Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor het schooljaar 23-24 hebben we de leerlingen over vijf groepen verdeeld:
- groep 1-2
- groep 3-4
- groep 5
- groep 6-7
- groep 7-8
Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- Thematisch werken op basis van de leerlijnen van ParnasSys;
- Doelgericht werken;
- Spelbegeleiding door leerkrachten;
- Spelend leren;
- Ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2;
- Te werken in en aan een rijke leeromgeving;
- Bewegend leren;
- Geen toetsen in groep 1.
Op de Zonnewijzer:
Gebruiken we onderstaande methodes voor het onderwijs in de kern- en zaakvakken:
- Trefwoord (catechese en burgerschapsonderwijs)
- Veilig Leren Lezen, Kim-versie (aanvankelijk lezen)
- Estafette (voortgezet lezen)
- Staal (taal en spelling)
- Wereld in Getallen 5 (rekenen en wiskunde)
- Blink (wereldoriëntatie en burgerschapsonderwijs)
- Klasse(n)Kracht (sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsonderwijs)
- Verkeerskrant VVN (verkeer)
Daarnaast vullen we ons onderwijs aan met projecten met name gericht op het burgerschapsonderwijs.
Ons school ondersteuningsprofiel (SOP) is actueel en volledig.
In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.
Hierin beschrijven wij:
- Dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen;
- Welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind;
- Hoe wij die extra hulp aan een kind geven;
- Wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
- Onze ondersteuningsgrenzen.
Hieronder leest u een korte samenvatting van het SOP:
De basisondersteuning
De leerkracht biedt per leerjaar minimaal drie niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling; voor instructieafhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructieonafhankelijke kinderen.
De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.
De mogelijkheden voor extra ondersteuning
Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het basisteam om te kijken welke ondersteuning zijn nodig hebben en wie die ondersteuning kan bieden.Het basisteam brengt de kernpartners regelmatig bij elkaar om op een preventieve en laagdrempelige manier kinderen te ondersteunen. Op deze manier krijgen we een dekkend aanbod door een duurzame en interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kernpartners en jeugdhulp. Denk aan de Jeugd Gezondheidszorg van de GGD, de schoolmaatschappelijk werker, schooldirecteur, intern begeleider en orthopedagoog.
De grenzen aan de ondersteuning
Op KBS de Zonnewijzer kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal twee jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Voor leerlingen, die dat nodig hebben, wordt een individuele leerlijn opgestart(op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Grenzen bij het begeleiden van het jonge risicokind hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de leerkracht de hele dag door volledig nodig hebben. Op KBS De Zonnewijzer zijn we minder toegerust als het gaat om kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten of beschikken over een zeer geringe woordenschat.
Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met externaliserend gedrag. In dit geval waarborgen we het belang van de groep en een veilige schoolomgeving.
Voor meer en toevoegende informatie zie ook: schoolondersteuningsprofiel op de website www.kbszonnewijzer.nl (publicaties)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om aan een brede groep kinderen onderwijs te bieden. De school heeft hiervoor:
- aandacht voor de kinderen die meer nodig hebben om zich de basis eigen te maken;
- aandacht voor de kinderen die minder nodig hebben om zich de basis eigen te maken, die meer uitdaging en verdieping van de leerstof vragen;
- aandacht te besteden aan een veilig pedagogisch klimaat, aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de (toekomstige) maatschappelijke rol van de leerlingen.
Als school werken we samen met peuterspeelzalen van kinderopvang Dronten. Het doel van beide partijen is de overstap van peuterspeelzaal naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen.