Op welke manier informeert deze school de ouders?
Informatie avonden
Aan het begin van het schooljaar vindt er in elke groep een informatieavond plaats waarbij alle ouders worden uitgenodigd. Tijdens deze avond worden ouders geïnformeerd over het reilen en zeilen in de groep en hoe het toekomstige schooljaar eruit zal zien.
Kind-ouder gesprekken
Naast deze informatieavonden zijn er drie structurele contactmomenten in het schooljaar, de zogenaamde kind-oudergesprekken. Allereerst is daar na ongeveer 4 weken, het startgesprek. Vervolgens zijn er twee voortgangsgesprekken, één in februari en één aan het einde van het schooljaar. Bij alle gesprekken zijn dekinderen bij de gesprekken aanwezig zijn.
Bij het startgesprek aan het begin van het schooljaar, kunt u – in de onderbouw- als ouder de leerkracht informeren over uw kin(eren). In de midden- en bovenbouw zullen de kinderen zelf zoveel vertellen met evt. aanvullingen van ouders.
Onderstaand treft u ter voorbereiding op het eerste oudergesprek, het zogenaamde ´omgekeerde oudergesprek´, een aantal vragen. Deze vragen vormen het uitgangspunt om met u als ouders in gesprek te gaan:
* Hoe kijkt u aan tegen het welbevinden van uw kind?
* Waarin vindt u uw kind een kei?
* Wat zijn volgens u aandachtspunten voor school m.b.t. de ontwikkeling van uw kind?
* Wat werkt goed en wat werkt niet goed in de benadering naar uw kind?
Het doel van het startgesprek is dat u vertelt over uw kind en de leerkracht verhelderings- of verdiepingsvragen kan stellen.
Voor alle gesprekken krijgen ouders ruim van tevoren via Parro een uitnodiging. Tussentijds kunnen ouders altijd een afspraak met de leerkracht maken om over hun kind te praten. Wij vinden het belangrijk dat ouders betrokken zijn bij de ontwikkelingen op onze school. Dit kan op verschillende manieren.
Communicatie
Als school vinden wij het belangrijk dat er een goede communicatie is tussen ouders, school en kind Het sociaal-emotioneel functioneren, de werkhouding en de schoolprestaties van uw kind(eren) kunnen hierdoor toenemen. Kinderen leren beter en gaan met plezier naar school wanneer hun ouders zich betrokken voelen bij de school. Goede communicatie draagt er ook aan bij dat ouders en school zij aan zij staan en dit is gunstig voor het werkplezier van de leerkrachten en het vertrouwen van de ouders in de school. We hebben immers een gemeenschappelijk belang en dat is om uw kind zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen.
Voor de communicatie tussen leerkracht(en) en ouders(s) maken we gebruik van Parro, een beveiligde berichtenapp van Parnassys (ons leerlingadministratie- en volgsysteem).
Vanzelfsprekend kunt u altijd tussendoor een afspraak met de leerkracht van uw kind maken of als de leerkracht daartoe aanleiding ziet, nemen wij contact met u op.
Informatievoorziening gescheiden ouders
Op school hebben we te maken met verschillende vormen van ouderlijk gezag bij een leerling. Beide ouders
kunnen het gezag hebben of slechts één ouder. Of één of beide gescheiden ouders heeft/hebben een nieuwe
partner die is belast met de opvoeding en verzorging van het kind. Mogelijk is er een voogd of een gezinsvoogd of
heeft een kind pleegouders1. Voor informatie wie in welke situatie het recht heeft om het
kind aan te melden op school en wie er daarna recht heeft op informatie over het kind vanuit de school verwijzen we naar het protocol Informatievoorziening gescheiden ouders. Deze is te vinden op de website van de school.
Intakegesprek met ouders van startende leerlingen
Voordat een bijna 4-jarige voor het eerst naar school gaat, krijgen ouders per mail van de leerkracht een intakeformulier opgestuurd met het verzoek deze in te vullen. Vervolgens wordt er een afspraak gemaakt om dit intakeformulier en evt. andere zaken in gezamenlijkheid te bespreken.