Basisschool Sint Agnes

Vaartweg 104 5106 NE Dongen

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Agnes
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Agnes
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Agnes
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Agnes
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Agnes

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Uitleg van de termen 1f en 1s:

Het basisniveau 1F is het niveau dat kinderen aan het einde van de basisschool minimaal zouden moeten beheersen. Maar het gewenste niveau ligt hoger. De overheid en basisschool Sint Agnes heeft de wens dat het grootste deel van de leerlingen aan het eind van de basisschool een hoger niveau behaalt, het streefniveau 1S.  Voor taal staat 1S gelijk aan de tweede stap in het basisniveau: 2F. Bij taal op niveau 1F moet je denken aan teksten met een eenvoudige structuur en met vaak gebruikte woorden. Bij 2F zijn de teksten iets ingewikkelder. Bij rekenen wordt op niveau 1F met eenvoudige getallen gerekend. Bij 1S rekent je kind met complexere getallen en zijn er meer denkstappen nodig om een rekenopgave op te lossen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen het Expliciete Directe Instructie (EDI) model wordt er door de leerkrachten, tijdens de instructie en verwerking, steeds bekeken of de leerstof bij de kinderen beklijft. Hierdoor is er zicht op het korte termijnleren en wordt dit ook nog getoetst met methode-gebonden toetsen.

Als een kind leerdoelen niet bereikt, wordt er extra oefentijd ingepland en krijgt de leerlingen een extra instructie van de leerkracht. In enkele gevallen blijkt dat dit onvoldoende is en krijgt de leerling extra begeleiding buiten de klas door de remedial teacher/leerkrachtondersteuner. Dit gebeurt enkel in overleg met de intern begeleider. Voor kinderen die voorlopen, wordt er formatief getoetst, zodat zij kunnen compacten en verrijken. Bij formatief toetsen krijgt de leerling feedback op zijn/haar voortgang en geeft aan wat de leerling nog moet doen (feed forward) om het einddoel (feed up) te bereiken. 

We meten daarnaast de leeropbrengsten schoolbreed met het CITO Leerlingvolgsysteem. Na de Midden-toetsen analyseren we alle toetsen met een schoolbrede datamuur en stellen op basis hiervan interventies op. Ditzelfde doen we n.a.v. de Eind-toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke basisschoolleerling een schooladvies voor het voortgezet onderwijs (vo). Dit advies is een inschatting van welk schoolniveau op dat moment past bij de leerling om te starten op het VO. Op dat niveau mag de leerling zich inschrijven in het voortgezet onderwijs. Scholen doen altijd hun uiterste best om alle leerlingen een passend schooladvies te geven. Op basisschool Sint Agnes komt het schooladvies als volgt tot stand:

Aan het eind van groep 7 krijgen de kinderen een kijkadvies richting het voortgezet onderwijs. Middels dit kijkadvies kunnen de leerlingen gericht bepalen welke VO scholen zij willen bezoeken tijdens de open dag/avond.

In de laatste twee weken van oktober nemen we bij alle leerlingen de B8 Citotoets af. De onderdelen rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging en technisch lezen worden afgenomen. Deze data wordt gebruikt om het onderwijs tot aan de doorstroomtoets vorm te geven en wordt meegenomen in het voorlopige schooladvies. 

In januari groep 8 krijgen de leerlingen het voorlopige schooladvies. Bij het vaststellen van het voorlopige schooladvies kijkt de school bij elke leerling onder andere naar:

  • gedragskenmerken  
  • sociaal-emotionele vaardigheden
  • praktijkgerichte vaardigheden
  • werkhouding en motivatie
  • resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen 
  • resultaten op methode gebonden toetsen
  • resultaat van eventueel capaciteiten- of intelligentieonderzoek
  • zorgdossier van de leerling

Het voorlopige schooladvies wordt door de leerkracht van groep 8 samen met de kwaliteitscoördinator vastgesteld. Op aanvraag kan de directeur meekijken. In een ouder-kind-gesprek worden bovenstaande zaken en het voorlopige advies met ouders besproken.

In maart nemen wij de doorstroomtoets af en krijgen de leerlingen een definitief advies. De doorstroomtoets is nieuw dit schooljaar en vervangt de eindtoets. De leerkracht neemt de score van de doorstroomtoets mee in de totstandkoming van het definitieve advies. Is de uitkomst van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies, dan verandert het schooladvies van de school niet. Als uit de doorstroomtoets een hogere score komt dan verwacht, kan de school het schooladvies bijstellen. Dat wordt ook de norm vanaf schooljaar 2023-2024.De school kan nog van een bijstelling afzien. De school moet dan goed motiveren waarom zo’n bijstelling niet in het belang van de leerling is. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie:

Om goed te kunnen leren, moet je het naar je zin hebben op school. Dat houdt in dat de sfeer op school erg belangrijk is. We willen een school zijn waar een goede sfeer heerst, waar het veilig is en waar duidelijkheid is omtrent gedragsverwachtingen. We zetten bewust en preventief de methodiek KWINK in om het schoolklimaat positief te stimuleren en gedragsverwachtingen naar elkaar uit te spreken. Het doel hierbij is om de leerprestaties te verbeteren door een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. Wij streven voortdurend naar verbetering van ons onderwijs.

Wij volgen systematisch de opbrengsten van ons onderwijs, registreren en analyseren. Op basis van o.a. datagegevens passen wij ons onderwijs aan.


Terug naar boven