Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Dukdalf werken we met jaargroepen, waarin leerlingen van dezelfde leeftijd zitten. De kleutergroepen zijn gemengd zodat kinderen van en met elkaar kunnen leren op school. De parallelgroepen (twee dezelfde jaargroepen) werken nauw samen. Daardoor kunnen de leerkrachten taken verdelen en de kinderen intensiever begeleiden.
Differentiatie
In de groepen werken we globaal met drie niveaus per vakgebied. Zo kunnen alle kinderen binnen hetzelfde onderwerp op hun niveau onderwijs krijgen. Dit wordt aangegeven op de dag- en weektaak zodat kinderen precies weten wat ze moeten doen.
Indien nodig, wordt ook onderwijs op maat gegeven.
Leerlingen die meer aankunnen, krijgen aanvullend lesmateriaal op niveau. Dit vindt in de groep plaats. Binnen onze organisatie 'Ante' kunnen kinderen die meerbegaafd zijn, vanaf groep 4 naar A-kwadraat. Daar krijgen zij onderwijs, passend bij hun behoeften.
Dag- en weektaken
Wij werken met dag – en weektaken. Dit doen wij omdat we dit een effectief middel vinden om:
- zelfstandig te kunnen werken,
- goed om te gaan met andere begaafdheden in de groep
- leerlingen te leren zelf (op bepaalde tijden) hun werk in te delen: de volgorde van het werk en soms ook de omvang van de taak, we merken dat leerlingen meer gemotiveerd raken als ze zelf hun werk mogen plannen,
- de leerling een overzicht te geven van het werk voor die dag/week
We bouwen dit langzaam op: tot en met groep 5 werken de kinderen aan de dagtaak, daarna mogen ze plannen over meerdere dagen. In groep 8 werken we met een digitale agenda ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De leerkracht begeleidt de leerlingen waar nodig.
Bouwen
We hebben drie bouwcoördinatoren (onder-, midden- en bovenbouw) waardoor specifieke ontwikkeling voor die bouw sneller en gerichter kan plaats vinden. We streven ernaar geen combinatiegroepen te moeten maken en maximaal twee leerkrachten voor een groep te zetten.
Gym
De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs. Daarvan wordt één keer verzorgd door een vakleerkracht. De tweede keer geeft de eigen gediplomeerde leerkracht de les. De kleutergroepen hebben álle dagen de beschikking over een speelzaal. De lessen worden hier gegeven door de eigen leerkracht. Ook hij/zij is gediplomeerd.
De groepen 5 t/m 8 doen twee keer per jaar mee met een toernooi. In de jaarkalender staan deze sporttoernooien gepland. Voor de groepen 7 en 8 wordt een sportdag georganiseerd, samen met alle andere groepen 7 en 8 uit de gemeente Dronten.
Zorg
De intern begeleider bewaakt de zorg in de school en heeft nauw contact met externen die ons kunnen ondersteunen bij het geven van onderwijs op maat.
ICT
In elke klas hangt een touchscreen. Dit biedt mogelijkheden tot veel verschillende les-toepassingen: van ‘gewoon’ schrijven op het bord tot multimediale toepassingen. Veel lessen uit de methodes kunnen we in het groot projecteren.
We gebruiken devices voor de kinderen als middel, passend bij de methode en de werkwijze. Dat betekent dat leerlingen op gepersonaliseerde wijze onderwijs kunnen krijgen. Naast het gebruik van deze middelen werken kinderen ook gewoon in schriften. We hebben voor de groepen 1 t/m 3 I-Pads, voor de overige groepen Chromebooks.
Tijdens de lessen, waarin devices worden gebruikt, wordt mediawijsheid ingezet:
- hoe kan je iets vinden op internet?,
- welke bronnen zijn betrouwbaar?,
- hoe moet ik de juiste informatie verzamelen en verwerken?
We werken met de methode 'Onderbouwd'. Alle activiteiten, in de kring en tijdens de werklessen, worden rondom een thema aangeboden.
In de werklessen worden vakken geïntegreerd. Zo zijn leerlingen niet alleen creatief bezig, maar ontwikkelen zij zich ook op reken- en taalgebied en oefenen zij de motorische vaardigheden (zoals het hanteren van de schaar en het potlood).
