Klachtenregeling
Wij hopen uiteraard dat ouders/verzorgers tevreden zijn over de school. We vertrouwen erop dat ouders zich rechtstreeks tot de school richten, wanneer onverhoopt iets niet naar wens verloopt. De leerkracht(en) en/of desgewenst de directeur van de school staan de ouders graag te woord om samen een passende oplossing te vinden.
Wanneer dat niet mogelijk is door de aard van de klacht of omdat de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan de ouder een beroep doen op de klachtenregeling.Elke school heeft in dit kader een vertrouwenspersoon met wie de ouder, die een klacht heeft, contact opneemt. De vertrouwenspersoon adviseert de klager met het doel de klacht te verhelpen. Als het advies geen oplossing biedt dan verwijst de vertrouwenspersoon van de school door naar de vertrouwenspersoon van de stichting. Ouders kunnen zich ook rechtstreeks wenden tot de vertrouwenspersoon van SOPOGO, mevr. Marissa Buijs (e-mail: [email protected]).
Klachten kunnen alleen schriftelijk en ondertekend bij de vertrouwenspersoon van SOPOGO, mevr. Buijs, worden aangemeld. De vertrouwenspersoon zal eerst proberen om de oplossing van het probleem bij de klager en de aangeklaagde of bij de directie van de betrokken school te leggen. Lukt dit niet, dan begeleidt de vertrouwenspersoon de klager bij het indienen van een klacht bij het College van Bestuur of bij de klachtencommissie. Het College kan de klacht zelf afhandelen of via de vertrouwenspersoon doorverwijzen naar de klachtencommissie.
De volledige tekst van de klachtenregeling van SOPOGO is te vinden op de website van de school onder het kopje “Ouders”.
Schoolverzekering
De school heeft een verzekeringspakket afgesloten, bestaande uit een ongevallenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Op grond van de ongevallenverzekering zijn alle betrokkenen bij schoolactiviteiten (leerlingen; personeel; vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering als een ongeval tot blijvende invaliditeit of overlijden leidt. Geneeskundige en tandheelkundige kosten zijn niet meeverzekerd. Hiervoor biedt mogelijk uw eigen zorgverzekering dekking. Ook materiële schade (kapotte bril, fiets, enz.) valt niet onder de dekking van de ongevallenverzekering. De aansprakelijkheidsverzekering biedt zowel de school zelf, als zij die voor de school actief zijn (bestuursleden; personeel; vrijwilligers) dekking tegen schadeclaims als gevolg van onrechtmatig handelen.
Wij attenderen u in dat verband op twee aspecten, die vaak aanleiding zijn tot misverstand. Ten eerste is de school of het schoolbestuur niet (zonder meer) aansprakelijk voor alles wat tijdens de schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. Wanneer dit wel het geval zou zijn, zou alle schade die in schoolverband ontstaat door de school moeten worden vergoed. Deze opvatting leeft wel bij veel mensen, maar berust op een misverstand. De school is alleen aansprakelijk en daarmee schadevergoedingsplichtig, wanneer er sprake is van een verwijtbare fout. De school (of zij die voor de school optreden) moeten dus tekort zijn geschoten in hun rechtsplicht. Het is dus mogelijk dat er schade wordt geleden, zonder dat er sprake is van enige onrechtmatigheid van de kant van de school.
Een voorbeeld daarvan is schade aan een bril tijdens de gymnastiekles; die schade valt niet onder de aansprakelijkheidsverzekering, en wordt (dan ook) niet door de school vergoed. Ten tweede is de school niet aansprakelijk voor (schade door) onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen (of, als zij jonger zijn dan 14 jaar, hun ouders) zijn primair zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten. Een leerling die tijdens de schooluren of tijdens andere door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, is daar dus in de eerste plaats zelf (of de ouders) verantwoordelijk voor. Het is dus van belang dat ouders/verzorgers zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.