Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Technieklessen in het Techlab
Basisschool De Schakel is trots om aangesloten te zijn bij het TechLab in Elburg. Onze groepen 7/8 profiteren van inspirerende lessen in wetenschap en techniek. Dit is belangrijk omdat het de nieuwsgierigheid van kinderen stimuleert, hun probleemoplossend vermogen ontwikkelt en hen voorbereidt op een snel veranderende wereld.
Burgerschap
Burgerschapsonderwijs gaat voor ons over zowel het bijbrengen van kennis, als over voorleven, beleven, nadenken, uiten, redeneren en voelen. Burgerschapsonderwijs is daarmee geen ‘vak’, maar een bewuste manier van denken, kijken en doen, die de hele dag, zowel op school als thuis, plaatsvindt. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldrol ten aanzien van hun eigen gedrag en een stimulerende, coachende en reflecterende rol ten aanzien van hun leerlingen. De lessen burgerschap vinden dus plaats binnen de methodes en op een aantal momenten per jaar.
Voor burgerschap hanteren we een tweetal schooldoelen:
* Bij het verlaten van de basisschool hebben de leerlingen een goede basis om als mens te functioneren in de maatschappij
* Hierbij is het overdragen van onze christelijke identiteit en bijpassende normen en waarden een van de belangrijkste doelen.Het doel is om de leerlingen bewust te maken en hun kennis op het gebied van burgerschap te bevorderen. Hierbij staan op school 6 thema's centraal:
1. Lichamelijke en psychische gezondheid
2. Vergroten sociale zelfredzaamheid
3. Respect, normen en waarden
4. Staatsinrichting en de rol van de burger (democratie)
5. Geestelijke stromingen en een multiculturele samenleving (grondwet)
6. Rentmeesterschap en milieuPer leerjaar is er een overzicht gemaakt van activiteiten die worden aangeboden in het kader van burgerschap.
Het meten van de resultaten doen we middels een vragenlijst die we uitzetten onder de leerlingen. Hiervoor gebruiken we 'WMK'.
Op deze manier monitoren we of ons aanbod voldoende is en waar nodig moet worden bijgesteld.
In de onderbouw werken wij thematisch. De doelen staan in het Digikeuzebord. De doelen waaraan er in een schooljaar wordt gewerkt, worden in een jaarplanner weer gegeven. Zo weet de leerkracht welk(e) doel(en) er wanneer aan de beurt zijn. Door de doelen en thema's in een jaarplanning weg te zetten en ook terug te laten komen in de themaplanner, dagplanning en keuzeborden, wordt er een beredeneerd aanbod in het kleuteronderwijs gegeven. Hierin komen tijdens het spelen de volgende domeinen aan bod:
- Rekenen
- Taal
- Spel
- Motoriek
- Sociaal Emotionele vaardigheden
Het aanbod van de lesstof is gevarieerd over de ontwikkelingsgebieden. Kinderen ontwikkelen zich op motorisch, cognitief, sociaal- en emotioneel gebied. Deze gebieden zijn met elkaar verbonden en door middel van een thematisch aanbod spreken we alle gebieden aan. We hanteren de kerndoelen uit Digikeuzebord als richtlijn om te komen tot een beredeneerd aanbod.
Urenverdeling
Het wettelijk voorschrift dat scholen niet langer dan 5,5 uur per dag les mogen geven is vervallen. De onderwijstijd over acht schooljaren blijft minimaal 7.520. Omdat De Schakel kiest voor een verschil in aantal uren in de onder- en bovenbouw, geldt dat leerlingen in de eerste vier jaar ten minste 3.520 uur les krijgen en in de laatste vier jaar tenminste 3.760 uur. De resterende 240 uren worden verdeeld over de groepen. Leerlingen in groep 1 tot en met 4 krijgen 3.570 uur les en groep 5 tot en met 8 4.000 uur.
De bovenstaande invulling onderwijstijd is een globaal overzicht van hoe we deze lesuren in de praktijk toepassen.
Op school werken wij aan kansrijk onderwijs. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. We geven onze lessen altijd op drie niveaus. Daarnaast passen we de les(methodes) of het tempo waar nodig aan op het niveau van de leerling en hanteren indien nodig een eigen leerlijn.
Verder professionaliseren de teamleden zich door zich bij te scholen in diverse vakgebieden. Verder maken we indien nodig voor leerlingen een individueel ondersteuningsplan.
Aanbod voor het jonge kind
De Schakel kiest ervoor om het onderwijs bij de kleuters thematisch vorm te geven. Thematisch werken past bij de ontwikkelingsfase van een kleuter, waarbij alle zintuigen worden ingezet en een kleuter door betekenisvolle contexten de wereld steeds beter leert te begrijpen. Bij thematisch onderwijs zorgen de doelen voor de basis. Het thema is de aankleding, verpakking van het beredeneerde aanbod en zorgt voor verbinding met passende inhouden van deze doelen in een betekenisvolle context. Een samenhangend thematisch aanbod biedt veel mogelijkheden voor brede ontwikkeling en interactie:
- Het zorgt voor betrokkenheid.
- Het biedt ruimte aan vele invalshoeken.
- Het biedt ruimte voor ontdekken en experimenteren.
- Het geeft inhoud en betekenis.
- Het haalt de werkelijkheid van buiten naar binnen.
- Het vergroot sociale contacten
- Het stimuleert de taalontwikkeling, rekenontwikkeling, motorische ontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling.