Kleuters spelen buiten en hebben minimaal één keer per week gym in de speelzaal. Daar oefenen ze hun motoriek en hun sociale vaardigheden.
lezen
Het lezen wordt onderverdeeld in aanvankelijk en technisch lezen, begrijpend en studerend lezen en individueel lezen. Bij het aanvankelijk en technisch lezen gaat het erom dat het kind uiteindelijk foutloos kan lezen wat er geschreven/gedrukt staat. De leesvorderingen worden regelmatig getoetst. In alle groepen wordt tijd vrij gemaakt voor stillezen zodat het leesniveau op peil blijft. De school heeft een eigen bibliotheek en werkt samen met de Flevomeer bibliotheek. Er worden regelmatig nieuwe leesboeken aangeschaft, maar ook veel informatieboeken. De leescoördinator bestelt diverse leespakketten en regelt bibliotheekbezoekjes.
Rekenen
Bij de kleuters worden voorbereidende rekenvaardigheden aangeboden. De leerkracht doet dit op speelse wijze met gebruik van handpoppen. Zo weten de leerlingen dat ze iets met cijfers gaan doen.
Vanaf groep 3 wordt de methode 'Wereld in Getallen 5' gebruikt. Deze nieuwe methode wordt ook digitaal ingezet. De leerkracht kan zo voor elk kind apart het juiste oefenmateriaal klaarzetten om de doorgaande lijn te bewaken. Naast het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, worden ook het inzicht, het getalbegrip, het zelf bedenken van oplossingen, het schatten van hoeveelheden, het lezen en maken van grafieken en het leren werken met de rekenmachine geoefend.
Taal
Taal is een middel om contact te maken met anderen. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk gebeuren. Bij het mondeling taalgebruik is het belangrijk om te leren spreken met anderen en te luisteren naar wat de anderen precies te vertellen hebben. Kinderen moeten ook leren hun mening onder woorden te brengen.Tijdens kringgesprekken krijgen kinderen de gelegenheid te vertellen. Daarnaast is een goede beheersing van de geschreven taal belangrijk. Dit wordt aangeleerd middels onze taalmethode 'PIT'.
Schrijven
Het leren schrijven is een proces dat al in groep 1 en 2 begint met motorische oefeningen. Het schrijven staat tot en met groep 8 op het lesrooster. In groep 3 starten de leerlingen op blaadjes en in werkschriftjes. Het schrijven begint met een potlood. Later wordt er geschreven met een pen. In de hogere groepen komt het accent meer te liggen op het creatief schrijven. Aan het eind van groep 8 moet het kind een vlot eigen handschrift ontwikkeld hebben.
Wereld Oriëntatie
Gaandeweg wordt de wereld voor de kinderen groter. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen les in de vorm van thema’s. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en techniek worden hierin geïntegreerd aangeboden. Binnen deze zaakvakken komen ook de 21e-eeuwse vaardigheden, met daarbinnen programmeren, aan bod. Ook is burgerschapsvorming, wetenschap & techniek en onderzoekend & ontwerpend leren onderdeel van de thema’s.
Zodra een leerling bijzondere onderwijsbehoeften heeft, wordt nauwkeurig onderzocht of De Dukdalf dat kan bieden. Dit is altijd afhankelijk van een aantal factoren. De samenstelling en de grootte van de groep waarin het kind komt, is daarbij ook van belang. Uitgangspunt blijft dat de leerkracht alle leerlingen voldoende aandacht en begeleiding moet kunnen geven.
Zodra de leerling niet voldoende heeft aan de basisondersteuning, zal overgegaan worden naar de extra ondersteuning, zoals in het SOP beschreven. Hierbij bespreekt de intern begeleider met de leerkracht de begeleiding die het kind nodig heeft of er wordt, indien nodig, een beroep gedaan op de interne en/of externe specialisten (orthopedagoog, maatschappelijk werkster, verpleegkundige, speltherapeut, dyslexiespecialist, NT2 begeleiding,...).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Verbeteren van:Dit betekent ook dat het team hierin geschoold wordt.
- Taalonderwijs bij kleuters en lees/rekenonderwijs
- Hoogbegaafdheid
- Begrijpend lezen
- Rekenen
- Klassenmanagement gericht op differentiatie
- Werken met expeditie teams gericht op actiepunten schoolplan
- Implementeren IEP leerlingvolgsysteem en hieruit goede conclusies trekken voor de juiste begeleiding van leerlingen.
In het gebouw van De Dukdalf is KinderOpvang Dronten gehuisvest. Overdag gebruiken zij twee lokalen voor peuteropvang, na schooltijd worden hier de jongste basisschool leerlingen opgevangen. Enkele peuters maken gebruik van het VVE programma.
Voor kleuters op De Dukdalf met een taalachterstand is er de taalklas. Andere leerlingen met een taalachterstand worden elders ondersteund.