Openbare Basisschool De Dukdalf

Beursplein 6 8253 EA Dronten

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dukdalf

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Dukdalf zitten leerlingen met diverse niveaus. Wij vinden de groei in ontwikkeling erg belangrijk, zowel bij leerlingen die moeite hebben met leren als bij leerlingen die dat gemakkelijk afgaat. We bekijken dan ook de score van een leerling in samenhang met de ontwikkeling.

Voor de Eindtoets in groep 8 maken wij gebruik van de IEP eindtoets van bureau ICE. De IEP Eindtoets is goedgekeurd door het Ministerie OCW.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de gebruikelijke toetsen, behorend bij de diverse methoden, toetsen we de kinderen voor het leerlingvolgsysteem (LVS). Hierdoor krijgen we een onafhankelijk beeld van de ontwikkelingsgroei van elke leerling. We zien of de leerling groeit volgens de lijn der verwachting of dat dit afwijkt. Zo kunnen we het onderwijs afstemmen op de leerling.

De intern begeleider, die gespecialiseerd is in de zorg voor leerlingen, spreekt een aantal keer per jaar de leerlingen door met de leerkracht. Leerlingen die opvallen in de ontwikkelingslijn worden nader bekeken:

  • Hoe komt het dat een leerling minder presteert dan verwacht mag worden en wat kunnen we eraan doen om deze leerling weer op de gewenste ontwikkelingslijn te krijgen?
  • Heeft de leerling, die hoger presteert op de ontwikkelingslijn, meer uitdaging nodig? Wat bieden we deze leerling?

Ook wordt de voortgang van de zorgleerlingen nogmaals besproken: doet de leerling het goed op de uitgezette manier?

Ouders worden áltijd geïnformeerd. Hebben we meer informatie nodig van (bij ons aangesloten) externen, dan kunnen we nader onderzoek laten doen met instemming van de ouders. Te denken valt aan mogelijke dyslexie of dyscalculie (Orthopedagoog), maar ook gedrag dat het leren belemmert (ADHD, ASS, ...). De uitslag van het onderzoek wordt altijd gevolgd. We kunnen daarbij ook ondersteuning van externen inschakelen (IJsselgroep, Intraverte,...).

Naast de informatie over de vorderingen bij de vakken, observeren we ook de werkhouding, motivatie, zelfredzaamheid en gedrag. Dit alles bepaalt de ontwikkelingsgroei. Zo kan het zijn dat een kind dat zich onzeker voelt niet belemmering ondervindt bij het leren.

Wanneer er zorg is om een leerling, en ouders en school komen er samen niet uit, dan heeft de school de mogelijkheid om de zorgcoördinator in te schakelen. Dit mag ook zonder toestemming van de ouders. De zorgcoördinator neemt de zorg over en bekijkt samen met de ouders wat de beste begeleiding is.

Kleuters

De meeste kleuters starten de dag nadat zij vier jaar zijn geworden. Kinderen die geboren zijn in de maanden oktober, november en december zijn zogenaamde 'Herfstleerlingen'. Voorheen was het gebruikelijk dat kinderen die vóór 1 oktober jarig waren, naar groep 3 gingen. De kinderen die ná 1 oktober jarig waren bleven in de kleutergroep. Nu kijken we meer naar de ontwikkeling van kinderen. Het tempo waarin kinderen ontwikkelen is verschillend en valt lang niet altijd samen met de overgangen gebaseerd op kalenderleeftijd. Kinderen moeten er aan toe zijn om gericht te leren en het moeten uitvoeren van complexe taken. Niet alle kinderen hebben binnen anderhalf jaar kleuteronderwijs dit bereikt. Het langer kleuteren van de herfstkinderen beschouwen wij dan ook niet als zitten blijven of als een achterstand. We bekijken via ons leerlingvolgsysteem (LVS) goed of de extra tijd die het kind nodig heeft, onder de normale ontwikkeling valt, of dat er sprake is van een werkelijke stagnatie. Het overvragen van jonge kinderen kan leiden tot faalangst en uitval. Ons onderwijs is er dan ook op gericht dat er een doorgaande ontwikkeling plaatsvindt. Zo zijn er kleuters die zichzelf hebben leren lezen, maar ook kleuters die daar nog lang niet aan toe zijn. We sluiten aan bij wat de leerlingen nodig hebben. Om een goede beslissing te kunnen nemen wat het beste traject van een kind is, zijn de volgende aspecten belangrijk:

  • de cognitieve ontwikkeling: wat beheerst een leerling,
  • de werkhouding: hoe taakgericht is een leerling, hoe is de concentratie, de zelfstandigheid en de motivatie?
  • de motorische ontwikkeling: een leerling is in staat om een net en leesbaar handschrift te ontwikkelen,
  • het welbevinden, het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden.

In februari bespreken we met de ouders de ontwikkeling van de kleuter, naar aanleiding van het rapport, de resultaten uit de methode en de observaties. In mei besluiten we wat het vervolg gaat worden.

Doubleren

Bij hoge uitzondering kan de school besluiten een leerling te laten doubleren. De volgende criteria zijn hierbij belangrijk:

  • de verwachting is dat de leerling de achterstanden geheel of gedeeltelijk gaat inhalen,
  • de leerling vertoont op meerdere gebieden een achterstand.

Er zijn altijd meerdere gesprekken met ouders/verzorgers, leerkracht en intern begeleider geweest. Bij grote leerachterstanden ligt de beslissing bij school. 

Communicatie

Betrokkenheid van de ouders bij school is noodzakelijk en gewenst. Ouders hebben onze school bewust gekozen. Wij streven ernaar om samen met hen van de schooltijd van hun kind(eren) een fijne tijd te maken. Uiteraard willen ouders op de hoogte gehouden worden van het presteren van hun kind(eren) en het gebeuren in en om de school. Op drie momenten van het schooljaar staan gesprekken gepland, maar ouders kunnen tussentijds altijd een gesprek aanvragen. Ook de leerkracht zal ouders tussentijds informeren als daar aanleiding toe is.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen van groep 8 en hun ouders staan halverwege het schooljaar voor een belangrijke keuze: er moet een school voor voortgezet onderwijs gezocht worden. Naast de keuze van de school is de keuze van het juiste niveau belangrijk. Voor het bepalen daarvan zijn verschillende gegevens nodig.

De adviezen worden vastgesteld door de leerkrachten van de huidige en de vorige klas, de Intern Begeleider en de Directeur. Daarbij kijken we naar verschillende aspecten:

  • het leerlingvolgsysteem (LVS) van de afgelopen jaren,
  • de werkhouding, concentratie en inzet,
  • de zelfstandigheid,
  • de sociale redzaamheid.

Voor 1 maart worden de adviezen gegeven die overgenomen worden door het voortgezet onderwijs. De eindtoets vindt daarna plaats. Is dit resultaat hoger, dan heroverwegen we het advies. Bij een lager resultaat, blijft het advies staan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om te kunnen ontwikkelen op allerlei gebieden, is het belangrijk dat kinderen zich veilig, geborgen en gewaardeerd voelen. Dat betekent ook dat we op een respectvolle manier met elkaar omgaan.

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap door de juiste normen en waarden te ontwikkelen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Wederzijds respect
  • Onderling vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2019 is Stichting Ante, waartoe De Dukdalf behoort, door de inspectie bezocht. Zij heeft daarbij een aantal scholen (niet De Dukdalf) van de stichting bezocht. De inspectie heeft veel waardering geuit op de manier waarop we met elkaar in ontwikkeling zijn. 'Samen' en '1+1=3' is daarbij leidraad. 

Terug naar boven