Basisschool De Vlinderboom

Hortensiastraat 2 5102 XS Dongen

Schoolfoto van Basisschool De Vlinderboom

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen het huidige lerarentekort wordt het vervangen van personeel steeds lastiger.

Daarom hanteren we een stappenplan:

1. Bij verlof of acute ziekte leggen we contact met de groepsverantwoordelijke leerkracht of duopartner.

2. Als zij niet beschikbaar zijn, vragen we andere leerkrachten uit een andere groep meer te werken of zoeken we extern een vervanger.

3. Als zij niet beschikbaar zijn, verplaatsen we in de school onderwijsassistenten vanuit de ondersteuning naar de groep.

4. Als zij niet beschikbaar zijn, plaatsen we in een specifieke situatie een stagiaire voor de groep.

5. Als zij niet beschikbaar zijn, splitsen we een groep op.

6. Als dit niet gaat of verantwoord is, wordt een groep naar huis gestuurd en werken zij digitaal aan hun schoolwerk via Prowise Go.

We informeren u zo goed mogelijk op dit gebied. Echter als er 's ochtends vroeg zich een acute situatie voordoet, dan kan het voorkomen dat u vooraf niet geïnformeerd wordt. Wel informeren we u bij langere ziektetrajecten, zodra er een oplossing voor handen is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In ons kleuteronderwijs werken we spelend en thematisch. Reken- en taaldoelen zijn ook onder te brengen onder de speel- en werktijd. Onder de aangegeven uren voor taal, rekenen en wereldoriëntatie verstaan we de instructiekringen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder taal valt ook spelling.

Onder lezen valt technisch en begrijpend lezen

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school werkt samen met de andere scholen van Stichting Initia op het gebied van leerling-ondersteuning. Naast de faciliteiten op schoolniveau om de kinderen te voorzien van een goede basisondersteuning, kan de school eveneens beschikken over:

LEERLAB GEDRAG

Locatie: RK basisschool Sint Jan

Doelgroep: leerlingen met een arrangement op gebied van internaliserend gedrag

TAALSETTING

Locatie: Basisschool de Vlinderboom

Doelgroep: leerlingen met een taalontwikkelstoornis (TOS) of NT2 achtergrond

LEERLAB HB

Locatie: Basisschool de Achterberg

Doelgroep: leerlingen waarvan het verrijkende en uitdagende aanbod in de klas/school niet voldoet aan de onderwijsbehoefte. 

Tevens is er voor de HB leerlingen een regionale samenwerking met PCPO Midden-Brabant:

EXPLORA (part-time)

Locatie: Basisschool de Wegwijzer - 's-Gravenmoer

Doelgroep: hoogbegaafde leerlingen met een diagnose

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren werken we aan het verbreden van onze basisondersteuning. Hierdoor komt de expertise steeds meer bij de medewerkers binnen de school te liggen, waardoor we onze leerlingen steeds meer te bieden hebben.

Het komend jaar bouwen we verder aan het versterken van ons technisch leesonderwijs. We gaan op zoek naar een nieuw aanbod voor het taalonderwijs en versterken de competenties rondom het geven van een goede instructie volgens het EDI-model. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven