OBS Ekkelhof

Schoolstraat 12 9533 PL Drouwen

  • Schoolfoto van OBS Ekkelhof
  • Door de nieuwsgierigheid te prikkelen en kinderen te laten ontdekken, is er meer leerplezier.
  • Instructie in niveaugroepen, en waar nodig ook individueel. Zo is wordt het aanbod zo veel mogelijk adaptief gemaakt.
  • De kinderen kiezen om in en met een groep te leren, of lekker een rustig plekje voor zichzelf te zoeken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken de eindtoets van IEP. Het resultaat van onze eindopbrengsten is het gemiddelde van de afgelopen drie schooljaren. Dit gemiddelde resultaat is voldoende (boven de door inspectie gestelde ondergrens) en referentieniveau 1F boven het landelijk gemiddeld. Het referentieniveau (streefniveau) 2F/1S ligt net onder het landelijk gemiddelde van scholen met vergelijkbare populatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Groep 1 en 2
De ontwikkeling van het kind wordt gevolgd met het plan- en observatiepakket DORR Zicht op Kleuters. Drie keer per jaar vindt er een evaluatie plaats en wordt er gekeken wat het kind met het aanbod van de leerkracht heeft gedaan. Ons aanbod is afgestemd op de leerlijnen die bij dit pakket horen en worden aangeboden via kringactiviteiten, ontwikkelingsmaterialen en het spel in hoeken. Bij iedere evaluatie wordt gekeken of het kind een stapje meer aankan of dat het zinvoller is om het aanbod nog eens te herhalen. In de groepen 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen.

Groep 3 t/m 8
Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben.

Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af:

  • Technisch lezen
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen en Wiskunde
  • Spelling
  • Spelling Werkwoorden (groep 7 t/m 8)

Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Uitgebreide informatie over de rechten van ouders, zijn te vinden op de website van OPO Borger-Odoorn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 geven wij een voorlopig advies aan ouders. In groep 8 vindt een uitgebreid adviesgesprek plaats over welk type VO het beste bij een leerling past. Daarbij kijken wij onder andere naar:
· aanleg en talenten van een leerling
· leerprestaties
· de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode
· concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling
· de plaatsingswijzer

Ouders die zich niet kunnen vinden in het gegeven advies, kunnen dit aangeven bij de aanmelding naar het VO. Uiteindelijk bepaalt het VO de definitieve plaatsing.

Als een leerling onze school na groep 8 verlaat, vult de leerkracht een onderwijskundig rapport in. Zo zijn de resultaten en bijzonderheden al bij voorbaat bekend op de nieuwe school. Een overstap kan daardoor zo goed mogelijk plaatsvinden. Ouders ontvangen een kopie van dit rapport. Het origineel versturen wij naar de nieuwe school.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook fors in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen tijdens vier pedagogische blokken/kringgesprekken per dag in alle groepen.

Wij gaan uit van de groep als sociale werk- en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succeservaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectietoezicht
Het bestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom wordt elk bestuur één keer per vier jaar door de onderwijsinspectie bezocht. In november 2021 heeft dit bezoek plaatsgevonden. De inspectie bezocht heeft op alle onderdelen een voldoende beoordeling gegeven.

Terug naar boven