De Zonnewijzer

De Barrage 14 8252 GW Dronten

  • Schoolfoto van De Zonnewijzer
  • Schoolfoto van De Zonnewijzer
  • Schoolfoto van De Zonnewijzer
  • Schoolfoto van De Zonnewijzer

Het team

Toelichting van de school

Samenstelling van het team
Het team bestaat uit professionals die ieder op hun wijze bijdragen aan het onderwijs aan de kinderen van de school:

- directeur (part time)
- intern begeleider (part time)
- leerkrachten
- administratieve ondersteuner

Begeleiden van studenten in onze school.
Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s.  
Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Wij leren van en met elkaar.  Dit houdt in dat:

in meerdere klassen loopt er een student mee.
studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas. 
de eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de leerkracht van de klas.
we krijgen studenten van verschillende scholen.
alle leerkrachten zijn gecertificeerde mentoren.
één collega is opleider in de school. Hij of zij zorgt naast de mentoren voor extra begeleiding van de student. De collega heeft hier een opleiding voor gevolgd.De studenten leren samen en doen onderzoeken in een leerteam van studenten.

Beeldcoaching en IRIS Connect
Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze leerkrachten vinden wij als school belangrijk. Als een leerkracht zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden.  

Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van leerkrachten verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de leerkracht in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen?  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school is een vervangingsplan aanwezig waarin uitgebreid beschreven staat hoe er wordt omgegaan met het vervangen van leerkrachten tijdens verlof of ziekte. Met dit plan is door de Medezeggenschapsraad ingestemd. Een beknopte samenvatting hiervan:

Stap 1: Bij afwezigheid van een leerkracht wordt een vervangende leerkracht gezocht binnen de invalpool.
Stap 2: Parttime werkende collega’s wordt gevraagd in te vallen.
Stap 3: Onderwijsondersteuner neemt de groep over.  
Stap 4: Als uitzonderingen voor korte tijd kan een ambulante medewerker worden ingezet.
Stap 5: De leerlingen van de betreffende leerkracht/ groep worden verdeeld over de andere groepen.
Stap 6: Leerlingen worden naar huis gestuurd.

De volledige werkwijze is beschreven in het vervangingsplan dat in oktober 2020 door de Medezeggenschapsraad is vastgesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor het schooljaar 23-24 hebben we de leerlingen over vijf groepen verdeeld:

- groep 1-2

- groep 3-4

- groep 5

- groep 6-7

- groep 7-8

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:

- Thematisch werken op basis van de leerlijnen van ParnasSys;

- Doelgericht werken;

- Spelbegeleiding door leerkrachten;

- Spelend leren;

- Ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2;

- Te werken in en aan een rijke leeromgeving;

- Bewegend leren;

- Geen toetsen in groep 1.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Zonnewijzer:

Gebruiken we onderstaande methodes voor het onderwijs in de kern- en zaakvakken:

- Trefwoord (catechese en burgerschapsonderwijs)

- Veilig Leren Lezen, Kim-versie (aanvankelijk lezen)

- Estafette (voortgezet lezen)

- Staal (taal en spelling)

- Wereld in Getallen 5 (rekenen en wiskunde)

- Blink (wereldoriëntatie en burgerschapsonderwijs)

- Klasse(n)Kracht (sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsonderwijs)

- Verkeerskrant VVN (verkeer)

Daarnaast vullen we ons onderwijs aan met projecten met name gericht op het burgerschapsonderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons school ondersteuningsprofiel (SOP) is actueel en volledig.

In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.  

Hierin beschrijven wij:

  • Dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen;
  • Welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind; 
  • Hoe wij die extra hulp aan een kind geven;
  • Wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
  • Onze ondersteuningsgrenzen.

Hieronder leest u een korte samenvatting van het SOP:

De basisondersteuning

De leerkracht biedt per leerjaar minimaal drie niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling; voor instructieafhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructieonafhankelijke kinderen.

De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning

Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het basisteam om te kijken welke ondersteuning zijn nodig hebben en wie die ondersteuning kan bieden.Het basisteam brengt de kernpartners regelmatig bij elkaar om op een preventieve en laagdrempelige manier kinderen te ondersteunen. Op deze manier krijgen we een dekkend aanbod door een duurzame en interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kernpartners en jeugdhulp. Denk aan de Jeugd Gezondheidszorg van de GGD, de schoolmaatschappelijk werker, schooldirecteur, intern begeleider en orthopedagoog.

De grenzen aan de ondersteuning

Op KBS de Zonnewijzer kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal twee jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Voor leerlingen, die dat nodig hebben, wordt een individuele leerlijn opgestart(op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Grenzen bij het begeleiden van het jonge risicokind hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de leerkracht de hele dag door volledig nodig hebben. Op KBS De Zonnewijzer zijn we minder toegerust als het gaat om kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten of beschikken over een zeer geringe woordenschat.

Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met externaliserend gedrag. In dit geval waarborgen we het belang van de groep en een veilige schoolomgeving.

Voor meer en toevoegende informatie zie ook: schoolondersteuningsprofiel op de website www.kbszonnewijzer.nl (publicaties)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de ambitie om aan een brede groep kinderen onderwijs te bieden. De school heeft hiervoor:

- aandacht voor de kinderen die meer nodig hebben om zich de basis eigen te maken;

- aandacht voor de kinderen die minder nodig hebben om zich de basis eigen te maken, die meer uitdaging en verdieping van de leerstof vragen;

- aandacht te besteden aan een veilig pedagogisch klimaat, aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de (toekomstige) maatschappelijke rol van de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als school werken we samen met peuterspeelzalen van kinderopvang Dronten. Het doel van beide partijen is de overstap van peuterspeelzaal naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen.


Terug naar boven