Ikra

Spirea 3 3317 JP Dordrecht

  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 van de basisschool krijgt een leerling het advies voor het vervolgonderwijs. Sinds schooljaar 2014-2015 is elke school verplicht een eindtoets af te nemen. De scholen hebben de mogelijkheid om uit een selectie van een aantal eindtoetsen te kiezen. Op IBS Ikra werd aanvankelijk de Centrale Eindtoets van CITO afgenomen. Vanaf het schooljaar 2017-2018 is er voor gekozen om over te stappen op de DIA-Eindtoets. Deze toets sluit beter aan bij de leerlingenpopulatie van de school.
De Dia-Eindtoets is een digitale, adaptieve toets die zich aanpast aan het niveau van de leerling. De behaalde resultaten worden omgezet in een uitstroomprofiel. Dit wordt als  aanvullende informatie gebruikt voor het schooladvies. Indien het advies van de eindtoets hoger is dan het schooladvies, zal de school het advies van uw kind opnieuw bekijken (heroverwegen). Daarna kan de school het schooladvies naar boven bijstellen of het advies laten zoals het eerder was. De resultaten van de schooladviezen zijn in het diagram af te lezen. In de staafdiagram is af te lezen hoe de toetsadviezen van de Dia-Eindtoets zich verhouden tot het landelijk gemiddelde. Dit kunt u zien in de bijlage.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school zorgen wij voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds wordt de ontwikkeling van de leerlingen gemeten m.b.v. methodegebonden toetsen en het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform het opgestelde toetskalender, de Cito-richtlijnen en het vastgestelde SIPOR toetsprotocol.
Ouders worden tijdens de voortgangs- en/of rapportgesprekken geïnformeerd over de voortgang en de toetsresultaten van de leerlingen. In groep 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (DIA). Ouders krijgen in groep 7 een voorlopig advies en in groep 8 een schooladvies voor hun kind. De adviesprocedure staat beschreven in de schoolgids en is als bijlage opgenomen in het zorgdocument. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders krijgen in groep 7 een voorlopig advies en in groep 8 een schooladvies voor hun kind. In groep 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (DIA).De adviesprocedure staat beschreven in de schoolgids en is als bijlage opgenomen in het zorgdocument. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling is het proces waarin leerlingen essentiële vaardigheden opdoen, waardoor zij in hun persoonlijke ontwikkeling, loopbaan en relaties met anderen succesvol kunnen zijn (Van Overveld, 2014). Wij richten onze aandacht op het onderwijzen van leerlingen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot betrokken wereldburgers die hun eigen plek kunnen innemen in de maatschappij. Dit doen wij door het bieden van kwalitatief goed toekomstgericht onderwijs vanuit de Islamitische identiteit. Om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen in deze ontwikkeling, willen wij hen een inspirerende en passende leeromgeving bieden. Leerlingen krijgen vaardigheden aangeleerd, waarbij ze weten hoe ze met een ander moeten gaan. De leerkrachten spelen een belangrijke rol hierin en tonen voorbeeldgedrag. De leerlingen worden bewust gemaakt van hun eigen gedrag en het effect daarvan op de ander en leren hier verantwoordelijkheid voor te dragen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Identiteit
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft een thematisch onderzoek uitgevoerd naar de invulling van de wettelijke opdracht tot bevordering van burgerschap. Hierbij is er met name gekeken naar de bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat rond onderwerpen waarover morele opvattingen in de samenleving (sterk) uiteen kunnen lopen.
Het rapport is als bijlage toegevoegd.

Terug naar boven