Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Technieklessen in het Techlab
Basisschool De Schakel is trots om aangesloten te zijn bij het TechLab in Elburg. Onze groepen 7/8 profiteren van inspirerende lessen in wetenschap en techniek. Dit is belangrijk omdat het de nieuwsgierigheid van kinderen stimuleert, hun probleemoplossend vermogen ontwikkelt en hen voorbereidt op een snel veranderende wereld.
Burgerschap
Burgerschapsonderwijs gaat voor ons over zowel het bijbrengen van kennis, als over voorleven, beleven, nadenken, uiten, redeneren en voelen. Burgerschapsonderwijs is daarmee geen ‘vak’, maar een bewuste manier van denken, kijken en doen, die de hele dag, zowel op school als thuis, plaatsvindt. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldrol ten aanzien van hun eigen gedrag en een stimulerende, coachende en reflecterende rol ten aanzien van hun leerlingen. De lessen burgerschap vinden dus plaats binnen de methodes en op een aantal momenten per jaar.
Voor burgerschap hanteren we een tweetal schooldoelen:
* Bij het verlaten van de basisschool hebben de leerlingen een goede basis om als mens te functioneren in de maatschappij
* Hierbij is het overdragen van onze christelijke identiteit en bijpassende normen en waarden een van de belangrijkste doelen.Het doel is om de leerlingen bewust te maken en hun kennis op het gebied van burgerschap te bevorderen. Hierbij staan op school 6 thema's centraal:
1. Lichamelijke en psychische gezondheid
2. Vergroten sociale zelfredzaamheid
3. Respect, normen en waarden
4. Staatsinrichting en de rol van de burger (democratie)
5. Geestelijke stromingen en een multiculturele samenleving (grondwet)
6. Rentmeesterschap en milieuPer leerjaar is er een overzicht gemaakt van activiteiten die worden aangeboden in het kader van burgerschap.
Het meten van de resultaten doen we middels een vragenlijst die we uitzetten onder de leerlingen. Hiervoor gebruiken we 'WMK'.
Op deze manier monitoren we of ons aanbod voldoende is en waar nodig moet worden bijgesteld.
In de onderbouw werken wij thematisch. De doelen staan in het Digikeuzebord. De doelen waaraan er in een schooljaar wordt gewerkt, worden in een jaarplanner weer gegeven. Zo weet de leerkracht welk(e) doel(en) er wanneer aan de beurt zijn. Door de doelen en thema's in een jaarplanning weg te zetten en ook terug te laten komen in de themaplanner, dagplanning en keuzeborden, wordt er een beredeneerd aanbod in het kleuteronderwijs gegeven. Hierin komen tijdens het spelen de volgende domeinen aan bod:
- Rekenen
- Taal
- Spel
- Motoriek
- Sociaal Emotionele vaardigheden
Het aanbod van de lesstof is gevarieerd over de ontwikkelingsgebieden. Kinderen ontwikkelen zich op motorisch, cognitief, sociaal- en emotioneel gebied. Deze gebieden zijn met elkaar verbonden en door middel van een thematisch aanbod spreken we alle gebieden aan. We hanteren de kerndoelen uit Digikeuzebord als richtlijn om te komen tot een beredeneerd aanbod.
Urenverdeling
Het wettelijk voorschrift dat scholen niet langer dan 5,5 uur per dag les mogen geven is vervallen. De onderwijstijd over acht schooljaren blijft minimaal 7.520. Omdat De Schakel kiest voor een verschil in aantal uren in de onder- en bovenbouw, geldt dat leerlingen in de eerste vier jaar ten minste 3.520 uur les krijgen en in de laatste vier jaar tenminste 3.760 uur. De resterende 240 uren worden verdeeld over de groepen. Leerlingen in groep 1 tot en met 4 krijgen 3.570 uur les en groep 5 tot en met 8 4.000 uur.
De bovenstaande invulling onderwijstijd is een globaal overzicht van hoe we deze lesuren in de praktijk toepassen.
Op school werken wij aan kansrijk onderwijs. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. We geven onze lessen altijd op drie niveaus. Daarnaast passen we de les(methodes) of het tempo waar nodig aan op het niveau van de leerling en hanteren indien nodig een eigen leerlijn.
Verder professionaliseren de teamleden zich door zich bij te scholen in diverse vakgebieden. Verder maken we indien nodig voor leerlingen een individueel ondersteuningsplan.
Aanbod voor het jonge kind
...
Over Kleurrijk
Vanuit CKO Kleurrijk bieden wij christelijke buitenschoolse opvang en christelijke peuterspeelzaal aan in Dronten. Dit in nauwe samenwerking met het onderwijs van de Schakel.Vanuit onze visie, dat elk kind waardevol is en zich geliefd mag voelen, vangen wij de kinderen met plezier op. Wij willen voor elk kind een veilige omgeving bieden waar we vanuit Gods liefde de kinderen kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Meer informatie over KleurRijk:
https://www.gbs-deschakel.nl/opvang/