IKC Het Veer

Rottumstraat 85 6922 EX Duiven

  • De kinderen van groep 8 helpen de "Knotploeg Duiven" in het kader van actief burgerschap.
  • Schoolfoto van IKC Het Veer
  • Schoolfoto van IKC Het Veer
  • een bezoek aan het Rijksmuseum hoort er natuurlijk bij.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het is moeilijk om alle resultaten van ons onderwijs in getallen weer te geven. Goede herinneringen en een fijne sfeer zijn bijvoorbeeld lastig in cijfers uit te drukken. Bij dit onderdeel vindt u enige cijfers die u ‘de resultaten van ons onderwijs’ zou kunnen noemen. Dit meten we onder andere met het CITO leerlingvolgsysteem en sinds het schooljaar 2018-2019 met de eindtoets basisonderwijs van route 8

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 worden twee keer per jaar de LOVS toetsen van Cito afgenomen. Bij de kleuters worden de observatielijsten vanuit ParnasSys gebruikt. Twee keer per jaar volgt er een trend- en analyse vergadering vergadering waar de data wordt besproken. Op basis van de data kijken we of we de gestelde doelen hebben behaald en waar prioriteiten liggen voor het komende half jaar. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 8 maken onze leerlingen de overstap naar het voortgezet onderwijs. Voor het grootste gedeelte gaan de kinderen naar het Candea College in Duiven en het Liemers College in Zevenaar. In onderstaande overzichten ziet u in welke richting onze leerlingen uitstromen:
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op school kijken we heel goed naar het groepsproces, waarbij we rekening houden met het individu. Het gaat er om dat ieder kind gezien en gehoord wordt. De uitkomsten van de sociale vragenlijsten worden kritisch bekeken en wordt er een plan van aanpak gemaakt. Dit plan wordt toegepast en gedurende het jaar geëvalueerd en bijgesteld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je mag er zijn!
  • Begrijpen en begrepen worden.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij vinden dat wij in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van ons onderwijs en zijn daarom altijd bezig om ons onderwijs te verbeteren. Bij een schoolbezoek oordeelt de inspectie of zij de kwaliteit voldoende vindt. Als dit het geval is, valt de school onder het basisarrangement. De inspectie bezoekt de school dan één keer in de vier jaar. Basisschool het Veer valt onder dit basistoezicht. Voor een toelichting kunt u hier het laatste inspectierapport lezen.

Terug naar boven