Als leerkrachten zorgen wij dat de activiteiten binnen het thema aansluiten op de zone van de naaste ontwikkeling. De leerkracht observeert en stimuleert het kind door voorstellen te doen, tips te geven, mogelijkheden te laten zien, opdrachten moeilijker te maken, plusvragen te stellen, etc. Activiteiten tijdens het thema kunnen vrijblijvend of verplicht (sturend) zijn. Hierbij mag het kind zelf ontdekken/experimenteren wat er met materiaal gedaan kan worden, maar kan de leerkracht er ook voor kiezen om dit samen met het kind te doen
Doelen kleuteronderwijs de Schakel: Om thematisch te kunnen werken, moet je werken vanuit doelen. Op de Schakel werken wij vanuit de doelen van het Digikeuzebord. De doelen waaraan er in een schooljaar wordt gewerkt, worden in een jaarplanner weergegeven. Zo weet de leerkracht welk(e) doel(en) er wanneer aan de beurt zijn. Door de doelen en thema's in een jaarplanning weg te zetten en ook terug te laten komen in de themaplanner, dagplanning en keuzeborden, wordt er een beredeneerd aanbod in het kleuteronderwijs gegeven. Op de Schakel hebben wij er dan ook voor gekozen om gebruik te maken van EDI-model (Explicite Directe Instructie). In ons onderwijs bij de kleuters zie je de onderdelen van EDI dan ook terug bij het aanbieden van nieuwe doelen. Nieuwe doelen worden afwisselend in de grote of kleine kring aangeboden. De doelen waaraan gewerkt worden, hangen zichtbaar in de klas (bijv; letter van de week, cijfer van de week).
Leerling volgen: We zien dat kleuters groeien en leren in sprongen. Onder groeien verstaan we vooral dat het kind zijn eigen ontwikkelingsplan volgt. Het kan steeds moeilijkere taken aan en begrijpt steeds meer. Dat is per kind dus verschillend. Om de ontwikkeling van het kind te volgen, maken wij op de Schakel gebruik van de leerlijnen van het Digikeuzebord. Hierin houdt de leerkracht bij welke doelen er behaald zijn en op welke gebieden een kind voor of achter loopt t.o.v. andere leeftijdsgenoten. In gesprekken met ouders wordt aan de hand van deze doelen de ontwikkeling van het kind besproken.
Extra ondersteuning. Wanneer uit het Digikeuzebord komt dat een kind achterloopt in zijn/haar ontwikkeling, krijgt het kind bij ons op school extra ondersteuning. Deze kinderen krijgen ondersteuningsniveau 2. Dit is terug te vinden in onze themaplanner. Kinderen die naast deze extra ondersteuning nog uitvallen, krijgen ondersteuningsniveau 3. Deze extra ondersteuning is te vinden in een individueel handelingsplan. Op de Schakel geven wij kinderen met een extra onderwijsbehoefte de volgende ondersteuning:
- Extra begeleiding in de hoeken tijdens het spelend leren.
- Extra begeleiding in de kleine kring door pre-teaching of extra herhaling.
- Extra leertijd om doelen te behalen. Al deze extra begeleiding beschrijven wij in onze dagplanning. Elke dag heeft een speciaal zorgblad waarop staat beschreven welke extra begeleiding het kind krijgt. Op dit blad wordt het begeleidingsmoment ook geëvalueerd en worden doelen en activiteiten zo nodig bijgesteld. Doorgaande lijn. Op de Schakel vinden wij de doorgaande lijn erg belangrijk. Kinderen ontwikkelen zicht het beste als meerdere partijen vanuit dezelfde visie samenwerken aan hun ontwikkeling. Deze doorgaande lijn begint al bij Kleurrijk die kinderen opvang biedt. Samen met Kleurrijk en de Schakel is er een warme overdracht wanneer de kinderen naar school komen. Kleurrijk en de Schakel werken beiden met het digikeuze bord, waardoor de overgang van behaalde resultaten makkelijk over te zetten is en er verder gegaan kan worden waar het kind gebleven is. Ook de overgang van groep 2 naar groep 3 wordt door de leerkrachten goed in de gaten gehouden. Na de meivakantie wordt er in groep 2 al aandacht geschonken aan de manier van werken in groep 3. Zo wordt er al begonnen met het instapboek van rekenen. Daarnaast zijn er ook al meerdere wenmomenten in groep 3, zodat de overstap naar groep 3 soepeler verloopt. Ook op motorische gebied bereiden wij de kinderen voor op groep 3. Uitgaande van de senso-motorische ontwikkeling van het jonge kind, willen jonge kinderen zoveel mogelijk ruimte om op de vloer te spelen. Hier bieden wij dan ook de ruimte voor. Ook willen we tafels waaraan de kinderen staan. Vooral ook omdat ze nog vaak vanuit de schouders werken. Voor de kleuters die vanuit de elleboog werken (groep 2) willen we ook stoelen en tafels hebben. Zo bereiden we ze in de motorische ontwikkeling voor op groep 3.
Dyslexiescreening: In januari nemen wij de dyslexiescreening af bij groep 2. Kinderen die uitvallen op de dyslexiescreening komen automatisch in ondersteuningsniveau 2 terecht. Zij krijgen een voorschotsbenadering. Daarnaast krijgen de kinderen die hierop uitvallen “Bouw”. Dit is een interventie op ondersteuningsniveau 3. Deze leerlingen hebben dan ook een individueel "bouwplan”.
Over Kleurrijk
Vanuit CKO Kleurrijk bieden wij christelijke buitenschoolse opvang en christelijke peuterspeelzaal aan in Dronten. Dit in nauwe samenwerking met het onderwijs van de Schakel.Vanuit onze visie, dat elk kind waardevol is en zich geliefd mag voelen, vangen wij de kinderen met plezier op. Wij willen voor elk kind een veilige omgeving bieden waar we vanuit Gods liefde de kinderen kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Meer informatie over KleurRijk:
https://www.gbs-deschakel.nl/opvang/