Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De getoonde gegevens zijn een gemiddelde van beide locaties op de Boomgaard. Vanaf 2023-2024 zal dit per locatie worden weergegeven
Met de doorstroom krijgen we een beeld van onze leerlingen en school. En wordt ons onderwijs geëvalueerd.
Onze visie is om naar het leervermogen te kijken en ons te richten op de ononderbroken ontwikkeling van ieder kind. Gedurende de schooltijd houden we deze ontwikkeling in de gaten m.b.v. een leerlingvolgsysteem. Het team probeert ieder kind tot bloei te laten komen
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Boomgaard wordt er doelgericht gewerkt bij de basisvakken (rekenen, taal, speling, lezen, sociaal emotionele vorming). Vier keer per jaar wordt er op basis van dit lessenplan gekeken of er aanpassing nodig zijn op groepsniveau of voor een individuele leerling. Op deze manier wordt het onderwijsaanbod ieder 10 weken beschreven, geëvalueerd en geanalyseerd.
Twee keer per jaar wordt er een trendanalyse op school- en klassenniveau gemaakt. De analyse wordt gemaakt door de vakcoördinatoren, besproken met team, IB en directie.Vervolgens wordt de analyse ook besproken met bestuur, kwaliteitscoördinator, IB en directie.
Ieder schooljaar worden de ontwikkelingen van leerlingen met ouders besproken. Dit gaat niet alleen over de half jaarlijkse toetsen, maar ook andere factoren zoals werkhouding en sociaal emotionele ontwikkeling komen hierbij aan bod. Als kinderen in groep 7 zitten gaan de leerkrachten van groep 6 en 7 samen met intern begeleiders en directie bekijken welk voorlopig advies passend is. Dit wordt vervolgens met ouders gedeeld. Vanaf dat moment wordt na iedere toetsperiode het advies bekeken en geëvalueerd. In groep 8 wordt het definitieve schooladvies gegeven.
Dit advies kan echter naar boven toe bijgesteld worden, als de doorstroomtoets hier aanleiding toe geeft.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vertrouwen in jezelf en de omgeving
Op de Boomgaard vinden wij vertrouwen in jezelf en de omgeving heel belangrijk. Als leerlingen vertrouwen hebben in zichzelf en de wereld om hun heen, leidt dit tot positieve resultaten en een warme schoolomgeving.
Vertrouwen in jezelf is essentieel voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Het stelt leerlingen in staat om hun eigen capaciteiten en vaardigheden te herkennen en benutten. Vanuit vertrouwen durven leerlingen nieuwe uitdagingen aan te gaan, nieuwe ideeën te verkennen en hun volledige potentieel te benutten.
Doordat er vertrouwen in de omgeving is ontstaat een gevoel van veiligheid en stabiliteit. Dit vertrouwen bevorderd het samenwerken, open communicatie en empathisch vermogen tussen leerlingen.
Veiligheid
Veiligheid is de basis van een positief leerklimaat. Het bevordert emotioneel welbevinden, sociale interactie, zelfvertrouwen, motivatie en een positief klassenklimaat. Daarom werken wij samen met ouders aan een omgeving waarbinnen kinderen veiligheid en vertrouwen ervaren. Met als doel om zo ieders ontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Basisschool De Boomgaard heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs.