Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zitten de leerlingen van een bepaalde leeftijd bij elkaar in de klas (jaargroep). De leerstof wordt gekoppeld aan een bepaald jaar. De Boomgaard werkt met combinatiegroepen waarbij twee jaargroepen bij elkaar in de klas zitten.
We houden er rekening mee dat ieder kind uniek is en dus verschilt in aanleg, interesse, mogelijkheden en tempo. We richten ons op de ontwikkeling van het kind. Vanuit een gezamenlijke instructie werken kinderen op hun eigen niveau verder. Zo krijgen kinderen die moeite hebben met de leerstof extra hulp en oefenstof. Kinderen die meer aan kunnen worden gestimuleerd met uitdagende opdrachten en verdiepingswerk. Binnen PCBO zijn er ook Plusklassen en verrijkingsgroepen waar kinderen aanbod op niveau krijgen.
Betrokken leerkrachten
Op De Boomgaard werken enthousiaste leerkrachten die zich hiervoor inzetten. Een aantal heeft bijzondere taken, zoals de intern begeleider, de remedial teacher, lees/taal specialist, vertrouwenspersoon en de ICT-coordinator. Ook krijgt het team continu zelf (na- en bij)scholing om mee te gaan met de ontwikkelingen binnen het onderwijs.
Bij de kleuters is veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling. Vanuit een geborgen, veilige omgeving wordt ieder individu gezien en wordt vanuit vertrouwen ontwikkelingsgericht gewerkt. Door middel van spel, hoeken, kleine en grote kringen begeleiden de leerkrachten leerlingen naar een zo optimaal mogelijke ontwikkeling.
Vanuit een stevige brede basis kunnen kinderen zich ontwikkelen. Daarom wordt er bij de Boomgaard naast de persoonlijke ontwikkeling veel tijd besteed aan de vakken rekenen, taal en burgerschap. Die brede gezamenlijke kennisbasis wordt gebruikt om in de middagen aan thema's te werken. In die thema's komen wereldoriëntatie, natuureducatie, techniek, beeldende vorming, muziek en cultuur samen.
Leerlingen krijgen onder begeleiding van de leerkracht de mogelijkheid om zelf mede regie te voeren op het onderwijsproces. Waarbij wederzijds respect en vertrouwen cruciaal zijn.
Op de Boomgaard zijn leerkrachten zijn geschoold in het gebruik maken van hun sociaal emotionele methode. Binnen het team krijgt de gedragsspecialist een vaste plek. Deze leerkracht kan ook ingeschakeld worden voor collegiale consultatie. Het samenwerkingsverband PassendWijs is in een vroeg stadium betrokken bij opvallend gedrag, zodat er preventief gehandeld kan worden.
Op school kunnen kinderen gebruik maken van de verrijkingsgroep en de plusklas. Op de Boomgaard willen wij de komende jaren inzetten op het effectief gebruik maken van onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.