Indien bij de ouders klachten leven over de school als geheel, de directie of de leerkracht(en), dan zijn er verschillende mogelijkheden deze te uiten:
- met de leerkracht van uw kind,
- met de vertrouwenspersoon,
- met de directie,
- met de MR,
- met de OR.
Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld de begeleiding of de beoordeling van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld of pesten.
Op onze school is een intern contactpersoon aanwezig, Joyce Marsman. De belangrijkste taak van haar is de eerste opvang en het behartigen van de belangen van degene die met een schoolgerelateerde klacht komt. Dit kunnen klachten zijn betreffende maatregelen, nalatigheid, ongewenst gedrag, onprofessioneel gedrag, onpedagogisch of oncollegiaal handelen. De contactpersoon zal u in sommige gevallen doorverwijzen naar de extern vertrouwenspersoon
Binnen het openbaar basisonderwijs kunnen zich situaties voordoen waar u als ouders klachten over heeft. Het beleid van het bevoegd gezag is erop gericht klachten serieus te nemen en problemen op te lossen en wel op de plaats waar ze thuis horen.
Heeft u een klacht over gedragingen en beslissingen van het bevoegd gezag of het personeel dan dient u als volgt te handelen:
- Gebeurtenissen met een leerling (bijvoorbeeld pesten, huiswerk, strafwerk): bespreken met de groepsleerkracht. Komen leerkracht en ouder niet tot een oplossing, dan eventueel met de directeur. In vervolg hierop kan, indien nodig, een gesprek worden gevoerd tussen ouder, leerkracht en directeur.
- Klachten over leerkracht(en) (bijvoorbeeld reacties van leerkrachten naar ouders en/of leerlingen, rapporten): bespreken met de groepsleerkracht. Komen leerkracht en ouder niet tot een oplossing, dan eventueel met de directeur. In vervolg hierop kan, indien nodig, een gesprek worden gevoerd tussen ouder, leerkracht en directeur.
- Klachten over het school- en/of onderwijsbeleid (bijvoorbeeld ouderbijdrage, schoonmaak of pleinwacht): bespreken met de directeur. Afhankelijk van de klacht wordt deze vervolgens besproken in de teamvergadering en/of de Medezeggenschapsraad.
- Geen oplossing van de klacht: bespreken met bevoegd gezag.
- Klachten anders dan bovengenoemd (bijvoorbeeld over leerplicht, huisvesting): bespreken met bevoegd gezag.
Een klacht dient bij het bevoegd gezag schriftelijk te worden ingediend. Indien nodig zal op verzoek van bevoegd gezag om een mondelinge toelichting van de klacht worden verzocht. Het bevoegd gezag dient binnen 14 dagen op de klacht te reageren.
Wij gaan er van uit dat de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, leerkrachten of schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling.
Onze organisatie Ante is aangesloten bij de Landelijke Klachten Commissie (LKC). De organisatie komt voort uit o.a. de Vereniging voor Openbare Scholen (VOS). De functie van vertrouwenspersoon wordt vervuld door de GGD Flevoland, telefoonnummer 0320- 276211. Het bevoegd gezag verwijst de klager naar de vertrouwenspersoon of de klachtencommissie indien een klacht daar wordt ingediend. Een klacht wordt schriftelijk ingediend en ondertekend en bevat tenminste de naam en het adres van de klager, de dagtekening en een omschrijving van de klacht.