Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In De Hobbit, het unieke bijgebouw op het schoolplein van De Vallei, kunnen de leerlingen dagelijks gebruik maken van het verrijkend leeraanbod. In dit gebouw bevindt zich een atelierruimte met een naaiatelier, een zaag- en timmerlokaal, een beweegruimte en een muziekruimte. Elke middag worden hier en in de aula workshops aangeboden, o.a. op het gebied van expressie en creativiteit, natuur en techniek en praktische vaardigheden (bv. koken, reparaties).
Zicht op ontwikkeling
De basisondersteuning op de Vallei is niet voldoende. In schooljaar 2023 - 2024 hebben we de volgende ambities opgesteld.
1. Verscherping van het aannamebeleid - aangeven van grenzen van mogelijkhe begeleiding.
2. Implementatie leerlingvolgsysteem IEP om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de leerlingen, waar het onderwijsaanbod op afgestemd kan worden.
3. Voor elke leerling wordt een portfolio ingericht, waarin de persoonlijke leerdoelen en de ontwikkeling zichtbaar zijn.
4. Voor leerlingen in ondersteuningsniveau 3 en hoger wordt een ontwikkelperspectief ogesteld.
5. De intern begeleider stelt het ondersteuningsbeleid op en implementeert deze.
6. De school actualiseert haar schoolondersteuningsprofiel en beschrijft deze in deze schoolgids.
Kinderen die voor het eerst naar school gaan, hebben wat extra aandacht nodig. De overgang naar het basisonderwijs kan voor kinderen groot zijn. Omdat het voor de jongste kinderen nog te lastig is om bepaalde verantwoordelijkheden te dragen hebben wij besloten om deze groep (domein 1) in een aparte vleugel onder te brengen. De kinderen hebben een eigen buitenruimte en altijd vaste leerkrachten en onderwijsassistenten op de groep. De kinderen worden al wel bekend gemaakt met een schoolvergadering en samen hebben zij bijvoorbeeld besloten tot een vast eetmoment. Om het veiligheidsgevoel van jonge kinderen te versterken kan het helpen als een vertrouwd persoon nog even op school bij het kind blijft. Hierover worden afspraken gemaakt met de coach.