IKC de Bosmark

Europastraat 10 7091 XC Dinxperlo

  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores vanaf het schooljaar 2014-2015 zijn de correcte scores. In de schooljaren daarvoor zijn de resultaten niet correct weergegeven in verband met het gevolg van de scholenfusie. Zo is de werkelijke uitslag van 2013-2014 anders, nl. 534,2.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

IKC de Bosmark maakt gebruik van het CITO leerlingvolgsysteem. CITO staat voor Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling. Zij ontwikkelen toetsen voor diverse vakgebieden en niveaus. Deze toetsen zijn niet methode gebonden. Dit betekent dat alle kinderen hiermee getoetst kunnen worden, ongeacht de reken- of taalboeken waaruit gewerkt wordt. Deze toetsen gebruiken we om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende vakgebieden. We kunnen de groei van onze leerlingen vergelijken met de gemiddelde groei die landelijk wordt gemaakt. De leerkrachten gebruiken de resultaten van deze toetsen om hun onderwijs nog beter af te stemmen op de leerlingen. Vanaf groep 3 t/m groep 8 worden deze toetsen afgenomen. Dit gebeurt volgens een vast schema. Halverwege (januari-februari) en aan het einde (mei-juni) van een schooljaar worden de meeste toetsen afgenomen. Alle ouders krijgen de resultaten van deze toetsen op papier samen met het rapport. Tijdens kind-ouder gesprekken, worden de resultaten van de toetsen en het rapport besproken.

Jaarlijks in februari worden de tussenresultaten geanalyseerd. De schoolresultaten worden vergeleken met de streefdoelen: landelijk gemiddelde, landelijk gemiddelde vaardigheidsgroei en eigen norm vaardigheidsgroei. Op basis daarvan worden de groepsplannen voor de komende periode gemaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de startbijeenkomst aan het begin van het schooljaar krijgen de ouders en kinderen van de groepen 7 en 8 informatie over het voortgezet onderwijs. Aan de orde komen onderwerpen als verschillende schooltypen, brugklas, toelatingsprocedure, doorstroomtoets, e.d. Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs krijgen leerlingen en hun ouders een advies van de basisschool. Dit advies is gebaseerd op toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en kindkenmerken. Het advies wordt opgesteld door de leerkracht(en) groep 7 en 8 in overleg met de intern begeleider en de directeur. Midden groep 7 worden de voorlopige adviezen gegeven en midden groep 8 de definitieve adviezen.

Wij adviseren ouders om de data voor de open dagen van het voortgezet onderwijs in de gaten te houden. Ouders en kinderen kunnen deze dagen bezoeken om zich een beeld te vormen van de verschillende scholen. De ouders nemen de beslissing met betrekking tot de schoolkeuze.

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. 

De uitslag van deze toets ontvangen ouders en kinderen wanneer de resultaten bij ons schriftelijk bekend zijn. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Uiteraard communiceren wij dit met ouders en kinderen. Over iedere leerling wordt door de leerkracht van groep 8 via een gesprek met de toekomstige mentor of brugklascoördinator informatie gegeven.

In mei ontvangen de ouders en de school bericht over de toelating. In juni maken de leerlingen kennis met hun toekomstige school. Wanneer een leerling eenmaal het voortgezet onderwijs bezoekt, zijn er contacten mogelijk tussen de leerkracht en de mentor van de oud-leerling. Wij ontvangen periodiek de resultaten van de rapporten van deze leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat een kind zich geaccepteerd en prettig voelt in de groep en op school. We willen borg staan voor een veilig en positief klimaat, dat zich kenmerkt door een ontspannen sfeer, vertrouwen, goede samenwerking en een positieve benadering. 

IKC de Bosmark wil voor kinderen een plek zijn waar:

- Kinderen zich serieus genomen voelen

- Kinderen zich thuis voelen

- Kinderen zichzelf durven zijn

- Kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen

En een plek waar:

- We respect hebben voor elkaar

- We hoge, maar haalbare doelen stellen voor iedereen

- Leerlingen ondersteuning krijgen die ze nodig hebben

- We rekening houden met verschillen


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 18 februari 2014 vond het laatste bezoek van de onderwijsinspectie plaats op de Bosmark. Hierbij was het algemeen beeld als volgt:
Op basisschool de Bosmark is de kwaliteit van het onderwijs op alle onderzochte indicatoren op orde. De school is in het schooljaar 2012-2013 gestart na een fusie tussen twee basisscholen van hetzelfde bestuur. De directie en leraren van de school geven aan dat ze trots zijn op hoe de teams in de korte periode na de fusie enthousiast en gezamenlijk vormgeven aan basisschool de Bosmark. Ook zijn zij trots op de stap die zij hebben gezet naar een Integraal Kindcentrum, waarin zij werken aan een ononderbroken ontwikkelingslijn voor kinderen van 0-13 jaar.

Met name de borging van de kwaliteitszorg wordt door de inspectie als goed beoordeeld.

Terug naar boven