IKC de Bosmark

Europastraat 10 7091 XC Dinxperlo

  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark
  • Schoolfoto van IKC de Bosmark

Het team

Toelichting van de school

Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten en een onderwijsondersteuner.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van het personeel wordt een beroep gedaan op de vervangingspool van de Accentscholengroep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In ons IKC werken een directeur, unitleiders, intern begeleiders, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, onderwijsondersteuners, conciërges en een administratief medewerkster. Ons IKC heeft 16 basisschoolgroepen, een babygroep, drie peutergroepen en een BSO. Het IKC is ingedeeld in een onderbouw, middenbouw, bovenbouw en de opvang. De groepen 1 tot en met 3 vormen samen de onderbouw, de groepen 4 tot en met 6 vormen de middenbouw en de groepen 7 en 8 vormen de bovenbouw. Elke bouw heeft zijn eigen leerplein en zijn eigen ingang. Ook de opvang heeft een eigen plein en ingang. Zo is er sprake van kleinschaligheid. 

De leerlingen zijn ingedeeld volgens het zogenaamde leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat elke groep een leerstofinhoud heeft die jaar na jaar op elkaar aansluit. Uw kind start in groep 1 van de basisschool en loopt in principe alle groepen door tot en met groep 8. Uiteraard is er ook aandacht voor kinderen die extra ondersteuning of een ander aanbod nodig hebben. Zowel voor kinderen die het wat moeilijker vinden op school, als voor kinderen die juist wat extra uitdaging kunnen gebruiken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

IKC de Bosmark hanteert een vijf gelijke dagen model voor alle groepen. Dat betekent dat gedurende het gehele jaar in alle groepen van 08.30 uur tot 14.00 uur onderwijstijd ingevuld wordt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op IKC de Bosmark is veel aandacht voor de ondersteuning van onze leerlingen. Na het signaleren van een hulpvraag zijn er verschillende manieren waarop wij hulp kunnen bieden. In overleg met alle betrokkenen, dus ook de ouders, bepalen we welke ondersteuning noodzakelijk is. Op de Bosmark werken wij handelingsgericht volgens de ondersteuningsroute.

Er zijn twee intern begeleiders (onderbouw en bovenbouw) werkzaam op de Bosmark, die samen verantwoordelijk zijn voor de leerlingenzorg van de basisschoolkinderen. Zij houden intensief contact met alle leerkrachten en ondersteuners, zodat ieder kind voortdurend de begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft. Accent heeft een eigen orthopedische dienst, waar diverse specialisten werken. Wij kunnen een beroep op hun diensten doen bij hulpvragen.

De intern begeleider van de opvang houdt intensief contact met de pedagogisch medewerkers, zodat ieder kind in de opvang de begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft. In ons IKC is er een warme overdracht van opvang naar onderwijs. Wij werken in een doorgaande lijn samen.

IKC de Bosmark is een school met veel expertise. Dat betekent dat elke leerling welkom is, zolang we tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte. Indien dat niet meer lukt zullen we met de ouders gezamenlijk proberen een goede onderwijsplek voor de leerling te vinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de ontwikkeling richting een multidisciplinair team kunnen wij nog beter inspelen op de de extra ondersteuningsbehoeften.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen ons IKC bieden wij dagopvang en onderwijs aan voor kinderen van 0 tot 7 jaar.  

Opvang 

Baby’s leren via contactspel de ander en hun omgeving kennen. Bijna alles wat het meemaakt, is een leermoment. De baby leert door het opdoen van ervaringen met alle zintuigen; door voelen, proeven, ruiken, horen en kijken. Door na doen, zelf te doen en herhaling ontdekt en begrijpt het de wereld. Een baby is een kleine onderzoeker. Peuters spelen door te experimenteren en te onderzoeken. Ze ervaren wat het is om samen te zijn, bij een groep te horen en binnen die groep zichzelf te zijn. Veiligheid, geborgenheid en een op de ontwikkeling van jonge kinderen gerichte aanpak staan hierin centraal. Thema’s en spelactiviteiten zijn uitgangspunten om leer- en ontwikkelingsprocessen te stimuleren. Peuters leren door bezig te zijn met onderwerpen uit de echte wereld. Kinderen doen niets liever dan spelen.    

Onderwijs   

In de onderbouw van de basisschool blijft spelen belangrijk. De manier waarop onderwijs in deze groepen wordt vormgegeven is gebaseerd op de principes van ‘Basisontwikkeling'. In de kleutertijd kunnen en willen kinderen steeds meer zelf doen, maken vrienden, spelen samen en leren om te delen met anderen. Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden. Kleuters worden taliger en leren beter om te gaan met hun emoties. De wereld van de kleuter wordt steeds groter. Om dit te realiseren bieden we een rijke speel- en leeromgeving aan, waarin kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Hierbij is er ook aandacht voor zelfstandigheid, keuzes maken en plannen.   

Opvang en onderwijs   

Zowel binnen de opvang als in het onderwijs werken we vanuit thema’s die de kinderen aanspreken. In iedere groep staat een goede relatie met de medewerkers en de andere kinderen centraal. Binnen de dagopvang wordt ook gebruik gemaakt van het ontwikkelingsgerichte VVE-programma Startblokken. Het VVE-programma wordt in de onderbouwgroepen vervolgd. Zo is de doorgaande lijn gewaarborgd. Daarnaast bieden we binnen het onderwijs leerstof aan vanuit de Leerlijnen Jonge Kind van 4 tot 7 jaar.       

Terug naar boven