelijkheden van de school. Zie hiervoor het School Ondersteuningsplan (SOP) van de school op onze site.
Leerplicht, schoolverzuim en verlof
Zolang uw kind nog 4 jaar oud is, hoeft zij of hij nog niet verplicht naar school. Toch vinden wij het prettig als u van tevoren meldt als u uw kind thuis houdt. Zodra uw kind 5 jaar oud is, valt het onder de leerplicht en is dus wettelijk verplicht naar school te gaan. Omdat het voor sommige kinderen toch wel wat veel is, mag een kind van 5 jaar 10 uur per week zonder toestemming van de schoolleiding, maar na overleg met de leerkracht, thuisblijven. U mag deze uren niet opsparen voor bijvoorbeeld een vakantie.
Als uw kind 6 jaar geworden is, kan het geen gebruik meer maken van deze regeling. Wij verwachten dat u uw kind alleen thuis houdt als het echt noodzakelijk is, zoals bij ziekte. Omdat uw kind vanaf 5 jaar leerplichtig is, mogen wij - behalve bij buitengewone omstandigheden - geen toestemming geven voor extra vrije dagen. Bij ongeoorloofd schoolverzuim is de directie verplicht dit te melden aan de ambtenaar van leerplichtzaken op het gemeentehuis. Dit kan een boete tot gevolg hebben. Wilt u zich daarom houden aan de geplande schoolvakanties? Voor het aanvragen van buitengewoon verlof, verwijzen we u naar de schoolwebsite.
Schorsing en verwijdering
Schorsing is een ordemaatregel, waardoor een leerling tijdelijk de toegang tot de school wordt ontzegd. Verwijderen betekent het definitief uitschrijven van een leerling van de school. Als school hopen wij deze ordemaatregelen zo min mogelijk toe te moeten passen, maar het is noodzakelijk dat wij u hierover informeren. U vindt de stappen die wij dan moeten volgen op https://www.stichtingbaasis.nl/schorsing-en-verwijdering.html. Als u het niet eens bent met een dergelijke beslissing, verwijzen wij u naar de Geschillencommissie Toelating en Verwijdering van de Stichting Onderwijsgeschillen.
Samenwerkingsverband passend onderwijs
Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. De scholen van stichting Baasis vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs verdienen. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. Als u verwacht dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, geeft u dit aan bij aanmelding van uw kind op school.
Elke basisschool in Nederland maakt deel uit van een samenwerkingsverband passend onderwijs. Een samenwerkingsverband telt verschillende basisscholen en één of meer speciale scholen voor basisonderwijs. OBS De Veenvlinder is aangesloten bij swv 22-01 : Assen.
Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 22.01
Postadres: Postbus 109; 9100 AC Beilen
Coördinator: Renate Schenk
Telefoon: 0592-820500 / 06-26634694
E-mail: [email protected]
Website: www.passendonderwijs-po-22-01.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren zetten we ons verder in voor een aanbod dat passend is bij de onderwijsbehoeften van ieder kind, waar we zoveel mogelijk streven naar een vloeiende ontwikkeling waarbij welbevinden voorop staat.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.