Ikra

Spirea 3 3317 JP Dordrecht

  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra
  • Schoolfoto van Ikra

In het kort

Toelichting van de school

Islamitische basisschool Ikra is een Nederlandse school op islamitische grondslag gesitueerd in Dordrecht. Bij ons genieten kinderen onderwijs afkomstig uit Dordrecht, de Drechtsteden, Barendrecht en zelfs Rotterdam.

Onze missie  is: “Wij willen onze leerlingen vormen tot betrokken wereldburgers door het bieden van kwalitatief goed en toekomstgericht onderwijs vanuit de islamitische identiteit.” .

Als een kind naar de basisschool gaat, is dat een belangrijke stap in zijn of haar leven. Ouders/verzorgers willen zorgvuldig een passende school voor hun kind kiezen. Er zijn verschillen in scholen, identiteit, werkwijzen, resultaten en sfeer. Dat maakt kiezen moeilijk. Dit SchoolVenster biedt u inzicht in de resultaten van IBS Ikra, waarbij de gegevens afkomstig zijn van DUO, de Inspectie en de school.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Reinheid
  • Rust
  • Regelmaat
  • Regie
  • Resultaatgericht

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

IBS Ikra is een groeiende school. Desondanks wordt er een maximum van 25 leerlingen gehanteerd per groep met een maximum van 5 leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften om de kwaliteit van het onderwijs en de zorgstructuur te kunnen waarborgen.

In uitzonderlijke gevallen kunnen we hier echter van afwijken. De kleuter groepen starten doorgaans na de zomervakantie met groepen waarbij dit maximum nog niet is bereikt. In de loop van het schooljaar komen daar telkens nieuwe vierjarigen bij. Groepen kunnen variëren in aantal leerlingen door de instroom van nieuwe leerlingen, doordat kinderen verhuizen of een klas overslaan

Wanneer het maximum van 25 leerlingen is bereikt, wordt een leerling op de wachtlijst geplaatst, totdat er een plekje vrij komt of totdat een nieuwe groep gestart wordt.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
398
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Klachtenregeling en externe vertrouwenspersonen

Bespreek het probleem op school 

  1. Bespreek het probleem met de leerkracht 
  2. Bespreek het probleem met de intern begeleider 
  3. Bespreek het probleem met de directeur van de school
  4. Bespreek het probleem met het schoolbestuur SIPOR

Op ieder moment kan een ouder contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. U vindt de naam van de vertrouwenspersoon op onze school in het hoofdstuk Ondersteuning en veiligheid.  

Wilt u officieel een klacht indienen? Dan dient u zich te houden aan de klachtenregeling van SIPOR. De volledige klachtenregeling van SIPOR leest u op https://sipor.nl/ en ligt ter inzage op elke school.  

De klachtenregeling houdt o.a. in:  

  • Art. 5.1. Een klacht wordt pas ingediend nadat de klager in redelijkheid heeft geprobeerd de klacht of bedenking met de betrokkene en diens leiddinggevende op te lossen. 
  • Art. 5.2. De klager dient een klacht in bij: a. het bevoegd gezag, of b. de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. 
  • Art. 6.1. De klacht wordt schriftelijk ingediend in het Nederlands en wordt door de klager ondertekend. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen.      

Voorzitter College van Bestuur SIPOR

  • Dhr. Cihan Gerdan
  • G. H. Betzweg 1
  • AZ Rotterdam
  • Tel: 010 4951580
  • Mail: [email protected]  

Buiten de school Komt u er met de school niet uit? Dan is hulp van andere organisaties mogelijk:   

Ouders & Onderwijs Gratis advies voor alle ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd 

Externe, onafhankelijke vertrouwenspersonen 

De onafhankelijke vertrouwenspersonen zijn aanspreekpunt voor klachten en meldingen voor kwesties rondom ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen op school. Dat is niet alleen van belang voor de veiligheid van leerlingen, maar ook voor die van de werknemers en ouders.   

Als er iets vervelends gebeurt, zoals pesten, discriminatie, agressie of (seksuele) intimidatie, kun je met een van de vertrouwenspersonen praten. Deze zal luisteren, je steunen en samen met jou kijken hoe het probleem opgelost kan worden. Je kiest zelf welke stappen je wilt nemen, van niets doen tot een officiële klachtenprocedure starten en alles daartussenin. Daarbij blijft alles wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt geheim. 

Je kunt mailen, bellen of een WhatsApp bericht sturen naar Joost van Dijck of naar Eva Kok.

Landelijke Klachtencommissie Onderwijs 

Ernstige situaties Vertrouwensinspecteur U kunt de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:  

  • Seksueel misbruik (zedenmisdrijven) 
  • Seksuele intimidatie Psychisch of fysiek geweld (waaronder pesten) 
  • Discriminatie en radicalisering 

Tel: 0900 111 3 111  

Voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte 

Samenwerkingsverband  

  • Voor de scholen in Rotterdam is dat https://pporotterdam.nl/, 010 303 14 00. 
  • Voor de scholen in Dordrecht is dat https://swvdordrecht.nl/, 078 890 50 17.   

Geschillencommissie Passend Onderwijs 

Een ouder kan een zaak bij de Geschillencommissie passend onderwijs indienen wanneer hij en geschil heeft met de school over: 

  • (weigering van) toelating van een leerling die extra ondersteuning nodig heeft; 
  • de verwijdering van een leerling; 
  • de vast- en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief van een leerling die extra ondersteuning nodig heeft. 


Terug naar boven