Katholieke basisschool de Vijf-er

Leonard Springerlaan 310 7424 DE Deventer

Schoolfoto van Katholieke basisschool de Vijf-er

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van basisschool de Vijf-er een eindtoets. Op basisschool de Vijf-er is gekozen voor de toets: Route 8. Route 8 is een adaptieve eindtoets. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School is bedoeld om te leren en je te ontwikkelen. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. Een rustige school is voor leerlingen een veilige basisschool. Daar maken wij met elkaar – alle leraren en leerlingen - duidelijke afspraken over. Wij gebruiken de Kanjertraining om leerlingen positief over zichzelf en anderen te laten denken. Onze leerlingen leren om grenzen te stellen en verantwoordelijk te zijn voor wat ze doen. Dit doen wij met respect naar elkaar toe. Juist in contact met elkaar haal je het beste uit jezelf. Ons doel is dat iedere leerling zich veilig voelt op school, zowel sociaal, emotioneel als fysiek. Leerlingen, leraren en ouders weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe ze kunnen handelen als het toch onveilig wordt. Op school vinden wij een positief pedagogisch klimaat belangrijk. Een positief pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur die voorspelbaarheid en rust bieden. Zo creëren wij een veilige leeromgeving waarin onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarom hebben wij op basisschool de Vijf-er een ontwikkelteam positief pedagogisch klimaat. Dit is een groep leraren die in samenwerking met de gedragscoördinator zich bezighouden met het beleid en de uitvoering rondom het pedagogisch klimaat op basisschool de Vijf-er.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij willen te vertrouwen zijn
  • Gezamenlijk zijn wij het gezag en fatsoen
  • Wij geven het goede voorbeeld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven