De Boomgaard Noordoost

Essenhof 2 6951 NS Dieren

  • Er is ruimte om je te ontwikkelen op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief en cultureel gebied.
  • In onze thema's kan je geleerde kennis toepassen.
  • Kinderen zijn betrokken bij het leren!

Het team

Toelichting van de school

Op de twee locaties werken in totaal 18 ervaren en betrokken leerkrachten. Voor elke groep zijn er 2 leerkrachten over de week verdeeld, er wordt dus met duo's gewerkt. Een aantal teamleden heeft bijzondere taken. Zo zijn er twee Intern Begeleiders (verantwoordelijk voor de coördinatie van zorg rondom leerlingen), ICT-coördinator (computeronderwijs), rekenspecialisten, taal-/leesspecialisten en gedragsspecialisten.
De onderwijsassistent wordt ingezet voor kinderen die bij bepaalde vakken extra ondersteuning nodig hebben. De concierge zorgt voor de ondersteunende taken bij de teamleden.

Onze leerkrachten blijven zich ontwikkelen. Naast individuele na- en bijscholing, zijn er jaarlijks een aantal studiedagen die worden ingezet om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Deze studiedagen houden we met het hele team, om ook van elkaars ervaring en expertise te leren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om het voor de kinderen zo goed en vertrouwd mogelijk te regelen doen we bij vervanging allereerst een beroep op de eigen teamleden. Hierdoor is er een warme overdracht en een vertrouwd gezicht voor de kinderen. De ervaring leert dat dit heel vaak lukt. Als tweede optie kunnen we een beroep doen op de vervangingspool bij het PON. (Personeelscluster Oost Nederland). In de praktijk is er dus bijna altijd opvang voor de klassen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zitten de leerlingen van een bepaalde leeftijd bij elkaar in de klas (jaargroep). De leerstof wordt gekoppeld aan een bepaald jaar. De Boomgaard werkt met combinatiegroepen waarbij twee jaargroepen bij elkaar in de klas zitten.

We houden er rekening mee dat ieder kind uniek is en dus verschilt in aanleg, interesse, mogelijkheden en tempo. We richten ons op de ontwikkeling van het kind. Vanuit een gezamenlijke instructie werken kinderen op hun eigen niveau verder. Zo krijgen kinderen die moeite hebben met de leerstof extra hulp en oefenstof. Kinderen die meer aan kunnen worden gestimuleerd met uitdagende opdrachten en verdiepingswerk. Binnen PCBO zijn er ook Plusklassen en verrijkingsgroepen waar kinderen aanbod op niveau krijgen.

Betrokken leerkrachten

Op De Boomgaard werken enthousiaste leerkrachten die zich hiervoor inzetten. Een aantal heeft bijzondere taken, zoals de intern begeleider, de remedial teacher, lees/taal specialist, vertrouwenspersoon en de ICT-coordinator. Ook krijgt het team continu zelf (na- en bij)scholing om mee te gaan met de ontwikkelingen binnen het onderwijs.   

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters is veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling. Vanuit een geborgen, veilige omgeving wordt ieder individu gezien en wordt vanuit vertrouwen ontwikkelingsgericht gewerkt. Door middel van spel, hoeken, kleine en grote kringen begeleiden de leerkrachten leerlingen naar een zo optimaal mogelijke ontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanuit een stevige brede basis kunnen kinderen zich ontwikkelen. Daarom wordt er bij de Boomgaard naast de persoonlijke ontwikkeling veel tijd besteed aan de vakken rekenen, taal en burgerschap. Die brede gezamenlijke kennisbasis wordt gebruikt om in de middagen aan thema's te werken. In die thema's komen wereldoriëntatie, natuureducatie, techniek, beeldende vorming, muziek en cultuur samen.

Leerlingen krijgen onder begeleiding van de leerkracht de mogelijkheid om zelf mede regie te voeren op het onderwijsproces. Waarbij wederzijds respect en vertrouwen cruciaal zijn.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op de Boomgaard zijn leerkrachten zijn geschoold in het gebruik maken van hun sociaal emotionele methode. Binnen het team krijgt de gedragsspecialist een vaste plek. Deze leerkracht kan ook ingeschakeld worden voor collegiale consultatie. Het samenwerkingsverband PassendWijs is in een vroeg stadium betrokken bij opvallend gedrag, zodat er preventief gehandeld kan worden.

Op school kunnen kinderen gebruik maken van de verrijkingsgroep en de plusklas. Op de Boomgaard willen wij de komende jaren inzetten op het effectief gebruik maken van onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven