Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De Heilig Hartschool is een reguliere basisschool die gebruik maakt van de gezamenlijke zorgstructuur van Stichting Initia. Op Heilig Hart zijn twee KC-ers werkzaam die, samen met de schoolleiding, de zorg coördineren. De KC-ers van Stichting Initia komen regelmatig samen voor consultaties en expertiseuitwisseling. Daarnaast beschikken de KC-ers over een breed netwerk van externe partijen.
Hierdoor is de Heilig Hartschool in staat om, naast haar reguliere leerlingen, ook leerlingen met specifieke zorg onderwijs te bieden binnen de scholen van Stichting Initia.
Hiertoe onderscheiden we een aantal specifieke voorzieningen:
- Leerlab Taal: de doelgroep voor deze setting zijn leerlingen met een taalontwikkelstoornis (TOS) of NT2 taalachterstand.
- Leerlab HB (hoogbegaafdheid): de doelgroep voor dit leerlab zijn leerlingen die aantoonbaar 'hoogbegaafd' zijn.
- Leerlab SEL (sociaal emotioneel leren): de doelgroep voor dit leerlab zijn leerlingen die iets extra's nodig hebben in hun ontwikkeling.
Daarnaast kan speciale zorg binnen de school geboden worden middels een arrangement.
Mocht de ondersteuningsvraag buiten de reikwijdte van de school komen te liggen, dan verwijzen we gezamenlijk met ouders en specialisten naar een passende school voor SO of SBO in de regio.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In onze nieuwbouw gaan wij samenwerken met Kinderopvang KID (Kinderopvangindongen.nl). De komende schooljaren zullen in het teken staan van samen ontwikkelen naar een IKC met een doorlopende 0-12 leerlijn. Tevens gaan we ons verder specialiseren in eigenaarschap (o.a. Rots & Water), begrijpend lezen, functioneel rekenen, (hoog)begaafdheid en dyslexie.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.